544 läst ·
10 svar
544 läst
10 svar
Byta standardprogram på en Cylinda diskmaskin (DM42)?
Hej, vi har en Cylinda DM42 som än så länge fungerat ypperligt bra sedan huset var nytt 2008 men det är en sak jag funderat på under åren.
På något sätt borde det gå att byta vilket av diskprogrammen som den ska välja per default. Som det är nu måste jag stega mig fram till det program som jag vill använda varje gång (snabbdisk). Det som får mig att tänka att det borde gå att ställa in det så den alltid har det valt när man slår på den är att maskinen har själv bytt vilket program som är förvalt ett par gånger genom åren
Jag har läst hela manualen och det går att ställa vissa saker som någon form av ”barnlås” och vilken vattenhårdhet man har men jag hittar inget om hur man väljer vilket program som ska väljas automatiskt…
Någon här som funderat på samma sak och också hittat hur man gör detta?
Cheers!
Rikard
På något sätt borde det gå att byta vilket av diskprogrammen som den ska välja per default. Som det är nu måste jag stega mig fram till det program som jag vill använda varje gång (snabbdisk). Det som får mig att tänka att det borde gå att ställa in det så den alltid har det valt när man slår på den är att maskinen har själv bytt vilket program som är förvalt ett par gånger genom åren
Jag har läst hela manualen och det går att ställa vissa saker som någon form av ”barnlås” och vilken vattenhårdhet man har men jag hittar inget om hur man väljer vilket program som ska väljas automatiskt…
Någon här som funderat på samma sak och också hittat hur man gör detta?
Cheers!
Rikard
de gamla maskinerna brukar ha att senaste program är förvalt, annars går det inte att påverkaR rikard454 skrev:Hej, vi har en Cylinda DM42 som än så länge fungerat ypperligt bra sedan huset var nytt 2008 men det är en sak jag funderat på under åren.
På något sätt borde det gå att byta vilket av diskprogrammen som den ska välja per default. Som det är nu måste jag stega mig fram till det program som jag vill använda varje gång (snabbdisk). Det som får mig att tänka att det borde gå att ställa in det så den alltid har det valt när man slår på den är att maskinen har själv bytt vilket program som är förvalt ett par gånger genom åren
Jag har läst hela manualen och det går att ställa vissa saker som någon form av ”barnlås” och vilken vattenhårdhet man har men jag hittar inget om hur man väljer vilket program som ska väljas automatiskt…
Någon här som funderat på samma sak och också hittat hur man gör detta?
Cheers!
Rikard
helt rätt det är ett jätteviktigt beslut som EU har gjortS stenna skrev:
som vanligt bland de folkvalda är det ingen som tänker utan bara tycker,
SWEXIT
Jag har varit i kontakt med Cylinda själva och eventuellt att det skulle gå att ställa in detta via att stega fram till det önskade programmet och sen hålla in programknappen i fem sekunder så skulle valet lagras men det verkar inte fungera…
Så man får fortsätta att välja snabbprogrammet manuellt varje gång. Jag tycker ju att det programmet borde vara mest skonsamt mot miljön då det är så pass mycket snabbare än de andra.
Oh well…
/Rikard
Så man får fortsätta att välja snabbprogrammet manuellt varje gång. Jag tycker ju att det programmet borde vara mest skonsamt mot miljön då det är så pass mycket snabbare än de andra.
Oh well…
/Rikard
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Min diskmaskin förbrukar mindre energi och mindre vatten på Eco-programmet än på snabbprogrammet enligt tillverkaren, jag har inte kontrollerat. Helt orimligt är det väl inte om man tänker att låter man en kastrull där det sitter fast något i stå med vatten över natten så löser det sig rätt bra själv.R rikard454 skrev:Jag har varit i kontakt med Cylinda själva och eventuellt att det skulle gå att ställa in detta via att stega fram till det önskade programmet och sen hålla in programknappen i fem sekunder så skulle valet lagras men det verkar inte fungera…
Så man får fortsätta att välja snabbprogrammet manuellt varje gång. Jag tycker ju att det programmet borde vara mest skonsamt mot miljön då det är så pass mycket snabbare än de andra.
Oh well…
/Rikard
Det är nog inte mycket att göra, bara att acceptera, eller så får man som returen hoppas på en Swexit och tro att tillverkare kommer bygga speciellt för den svenska marknaden.
vanligtvis är det tvärt omFairlane skrev:
Min diskmaskin förbrukar mindre energi och mindre vatten på Eco-programmet än på snabbprogrammet enligt tillverkaren, jag har inte kontrollerat. Helt orimligt är det väl inte om man tänker att låter man en kastrull där det sitter fast något i stå med vatten över natten så löser det sig rätt bra själv.
Det är nog inte mycket att göra, bara att acceptera, eller så får man som returen hoppas på en Swexit och tro att tillverkare kommer bygga speciellt för den svenska marknaden.
tom autoprogrammet tar mindre resurser än eco
dessutom mår maskinen bättre och diskar snabbare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Diskar snabbare, tveklöst, maskinen mår bättre, Ja det tror jag också åtminstone om alternativen bara är det ena eller det andra, så jag kör sällan Eco-programmet.returen skrev:
Så här säger iallafall Siemens om min maskin:
Eco: 0,65kWh, 9,0 liter vatten
Snabb (65 grader): 1,2 kWh, 10,0 liter vatten
Snabb (45 grader): 0,70 kWh, 10,5 liter vatten
Auto (45-65 grader): 0,90 kWh, 10,5 liter vatten
Jag har inte verifierat siffrorna.
Det är ju bra att man har något att förhålla sig till även om det är mätningar gjorda i lab-miljöFairlane skrev:
Diskar snabbare, tveklöst, maskinen mår bättre, Ja det tror jag också åtminstone om alternativen bara är det ena eller det andra, så jag kör sällan Eco-programmet.
Så här säger iallafall Siemens om min maskin:
Eco: 0,65kWh, 9,0 liter vatten
Snabb (65 grader): 1,2 kWh, 10,0 liter vatten
Snabb (45 grader): 0,70 kWh, 10,5 liter vatten
Auto (45-65 grader): 0,90 kWh, 10,5 liter vatten
Jag har inte verifierat siffrorna.
Nu körs ecoprogrammet på 50-55C så det blir svårt att jämföre
men ECOprogrammet har gfast tid och fast temp ocg fast vattenmängd och autoprogrammet anpassar sigm att inte detta är redovisat är ju skumt det har övriga fabrikat
troligen så beror detta på siemens är tyskt och det gäller att hålla pappa högt för det är han som styr EU
Klicka här för att svara