Fairlane
Hej,

Jag hade en kompis över idag på fika och frågade honom lite om min elcentral då han kan betydligt mer om el, utan att för den skull vara elektriker.

Jag har tre överspänningsskydd som jag inte visste vad det var och han förklarade ungefär hur dessa fungerade. Han arbetar inte med detta så han visste inte hur de skulle se ut, men han tyckte de lyste lite rött och tyckte jag skulle kolla om de behövde bytas, vilket jag då nu gör.

Elcentral med huvudbrytare och tre överspänningsskydd med röda indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut. Är överspänningsskydden slut?
Om så vad innebär det rent praktiskt?
Jag antar att det inte är något man får byta själv (jag gör det inte, men jag har bekanta som kan göra det, men som saknar auktorisation).
Eller är allt ok och jag kan lugnt somna om?
 
Inväntar med visst intresse svar från kvalificerade eketriker men baserat på din beskrivning skulle jag vända på kudden och somna om, ”Överspänningsskydd som är slut”... nej inte en siffra rätt,
 
Fairlane
Nej det är möjligt att det är fel, men inte en siffra rätt? Det jag kollar på lite snabbt på Hager så verkar det finnas en indikering när det den har gjort sitt?!
 
Fairlane
Ja det var det vi tänkte också att de kanske borde vara gröna. Dock får jag noll träffar när jag googlar den betäckning som står på.
 
Fairlane
Nej så gamla är de inte. Huset är från 60-talet och har en diazed-central som utökats med en mindre (12 platsers) normcentral. Jag gissar att det var för att man ville ha jfb. Jag här dock ingen aning om när det gjordes. Det står Garo på skåpet men jfb, säkringar etc är från Hager.
 
Jag kammade också noll på modellen, enklast är kanske att fråga Hager? :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det du har där är i häradet +25 år gammalt. Skydden verkar ok så långt att de inte flaggar och vanligtvis är de då funktionellt ok också. Ett vanligt felsätt är att de börjar leda lite och överhettas då löser skyddet ut och indikerar det kan bli så både efter överspänning och mer slumpmässiga orsaker. Vid "äkta" fel tex pga åska etc indikerar oftast enstaka fas och inte alla vid samma tillfälle samma vid olika inre fel på dem.

Något du däremot bör se upp lite med är din JFB som är lika gammal. Dels är det vettigt att byta de som är så pass åldrade av mekaniska skäl dels är den av typ AC som inte längre får nyinstalleras i ditt fall. Även JFB är av en lite ovanligare typ dvs stötströmsokänslig. Är det ett utsatt läge tex åska sommarstuga som gett valet och överspänningsskydd också?

Om du gör några byten kan du också passa på att kolla ordningen skydd- JFB så att skydden är kopplade före.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Lyser ju rött så de borde vara förbrukade, eller måste rödmarkeringen vara ännu mer synlig? Aldrig haft den typen av skydd.

Enligt Hagers egna dokument över skydd:

There is usually some kind of visual indication on the SPD that the device is still operational. This may be indicated by a GREEN visual indicator window. Should this window indicate RED then it is an indication that the device has reached its ‘End of Life’ and needs replacing. With some products, this will involve the replacement of the device, but on many of the products in the range, this can simply be carried out by replacing the removable cartridge.

https://www.hager.co.uk/files/download/0/4540_1/0/Surge_Protection_Guide.pdf
 
Som det står i #1 "lite rött" indikeringen är betydligt mer påtaglig och kraftig samt osannolikt lika på alla tre.
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
MultiMan
Men borde det inte synas enbart grönt? Varför skriver Hager som de gör annars?
 
Kan vara att det du sett där är för mer sentida skydd. Det absolut vanligaste är tidigare en felflaggning med rött och i övrigt bara öppningen in som då kan verka lite röd beroende på vinkeln man tittar in med.

I TS fall kan man ju göra en kontroll av skydden oavsett och är de ok låta dem vara. Och göra en bedömning av omständigheterna är såna att det är motiverat med skydd i fall de behöver bytas annars hoppa över dem. Den slanten kan då hellre läggas på JFB byte och få lite över också.

Testet är enkelt att grovt göra med en vanlig megger är de utlösta ger det avbrott annars stannar testpänningen vid knappa 400 V.
 
  • Gilla
puttrix och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
GK100 GK100 skrev:
Det du har där är i häradet +25 år gammalt. Skydden verkar ok så långt att de inte flaggar och vanligtvis är de då funktionellt ok också. Ett vanligt felsätt är att de börjar leda lite och överhettas då löser skyddet ut och indikerar det kan bli så både efter överspänning och mer slumpmässiga orsaker. Vid "äkta" fel tex pga åska etc indikerar oftast enstaka fas och inte alla vid samma tillfälle samma vid olika inre fel på dem.

Något du däremot bör se upp lite med är din JFB som är lika gammal. Dels är det vettigt att byta de som är så pass åldrade av mekaniska skäl dels är den av typ AC som inte längre får nyinstalleras i ditt fall. Även JFB är av en lite ovanligare typ dvs stötströmsokänslig. Är det ett utsatt läge tex åska sommarstuga som gett valet och överspänningsskydd också?

Om du gör några byten kan du också passa på att kolla ordningen skydd- JFB så att skydden är kopplade före.
Ok, är grejerna så gamla, det hade jag ingen aning om.
Då får jag försöka hitta en vettig elektriker som åtminstone byter jordfelsbrytaren. Jag har lite annat jobb också, då tidigare ägare av huset under årens lopp kopplat om/nytt så att schemat endast stämde till 50%. Nu har jag en bättre bild över vilken säkring som täcker vad och jag vet några uttag som helt saknar ström, där jag vill ha det. Jag får försöka få hit en elektriker.

Det är inte en sommarstuga utan en vanliga villa i södra Stockholm, så att det skulle vara extremt åskkänsligt tror jag inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.