Hej, vi har en Cylinda DM42 som än så länge fungerat ypperligt bra sedan huset var nytt 2008 men det är en sak jag funderat på under åren.

På något sätt borde det gå att byta vilket av diskprogrammen som den ska välja per default. Som det är nu måste jag stega mig fram till det program som jag vill använda varje gång (snabbdisk). Det som får mig att tänka att det borde gå att ställa in det så den alltid har det valt när man slår på den är att maskinen har själv bytt vilket program som är förvalt ett par gånger genom åren :)

Jag har läst hela manualen och det går att ställa vissa saker som någon form av ”barnlås” och vilken vattenhårdhet man har men jag hittar inget om hur man väljer vilket program som ska väljas automatiskt…

Någon här som funderat på samma sak och också hittat hur man gör detta?
Cheers!
Rikard
 
S
samma här , 4år gammal Cylinda default 3tim ECO , men vi kör alltid 1tim programmet .
enl. reparatör som var här går det inte att ändra , är förmodligen nåt som miljöpartister i EU bestämt
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Hej, vi har en Cylinda DM42 som än så länge fungerat ypperligt bra sedan huset var nytt 2008 men det är en sak jag funderat på under åren.

På något sätt borde det gå att byta vilket av diskprogrammen som den ska välja per default. Som det är nu måste jag stega mig fram till det program som jag vill använda varje gång (snabbdisk). Det som får mig att tänka att det borde gå att ställa in det så den alltid har det valt när man slår på den är att maskinen har själv bytt vilket program som är förvalt ett par gånger genom åren :)

Jag har läst hela manualen och det går att ställa vissa saker som någon form av ”barnlås” och vilken vattenhårdhet man har men jag hittar inget om hur man väljer vilket program som ska väljas automatiskt…

Någon här som funderat på samma sak och också hittat hur man gör detta?
Cheers!
Rikard
de gamla maskinerna brukar ha att senaste program är förvalt, annars går det inte att påverka
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
samma här , 4år gammal Cylinda default 3tim ECO , men vi kör alltid 1tim programmet .
enl. reparatör som var här går det inte att ändra , är förmodligen nåt som miljöpartister i EU bestämt
helt rätt det är ett jätteviktigt beslut som EU har gjort
som vanligt bland de folkvalda är det ingen som tänker utan bara tycker,
SWEXIT
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag har varit i kontakt med Cylinda själva och eventuellt att det skulle gå att ställa in detta via att stega fram till det önskade programmet och sen hålla in programknappen i fem sekunder så skulle valet lagras men det verkar inte fungera…

Så man får fortsätta att välja snabbprogrammet manuellt varje gång. Jag tycker ju att det programmet borde vara mest skonsamt mot miljön då det är så pass mycket snabbare än de andra.

Oh well…
/Rikard
 
Fairlane
R rikard454 skrev:
Jag har varit i kontakt med Cylinda själva och eventuellt att det skulle gå att ställa in detta via att stega fram till det önskade programmet och sen hålla in programknappen i fem sekunder så skulle valet lagras men det verkar inte fungera…

Så man får fortsätta att välja snabbprogrammet manuellt varje gång. Jag tycker ju att det programmet borde vara mest skonsamt mot miljön då det är så pass mycket snabbare än de andra.

Oh well…
/Rikard
Min diskmaskin förbrukar mindre energi och mindre vatten på Eco-programmet än på snabbprogrammet enligt tillverkaren, jag har inte kontrollerat. Helt orimligt är det väl inte om man tänker att låter man en kastrull där det sitter fast något i stå med vatten över natten så löser det sig rätt bra själv.

Det är nog inte mycket att göra, bara att acceptera, eller så får man som returen hoppas på en Swexit och tro att tillverkare kommer bygga speciellt för den svenska marknaden.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
en några år gammal bosch minns iaf senaste program.

med cylindan; det är inte så att något minnesbatteri tagit slut??

miljöprogrammen bygger så vitt jag förstått på långa tiders blötläggning.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Min diskmaskin förbrukar mindre energi och mindre vatten på Eco-programmet än på snabbprogrammet enligt tillverkaren, jag har inte kontrollerat. Helt orimligt är det väl inte om man tänker att låter man en kastrull där det sitter fast något i stå med vatten över natten så löser det sig rätt bra själv.

Det är nog inte mycket att göra, bara att acceptera, eller så får man som returen hoppas på en Swexit och tro att tillverkare kommer bygga speciellt för den svenska marknaden.
vanligtvis är det tvärt om
tom autoprogrammet tar mindre resurser än eco
dessutom mår maskinen bättre och diskar snabbare
 
RoTe
Jag kör aldrig nåt annat än 70 graders, börjar lukta illa i maskinen annars.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
vanligtvis är det tvärt om
tom autoprogrammet tar mindre resurser än eco
dessutom mår maskinen bättre och diskar snabbare
Diskar snabbare, tveklöst, maskinen mår bättre, Ja det tror jag också åtminstone om alternativen bara är det ena eller det andra, så jag kör sällan Eco-programmet.

Så här säger iallafall Siemens om min maskin:
Eco: 0,65kWh, 9,0 liter vatten
Snabb (65 grader): 1,2 kWh, 10,0 liter vatten
Snabb (45 grader): 0,70 kWh, 10,5 liter vatten
Auto (45-65 grader): 0,90 kWh, 10,5 liter vatten

Jag har inte verifierat siffrorna.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Diskar snabbare, tveklöst, maskinen mår bättre, Ja det tror jag också åtminstone om alternativen bara är det ena eller det andra, så jag kör sällan Eco-programmet.

Så här säger iallafall Siemens om min maskin:
Eco: 0,65kWh, 9,0 liter vatten
Snabb (65 grader): 1,2 kWh, 10,0 liter vatten
Snabb (45 grader): 0,70 kWh, 10,5 liter vatten
Auto (45-65 grader): 0,90 kWh, 10,5 liter vatten

Jag har inte verifierat siffrorna.
Det är ju bra att man har något att förhålla sig till även om det är mätningar gjorda i lab-miljö

Nu körs ecoprogrammet på 50-55C så det blir svårt att jämföre
men ECOprogrammet har gfast tid och fast temp ocg fast vattenmängd och autoprogrammet anpassar sigm att inte detta är redovisat är ju skumt det har övriga fabrikat
troligen så beror detta på siemens är tyskt och det gäller att hålla pappa högt för det är han som styr EU
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.