Mikael_L
cheetah1 skrev:
När vi är inne på spåret, Patrik, du verkar ha gått utbildningen nyligen, vilka färger kan man ha på en tändtråd idag?
Vilken färg som helst, utom grön/gul samt blå.

Många undviker också den färg som används som obruten fas (brun nuförtiden, svart tidigare, vit eller svart ännu tidigare), men inget krav.

Ett undantag finns, vid (utanpåliggande) kabelinstallation, kan blå användas till tändtråd om ingen annan tråd finns tillgänglig.

Ja, visst! Brun också. Om man t.ex. fortsätter på gammal standard med svart fas. Glömde tillägga det. :)

//Patrik

blå får inte vara tt i vp-inst. dock i kabel-inst så går det bra

Mikael_L
Klon skrev:
Patrik:

Hade lite snack på jobbet om färg på tändtråd. Vet du hur det ligger till i infälldinstallation med tvinnad FK får man dra treledare och använda blå som TT eller ska man dra i fyrledare och använda svart som TT?

Detta gäller ju både färdigtvinnad FK och färdigdragen Plika.
Jag anser att regelverket ska tolkas som att man måste använda 4-ledare eller dra om den blå (eller dra in extra).

C
Rätt korkat att använda röd också, det var ju jord förr i tiden...

Ursäkta urspårningen, men jag tyckte att det var intressant.
Själv höll jag på att elda upp en tvättmaskin en gång när det visade sig att av grön/gul, blå, vit, svart och brun så var det vit som var nolla, varvid jag givetvis lyckades koppla 400 volt på 230-volts maskinen. Märkligt nog funkade den efteråt dock. :) Numera tar jag alltid med multimetern om nån ber mig göra något.

Hur som helst, som sagt behöver det inte vara särskilt svårt, men det är nog på gränsen till om man får göra det själv, det borde väl räknas till att man ändrar installationen. Inte för att vi inte kan diskutera det ändå, jag menar bara att är du osäker är det nog inte dumt att ta dit en elektriker som får göra det med säkerhet.

cheetah1 skrev:
när det visade sig att av grön/gul, blå, vit, svart och brun så var det vit som var nolla
Vit nolla i den uppsättningen är en klar högoddsare!

Mikael_L
cheetah1 skrev:
Hur som helst, som sagt behöver det inte vara särskilt svårt, men det är nog på gränsen till om man får göra det själv, det borde väl räknas till att man ändrar installationen.
Japp, inte bara på gränsen ..., det är ett behörighetskrävande jobb. ;)

Patrik & Mikael:

Ansåg att fyrledare var det säkrare alternativet att använda så det gjorde vi. Ville mest bara höra mig för om färdig tvinnad FK eller färdig dragen Plika i någon form kunde anses som "kabel".

Tack för visat intresse

Patrik_Hed skrev:
Det får jag faktiskt erkänna att jag inte vet. Men grundregeln som står i elinstallationsreglerna är i alla fall att man får använda blå FK till annat än nolla så länge förväxling inte kan uppstå.
Och det kan det ju lättare göra vid infälld installation så...

//Patrik
Blå FK får endast vara nolla. I en kabelinstallation får den blå ledaren användas till tändtråd om risk för förväxling inte finns. Kika i dom nya elinstallationsreglerna.

mrfrenzy skrev:
Blå FK får endast vara nolla. I en kabelinstallation får den blå ledaren användas till tändtråd om risk för förväxling inte finns. Kika i dom nya elinstallationsreglerna.
Förlåt mig, FK var ett dåligt ordval. Ledare, var det tänkt. :)

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.