Hej, jag har en Cylinda Prima köksfläkt (kolfilterfläkt). Hittar inte manualen på Cylindas web. Någon som vet produktnumret?. Någon som vet hur man får ur filter för att byta?

Har provat att vrida och dra i runda plastgallret på undersidan, men inget händer. Finns också två skruvar på undersidan (röda pilar), ska de öppnas? Finns också hål i ytterkanten på undersidan (blå pilar), vad är det?
Tacksam för hjälp.

• Cylinda Prima köksfläkt monterad på väggen i ett kök, med vita och blå kakelplattor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av Cylinda Prima köksfläkt med plastgaller, röda pilar som pekar på skruvar, och blå pilar som pekar mot undre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hade en fläkt som såg ut ungefär så där för länge sen och jag har för mig att man då tryckte ihop sidorna på gallret eller om det var att man lirkade ner gallret på något vis. Men det är väl fettfilter och själva fläktbladen som blir åtkomliga den vägen. Kolfiltren sitter nog ovanpå, bakom utblåset.

• Gilla
A14
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hade en fläkt som såg ut ungefär så där för länge sen och jag har för mig att man då tryckte ihop sidorna på gallret eller om det var att man lirkade ner gallret på något vis. Men det är väl fettfilter och själva fläktbladen som blir åtkomliga den vägen. Kolfiltren sitter nog ovanpå, bakom utblåset.
Tack! Ja, kolfiltret har jag nu fått ut, nu är det fettfiltret jag försöker få ut.

BirgitS
Försök trycka mot mitten på gallerkanten och sen lirka gallret nedåt lite i taget, man får nog göra det på flera ställen runt om.

• Gilla
A14
  • Laddar…
BirgitS
Som sambon säger, plasten kan vara väldigt skör efter så lång tid så du måste vara väldigt försiktig för att gallret inte ska gå sönder.

Kanske stoppa in fingrarna i de största hålen, greppa om ytterkanten och dra nedåt?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.