26 577 läst ·
21 svar
27k läst
21 svar
Byta mätarskåp(fasadskåp)
Om man höjer till 25 Ampere borde man ju inte behöva betala mera i abbonemang...
Man nyttjar ju i så fall mera ström, och i sin tur får elleverantören in mer pengar...
Typ Har du en bensin slukande bil så kostar bensinen mera per liter......
Man nyttjar ju i så fall mera ström, och i sin tur får elleverantören in mer pengar...
Typ Har du en bensin slukande bil så kostar bensinen mera per liter......
Men nu är det tyvärr så att större säkringar kostar mer i fast avgift.
Exempel på Fortums "enkeltariff" i Stockhom:
16A 1550:-
20A 2115:-
25A 2650:-
35A 3935:-
50A 6525:-
63A 9625:-
80A 13875:-
100A 19500:-
Notera alltså att fem st 20A abonnemang är billigare än ett på 100 !!!! Och inte litet billigare heller.....100A kostar nästan 10ggr
så mycket som ett på 20A trots att det endast är 5ggr mer ström !!! Hur motiverat är det egentligen ???
Exempel på Fortums "enkeltariff" i Stockhom:
16A 1550:-
20A 2115:-
25A 2650:-
35A 3935:-
50A 6525:-
63A 9625:-
80A 13875:-
100A 19500:-
Notera alltså att fem st 20A abonnemang är billigare än ett på 100 !!!! Och inte litet billigare heller.....100A kostar nästan 10ggr
så mycket som ett på 20A trots att det endast är 5ggr mer ström !!! Hur motiverat är det egentligen ???
Ja NU ja, jag skrev "börjar titta på möjligheten".PST skrev:
Det finns nätbolag som redan praktiserar denna tariffkonstruktion, men dom är få.
Och jag menar vanliga "gänga II"-abonnemang. Dvs upp till 25A.
Man sätter alltså i 25A-säkringar så att kunden har möjlighet att ta ut maxeffekt. Därmed inte sagt att kunden gör det. Därefter registrerar mätaren vilket effektuttag man haft, sedan kan man summera detta:
"Okej Svensson, under veckan har du legat på 12A i förbrukning, det blir billigt. Men i fredagskväll så startade du bastun några timmar, 23A blev det då, det blir dyrare."
Ja, typ sådär menar jag.
Nja, inte riktigt. Det är skillnad på nätägare och elförsäljare.el_richard skrev:
Det vore som att man får betala, säg 20 spänn, till mackägaren och tankbilsägaren varje gång man tankar. Sedan får man även betala literpris till OK/Statoil/Preem/You-name-it för bensinen.
Har du en bensinslukande bil så måste du in på macken varje dag. Mackägaren måste skaffa en kraftigare pump och tankbilsägaren måste skaffa en större tankbil. Hur skall dom finansiera detta? Jo, du får istället betala 30 spänn för tankningen. Medan den som har en liten bränslesnål bil fortfarande får betala 20 spänn, eller t.om. 10 spänn.
Vill du ha högre hastighet på bredbandet måste fibernätägaren gräva fram en våldsammare kabel till ditt hus och byta router och dyl. Medan tjänsteleverantören, som du har tecknat abonnemang hos, inte behöver göra så värst mycket mer än att sälja.
Fan, jag kommer inte på nån bättre liknelse, hoppas att du förstår vad jag vill ha fram.
Jag vill byta till fasad skåp men tycker det vore finare med infällt och stör mindre på fasaden. Bor i gammalt hus 1927 tegel fasad gör väl inte saken enklare? En fråga hur djupt monteras dessa skåp? det är väl iaf ett jobb jag kan göra själv? Blir väl till att såga tegel med vinkelslip men måste ju veta att det får plats när man väl tagit hål mäter väggen till 34 cm. En fråga som ni i forumet kan svara på är om nätbolaget godkänner att mätarskåpet matas från befintliga huvudsäkringar i källaren. har idag mätaren på ovanvåningen.F Floppman skrev:Förstår inte varför alla vill fälla in mätarskåpen! Blir ju en massa merjobb. Tycker du sätter ett utanpåliggande. Ska du ha infällt måste du också hugga ut plats för inkommande kabel m skyddsrör från skåpet ner under marknivå. Tycker också du ska köpa ett färdigkopplat skåp, blir nog billigare än att elektrikern ska koppla allt åt dig på timlön. Inklusive telelådan!
Tycker du att det är så fult?
Djupet kan bero på vilket mätarskåp som väljs, kolla måttskisserna för de olika mätarskåpen hos de olika tillverkarna.B Bengt65 skrev:Jag vill byta till fasad skåp men tycker det vore finare med infällt och stör mindre på fasaden. Bor i gammalt hus 1927 tegel fasad gör väl inte saken enklare? En fråga hur djupt monteras dessa skåp? det är väl iaf ett jobb jag kan göra själv? Blir väl till att såga tegel med vinkelslip men måste ju veta att det får plats när man väl tagit hål mäter väggen till 34 cm. En fråga som ni i forumet kan svara på är om nätbolaget godkänner att mätarskåpet matas från befintliga huvudsäkringar i källaren. har idag mätaren på ovanvåningen.
Tex Garo GIM-1-25.
Ja, du kan ta hål i fasaden, borra hål för kablar/slang, gräva eventuellt kabeldike.
Om det går att montera själva mätarskåpet innan eventuell kabelslang är dragen mm beror på exakt var/hur kablarna dras och var anslutningspunkterna är.
På Garo GIM-1-25 så är inkommande nere till vänster och utgående uppe till höger.
Nätägaren vill högst troligt att mätarskåpets huvudsäkringsplats ska användas, det underlättar deras framtida arbeten.
Beroende på ålder & utförande av befintliga serviskabel så kan det vara en fördel att byta iaf delar av kabeln.
Klicka här för att svara