Hej! Jag ska byta badrumsskåp med inbyggd belysning samt ett eluttag.

1. El: Vad av det här får jag göra själv? På instruktionen till det nya skåpet stod det att det endast fick göras av elektriker.

2. Kakel: Om det går att line:a upp det så att de gamla borrhålen passar in med det nya skåpet, kan man återanvända dom eller måste man borra nytt oavsett? Vad krävs då? Slagborr med någon speciell borr?

Tacksam för alla tips och råd även utanför dessa två frågor!

• IMG_9812.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
BirgitS
1. Enligt lagen får man inte koppla el alls i badrum.

2. Är det betong eller trä bakom kaklet?

BirgitS BirgitS skrev:
1. Enligt lagen får man inte koppla el alls i badrum.

2. Är det betong eller trä bakom kaklet?
1. Okej, bra att veta!
2. Inte trä, i resterande lägenhet är det tegel tror jag. Det blir iaf rött när man borrar. Kanske betong i vissa väggar

Men då kommer jag behöva elektriker både för att koppla ur det gamla OCH koppla i det nya? Inget av det får jag göra själv?

BirgitS
BirgitS
B byggahauset skrev:
Men då kommer jag behöva elektriker både för att koppla ur det gamla OCH koppla i det nya? Inget av det får jag göra själv?
Enligt lagen, sen är det ju upp till var och en hur laglydig man vill vara.

BirgitS BirgitS skrev:
Tegel smulas lätt sönder när man borrar i det och det kan därför tänkas att hålen har blivit för stora nu. Min erfarenhet i alla fall.

Det här verkar vara vettiga sidor:
[länk]
[länk]
[länk]
Jättebra, stort tack!

Ta dit en elektriker så fixar det sig

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt lagen, sen är det ju upp till var och en hur laglydig man vill vara.
Just det.. om jag ska göra det så enkelt för elektrikern som möjligt, finns det saker jag kan köpa in först själv för att endast betala för arbetet. Det stod t.ex att den där ”terminal plate” inte är inkluderad. Är det något jag bör införskaffa? Eller fungerar det direkt med det existerande tre prylarna som sitter där idag?

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
B byggahauset skrev:
Just det.. om jag ska göra det så enkelt för elektrikern som möjligt, finns det saker jag kan köpa in först själv för att endast betala för arbetet. Det stod t.ex att den där ”terminal plate” inte är inkluderad. Är det något jag bör införskaffa? Eller fungerar det direkt med det existerande tre prylarna som sitter där idag?
Alltså dessa manicker

• image.jpg
    Skapa konto
BirgitS
Ja, de tre bör kunna fungera i stället för en kopplingsplint, tar större plats bara.
Prata med en elektriker och skicka bilderna och fråga om det är något mer du behöver köpa.

En elektriker brukar ha en massa prylar i firmabilen så det är nog inget problem

Nej, du behöver inte köpa en sockerbit själv. Det kommer inte spara dig en krona. Låt elektrikern välja vilket kopplingsmateriel denne vill använda så blir det bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.