Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om det är infällt (kablarna i väggen) så kan du byta ut tändtråden mot en "nolla" och byta till ett uttag, är det utanpåliggande (synlig kabel) så måste "tändtråden" kopplas om till "nolla".
Är det dessutom skyddsjordat i köket eller att uttaget sitter så att det behöver skyddsjordas så måste du dessutom skyddsjorda.
(Jag utgår från att det är en enpolig strömställare som ensam tänder en lampa.)
//Patrik
Är det dessutom skyddsjordat i köket eller att uttaget sitter så att det behöver skyddsjordas så måste du dessutom skyddsjorda.
(Jag utgår från att det är en enpolig strömställare som ensam tänder en lampa.)
//Patrik
Redigerat:
Det beror lite på. Uttaget måste ha både nolla och fas, och det kan finnas men det är inte säkert. Det bästa, om du inte är hundra haj på det själv, är nog att be en elektriker komma dit och ta en titt. Han kan antagligen dra fram en nolla också, och plocka bort den gamla tändtråden, så att det blir riktigt riktigt gjort.
Finns det fler brytare som tänder lampan?
Skrev samtidigt som patrik visst, men så kan man ju givetvis också göra, även om ju nollan helst ska vara blå..
Finns det fler brytare som tänder lampan?
Skrev samtidigt som patrik visst, men så kan man ju givetvis också göra, även om ju nollan helst ska vara blå..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det går inte att mäta mellan de trådarna, bara så att du vet. De är samma fas.Aembla skrev:
Om du ska mäta så måste du mäta mot jord (t.ex. en metalldel på ett äldre element) och en av trådarna i dosan. Den som det är 230 V är fas och den som är ungefär 0 V är tändtråd.
Det finns även sätt att se vad som är vad genom att kolla färgmärkningen och att veta vissa årtal.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Patrik:
Hade lite snack på jobbet om färg på tändtråd. Vet du hur det ligger till i infälldinstallation med tvinnad FK får man dra treledare och använda blå som TT eller ska man dra i fyrledare och använda svart som TT?
Detta gäller ju både färdigtvinnad FK och färdigdragen Plika.
Hade lite snack på jobbet om färg på tändtråd. Vet du hur det ligger till i infälldinstallation med tvinnad FK får man dra treledare och använda blå som TT eller ska man dra i fyrledare och använda svart som TT?
Detta gäller ju både färdigtvinnad FK och färdigdragen Plika.
Nu förutsätter jag att det är infälld inst.Aembla skrev:
Det är troligen lätt som en plätt att byta strömbrytaren mot ett vägguttag. Men det måste dras ner två nya trådar till dosan, en blå och en grön/gul, man kan använda tändtråden att dra med (en av de svarta). Har du ingen aning om vad som är vad så ska du ta hem någon som har tillräckligt med aning...
Vad ska ske med den gamla funktionen? Sitter det ingen lampa där, som behöver kunna manövereras?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det får jag faktiskt erkänna att jag inte vet. Men grundregeln som står i elinstallationsreglerna är i alla fall att man får använda blå FK till annat än nolla så länge förväxling inte kan uppstå.Klon skrev:
Och det kan det ju lättare göra vid infälld installation så...
//Patrik
Redigerat:
