Hej!
Jag har en strömbrytare i köket som jag skulle vilja byta ut mot ett eluttag, går det? Kan man bara plocka bort lysknappen och montera dit ett uttag?
Tacksam för hjälp...
 
Om det är infällt (kablarna i väggen) så kan du byta ut tändtråden mot en "nolla" och byta till ett uttag, är det utanpåliggande (synlig kabel) så måste "tändtråden" kopplas om till "nolla".

Är det dessutom skyddsjordat i köket eller att uttaget sitter så att det behöver skyddsjordas så måste du dessutom skyddsjorda.

(Jag utgår från att det är en enpolig strömställare som ensam tänder en lampa.)
//Patrik
 
Redigerat:
C
Det beror lite på. Uttaget måste ha både nolla och fas, och det kan finnas men det är inte säkert. Det bästa, om du inte är hundra haj på det själv, är nog att be en elektriker komma dit och ta en titt. Han kan antagligen dra fram en nolla också, och plocka bort den gamla tändtråden, så att det blir riktigt riktigt gjort.

Finns det fler brytare som tänder lampan?

Skrev samtidigt som patrik visst, men så kan man ju givetvis också göra, även om ju nollan helst ska vara blå.. :o
 
Troligtvis inte, då de antagligen inte finns varken jord eller nolla i brytaren. Men de går ju att dra in ny tråd förstås.
 
Oj vad snabbt det gick : )
Det är en lampa och en lysknapp, inget knep med fler brytare. Det finns två sladdar i hålet i väggen, antar att jag behöver någon mätare för att ta reda på vad som är vad?
/Aembla
 
Aembla skrev:
Oj vad snabbt det gick : )
Det är en lampa och en lysknapp, inget knep med fler brytare. Det finns två sladdar i hålet i väggen, antar att jag behöver någon mätare för att ta reda på vad som är vad?
/Aembla
Det går inte att mäta mellan de trådarna, bara så att du vet. De är samma fas.
Om du ska mäta så måste du mäta mot jord (t.ex. en metalldel på ett äldre element) och en av trådarna i dosan. Den som det är 230 V är fas och den som är ungefär 0 V är tändtråd.

Det finns även sätt att se vad som är vad genom att kolla färgmärkningen och att veta vissa årtal.

//Patrik
 
C
När vi är inne på spåret, Patrik, du verkar ha gått utbildningen nyligen, vilka färger kan man ha på en tändtråd idag?
 
cheetah1 skrev:
När vi är inne på spåret, Patrik, du verkar ha gått utbildningen nyligen, vilka färger kan man ha på en tändtråd idag?
Svart, vit, orange, grå, (blå vid utanpåliggande installation) och faktiskt även röd är tillåten nu, men den verkar ingen elektriker vilja använda.

//Patrik
 
Båda är svarta, så det ser ut att bli mäta eller hitta en elektriker : )
 
här har du en liten illustration, jag kan dock inte heller rekommendera att pula med elen om man inte kan. Sen skulle jag nog vilja få rätt färger till uttaget och kanske en jord om de finnes.
 
  • el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aembla skrev:
Båda är svarta, så det ser ut att bli mäta eller hitta en elektriker : )
I såfall är det nog bäst att leta reda på en elektriker, konstiga färger = inget för nybörjare. ;)

//Patrik
 
Jaja, då vet jag, tack allihopa för hjälpen!
 
Patrik:

Hade lite snack på jobbet om färg på tändtråd. Vet du hur det ligger till i infälldinstallation med tvinnad FK får man dra treledare och använda blå som TT eller ska man dra i fyrledare och använda svart som TT?

Detta gäller ju både färdigtvinnad FK och färdigdragen Plika.
 
Mikael_L
Aembla skrev:
Båda är svarta, så det ser ut att bli mäta eller hitta en elektriker : )
Nu förutsätter jag att det är infälld inst.

Det är troligen lätt som en plätt att byta strömbrytaren mot ett vägguttag. Men det måste dras ner två nya trådar till dosan, en blå och en grön/gul, man kan använda tändtråden att dra med (en av de svarta). Har du ingen aning om vad som är vad så ska du ta hem någon som har tillräckligt med aning... :)

Vad ska ske med den gamla funktionen? Sitter det ingen lampa där, som behöver kunna manövereras?
 
Klon skrev:
Patrik:

Hade lite snack på jobbet om färg på tändtråd. Vet du hur det ligger till i infälldinstallation med tvinnad FK får man dra treledare och använda blå som TT eller ska man dra i fyrledare och använda svart som TT?

Detta gäller ju både färdigtvinnad FK och färdigdragen Plika.
Det får jag faktiskt erkänna att jag inte vet. Men grundregeln som står i elinstallationsreglerna är i alla fall att man får använda blå FK till annat än nolla så länge förväxling inte kan uppstå.
Och det kan det ju lättare göra vid infälld installation så...

//Patrik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.