Hej!
Har ett 60 tals hus där vi ska byta panelen på ena kort sidan då den är dålig. Vi har inget takutsprång vid gavlarna. Vet att det inte uppskattas av många men just nu vill jag inte göra om taket.
Det visar sig att det sitter två spikläkt som är ner spikat i panelen samt plåt på dessa. Blev lite fundersam hur man ska göra. Det har ju fungerat tidigare men det känns fel?
Blev lite krångligare än vad jag tänkt. Ska man ändra på något eller bara plocka ner plåt samt spikläkt, spika panelen sen sätta tillbaka allt som tidigare?
Tacksam för svar =)
Har ett 60 tals hus där vi ska byta panelen på ena kort sidan då den är dålig. Vi har inget takutsprång vid gavlarna. Vet att det inte uppskattas av många men just nu vill jag inte göra om taket.
Det visar sig att det sitter två spikläkt som är ner spikat i panelen samt plåt på dessa. Blev lite fundersam hur man ska göra. Det har ju fungerat tidigare men det känns fel?
Blev lite krångligare än vad jag tänkt. Ska man ändra på något eller bara plocka ner plåt samt spikläkt, spika panelen sen sätta tillbaka allt som tidigare?
Tacksam för svar =)
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Plåten är skruvad med farmarskruv ner i spikläkten. Spikläkten är sedan spikad direkt i panelen. Ja precis panelen var väldigt dålig nertill. Det rann vatten ur panelen när jag tryckte i en spik. Spiken Åkte rätt in och det kom vatten ur panelen. Dom som bott här innan hade valt att sätta någon typ av list längst ner på panelen så den har aldrig haft chans att rinna av. Därför vi väljer att byta den. Har målat resten av panelen runt huset som vart bra
Ser ut att ha fungerat bra tidigare så varför ändra ngt som fungerar?M markustm skrev:Hej!
Har ett 60 tals hus där vi ska byta panelen på ena kort sidan då den är dålig. Vi har inget takutsprång vid gavlarna. Vet att det inte uppskattas av många men just nu vill jag inte göra om taket.
Det visar sig att det sitter två spikläkt som är ner spikat i panelen samt plåt på dessa. Blev lite fundersam hur man ska göra. Det har ju fungerat tidigare men det känns fel?
Blev lite krångligare än vad jag tänkt. Ska man ändra på något eller bara plocka ner plåt samt spikläkt, spika panelen sen sätta tillbaka allt som tidigare?
Tacksam för svar =)
Farmarskruv är mkt klumpigare och fulare än plåtspik. Sticker i ögonen på långt håll.Buskfyggaren skrev:
Farmarskruv är ok på trapetsplåttak som skruvas i dalen. De taken är ändå så trista och fula...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


