7 668 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Byta motor i rökgasfläkten?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I första hand: Kontakta det företag som tillverkat eller levererat den gamla fläkten. (Antar att det är en som sitter på skorstenstoppen?, sitter den på pannan, är det lämpligast att kontakta leverantören/tillverkaren av pannan.)
Och ja, det kan bli alldeles för mycket drag i en skorsten.. Alla eldstäder är byggda för ett optimalt drag i skorstenen (Undertryck / sug)..
Till värmepannor är det därför bra att ha en s.k.dragstabilisator, som hindrar draget att bli för stort. För stort drag ökar eldstadseffekten och kan ge så varma rökgaser att det blir soteld i skorstenen. Förutom rätt drag, är det därför lämpligt att även koppla styreningen av rökgasfläkten så att den stannar/varvar ner om rökgastemperaturen och/eller panntemperaturen blir för hög.
Och ja, det kan bli alldeles för mycket drag i en skorsten.. Alla eldstäder är byggda för ett optimalt drag i skorstenen (Undertryck / sug)..
Till värmepannor är det därför bra att ha en s.k.dragstabilisator, som hindrar draget att bli för stort. För stort drag ökar eldstadseffekten och kan ge så varma rökgaser att det blir soteld i skorstenen. Förutom rätt drag, är det därför lämpligt att även koppla styreningen av rökgasfläkten så att den stannar/varvar ner om rökgastemperaturen och/eller panntemperaturen blir för hög.
Just nu så e det ett obefintligt drag i skorstenen.
Ska börja med att förlänga yttre röret på fläkten och hoppas på att det ska
bli mer drag av luften som kommer från skorstenen.
Den finns med dubbla fläktar att köpa 2*62watt
Ska börja med att förlänga yttre röret på fläkten och hoppas på att det ska
bli mer drag av luften som kommer från skorstenen.
Den finns med dubbla fläktar att köpa 2*62watt
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Behöver du en fläkt på studs kan du få min gamla som sjunger på sista versen men går än.
Ser ut så här men är fyrkantig lägst ner och inte rund http://www.blocket.se/varmland/Rokgasflakt_RF300__Bra_drag__25996684.htm?ca=23_13&w=3
Kan hämtas i Tomelilla eller Malmö om du behöver den.
Ser ut så här men är fyrkantig lägst ner och inte rund http://www.blocket.se/varmland/Rokgasflakt_RF300__Bra_drag__25996684.htm?ca=23_13&w=3
Kan hämtas i Tomelilla eller Malmö om du behöver den.
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Hej jag har skickat ett mail genom byggahus om nu det kommer fram.
Med tele nr så du kan ringa mig och bestämma närmre.
När jag köpte ny fläkt köpte jag en sån här http://www.ventbutiken.se/?artnr=50004
Bra att kunna sota utan att behöva rengöra fläkten i sig, men den ger stom ljud när den inte går på fullvarv som låter ungefär som en lastbil som går på tomgång.
Ljudet är inte så högt men det finns där och jag klurar på hur det ska åtgärdas.
Göran
Med tele nr så du kan ringa mig och bestämma närmre.
När jag köpte ny fläkt köpte jag en sån här http://www.ventbutiken.se/?artnr=50004
Bra att kunna sota utan att behöva rengöra fläkten i sig, men den ger stom ljud när den inte går på fullvarv som låter ungefär som en lastbil som går på tomgång.
Ljudet är inte så högt men det finns där och jag klurar på hur det ska åtgärdas.
Göran
Jag har inte fått ditt meddelande.
Det e en ejektorfläkt som jag har nu som jag e missnöjd med.
men det som skiljer den från din e väl att du har en annan fläktmotor.
har funderat kring om jag skulle prova att förlänga det yttre röret och se om det blir mer sugeffekt.
men jag vill gärna ha din gammla så skicka ett nytt pm.
Det e en ejektorfläkt som jag har nu som jag e missnöjd med.
men det som skiljer den från din e väl att du har en annan fläktmotor.
har funderat kring om jag skulle prova att förlänga det yttre röret och se om det blir mer sugeffekt.
men jag vill gärna ha din gammla så skicka ett nytt pm.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Hej jag skickade ett pm här istället.
Får se om det funkar bättre.
Det blir bättre drag om du förlänger röret men det blir mängder med tjära i det då iom det blir så kallt i förlägningen mao förlänga röret på ejektor fläkten är inget jag rekomenderar.
Den ejektorfläkten jag använder nu är på 170watt som jag varvtals styr ner till nästan tomgång när det brinner.
Det borde inte vara svårt att pilla dit en ny kraftigare i din nyvarande om det inte vara för att dom är så dyra.
Får se om det funkar bättre.
Det blir bättre drag om du förlänger röret men det blir mängder med tjära i det då iom det blir så kallt i förlägningen mao förlänga röret på ejektor fläkten är inget jag rekomenderar.
Den ejektorfläkten jag använder nu är på 170watt som jag varvtals styr ner till nästan tomgång när det brinner.
Det borde inte vara svårt att pilla dit en ny kraftigare i din nyvarande om det inte vara för att dom är så dyra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden