P
Hej!

Vi har en duschblandare från Camargue som inte längre håller tätt och ska byta överstycket. Vi kan inte stänga av vattnet i lägenheten utan måste stänga av inkommande vatten. Jag skulle helst lösa det imorgon utan att behöva sätta upp en lapp i trapphuset med en förvarning och behöva vänta ett par dagar.

Min fråga är då om det går att byta överstycket med vattnet på? Eller är det risk för att det nya överstycket blir svårt att montera med vattnet igång? Det är ändå i duschen

S
Kör! Kan ju bli kul

• Haha
cpalm
  • Laddar…
S
Och blött

C
Glöm inte att filma och lägga upp 🤓

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Glöm inte att filma och lägga upp 🤓
Taskig du är som inte upplyser om att TS kan vara i behov av en vattensäker kamera😉

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Jim.Hed skrev:
Hej!

Vi har en duschblandare från Camargue som inte längre håller tätt och ska byta överstycket. Vi kan inte stänga av vattnet i lägenheten utan måste stänga av inkommande vatten. Jag skulle helst lösa det imorgon utan att behöva sätta upp en lapp i trapphuset med en förvarning och behöva vänta ett par dagar.

Min fråga är då om det går att byta överstycket med vattnet på? Eller är det risk för att det nya överstycket blir svårt att montera med vattnet igång? Det är ändå i duschen
Om det är RISK att det blir svårt?
Brukar saker bli svårare om man har en motverkande kraft (i det här fallet vattentryck)?

D
Du kan öva genom att försöka bada en katt samtidigt som du borstar tänderna på den.

• Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Jim.Hed skrev:
Hej!

Stäng av inkommande vatten. Sen monterar du en eller fler ventiler. Sätt igång inkommande vatten. Stäng en eller fler ventiler. Byt blandare. Öppna en eller fler ventiler.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Välkommen hit!
Om vi ska vara seriösa, som vi vill vara mot en ny medlem i forumet, så är svaret nej. Du kan inte byta utan att först stänga av vattnet då det kommer spruta åt alla håll. Under vattentrycket är mer eller mindre omöjligt att passa in saker och ting.

Dessutom måste man beakta att om något går fel så står du där med full vattenstråle. Att då behöva stänga av akut utan att ha förvarnat grannar är sämre än att planera och förvarna innan och göra som @grovspacklarn skriver att börja med att montera avstängningsventiler.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K
Det är väl dessutom varmvatten inblandat så det blir inte bara blött utan även obehagligt varmt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.