5 602 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Byta lysknapp mot uttag?
Vilken färg som helst, utom grön/gul samt blå.cheetah1 skrev:
Många undviker också den färg som används som obruten fas (brun nuförtiden, svart tidigare, vit eller svart ännu tidigare), men inget krav.
Ett undantag finns, vid (utanpåliggande) kabelinstallation, kan blå användas till tändtråd om ingen annan tråd finns tillgänglig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, visst! Brun också. Om man t.ex. fortsätter på gammal standard med svart fas. Glömde tillägga det. 
//Patrik
//Patrik
blå får inte vara tt i vp-inst. dock i kabel-inst så går det bra
Jag anser att regelverket ska tolkas som att man måste använda 4-ledare eller dra om den blå (eller dra in extra).Klon skrev:
Rätt korkat att använda röd också, det var ju jord förr i tiden...
Ursäkta urspårningen, men jag tyckte att det var intressant.
Själv höll jag på att elda upp en tvättmaskin en gång när det visade sig att av grön/gul, blå, vit, svart och brun så var det vit som var nolla, varvid jag givetvis lyckades koppla 400 volt på 230-volts maskinen. Märkligt nog funkade den efteråt dock.
Numera tar jag alltid med multimetern om nån ber mig göra något.
Hur som helst, som sagt behöver det inte vara särskilt svårt, men det är nog på gränsen till om man får göra det själv, det borde väl räknas till att man ändrar installationen. Inte för att vi inte kan diskutera det ändå, jag menar bara att är du osäker är det nog inte dumt att ta dit en elektriker som får göra det med säkerhet.
Ursäkta urspårningen, men jag tyckte att det var intressant.
Själv höll jag på att elda upp en tvättmaskin en gång när det visade sig att av grön/gul, blå, vit, svart och brun så var det vit som var nolla, varvid jag givetvis lyckades koppla 400 volt på 230-volts maskinen. Märkligt nog funkade den efteråt dock.
Hur som helst, som sagt behöver det inte vara särskilt svårt, men det är nog på gränsen till om man får göra det själv, det borde väl räknas till att man ändrar installationen. Inte för att vi inte kan diskutera det ändå, jag menar bara att är du osäker är det nog inte dumt att ta dit en elektriker som får göra det med säkerhet.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Patrik & Mikael:
Ansåg att fyrledare var det säkrare alternativet att använda så det gjorde vi. Ville mest bara höra mig för om färdig tvinnad FK eller färdig dragen Plika i någon form kunde anses som "kabel".
Tack för visat intresse
Ansåg att fyrledare var det säkrare alternativet att använda så det gjorde vi. Ville mest bara höra mig för om färdig tvinnad FK eller färdig dragen Plika i någon form kunde anses som "kabel".
Tack för visat intresse
Blå FK får endast vara nolla. I en kabelinstallation får den blå ledaren användas till tändtråd om risk för förväxling inte finns. Kika i dom nya elinstallationsreglerna.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden