Hej!

Har ett 60 tals hus där vi ska byta panelen på ena kort sidan då den är dålig. Vi har inget takutsprång vid gavlarna. Vet att det inte uppskattas av många men just nu vill jag inte göra om taket.

Det visar sig att det sitter två spikläkt som är ner spikat i panelen samt plåt på dessa. Blev lite fundersam hur man ska göra. Det har ju fungerat tidigare men det känns fel?

Blev lite krångligare än vad jag tänkt. Ska man ändra på något eller bara plocka ner plåt samt spikläkt, spika panelen sen sätta tillbaka allt som tidigare?

Tacksam för svar =)
 
  • d1da49f64726b521e396317117b0219b33.jpeg
  • 20260504_174551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260504_200904_Photos.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte lösningen på ditt problem.
Kan man få se en bild på det dåliga som får dej att fundera på att byta panelen?
 
Buskfyggaren
Plåten borde nog sitta skruvad med farmarskruv istället för att vara spikad. Varför vill du byta panelen? Är det mycket ruttet?
 
Plåten är skruvad med farmarskruv ner i spikläkten. Spikläkten är sedan spikad direkt i panelen. Ja precis panelen var väldigt dålig nertill. Det rann vatten ur panelen när jag tryckte i en spik. Spiken Åkte rätt in och det kom vatten ur panelen. Dom som bott här innan hade valt att sätta någon typ av list längst ner på panelen så den har aldrig haft chans att rinna av. Därför vi väljer att byta den. Har målat resten av panelen runt huset som vart bra
 
M markustm skrev:
Hej!

Har ett 60 tals hus där vi ska byta panelen på ena kort sidan då den är dålig. Vi har inget takutsprång vid gavlarna. Vet att det inte uppskattas av många men just nu vill jag inte göra om taket.

Det visar sig att det sitter två spikläkt som är ner spikat i panelen samt plåt på dessa. Blev lite fundersam hur man ska göra. Det har ju fungerat tidigare men det känns fel?

Blev lite krångligare än vad jag tänkt. Ska man ändra på något eller bara plocka ner plåt samt spikläkt, spika panelen sen sätta tillbaka allt som tidigare?

Tacksam för svar =)
Ser ut att ha fungerat bra tidigare så varför ändra ngt som fungerar?

Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Plåten borde nog sitta skruvad med farmarskruv istället för att vara spikad.
Farmarskruv är mkt klumpigare och fulare än plåtspik. Sticker i ögonen på långt håll.
Farmarskruv är ok på trapetsplåttak som skruvas i dalen. De taken är ändå så trista och fula...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.