170 läst ·
8 svar
170 läst
8 svar
Byta liner - pris, och risk? (Stockholm)
Vi har en ca 16-17 år gammal pool från Folkpool, i trä. 8x4 m tror jag - möjligen någon halvmeter kortare. Nedsänkt i trädäck - vill dock minnas att själva poolramen sticker något upp från marknivån. Pooltrappa i plastliknande material som sitter som en ”utväxt” på en långsida. Täcks av plåtar på vintern.
Linern börjar se ganska tråkig ut - blekt och missfärgad. Och det har också kommit en del veck, antagligen pga att duken är sliten och ”sträckt”. Fortfarande hel och tät, men det är kanske snart dags att byta.
Någon som har fått sin liner i liknande pool bytt relativt nyligen, och kan ge en indikation på vart kostnaden kan tänkas landa?
Jag läste någon annan tråd här, där TS hade en ungefär lika gammal pool, i trä, som hen ville byta liner i. Det visade sig att poolramen var helt sönderrutten…😱 Fler som har upplevt samma sak? Är det vanligt?
Linern börjar se ganska tråkig ut - blekt och missfärgad. Och det har också kommit en del veck, antagligen pga att duken är sliten och ”sträckt”. Fortfarande hel och tät, men det är kanske snart dags att byta.
Någon som har fått sin liner i liknande pool bytt relativt nyligen, och kan ge en indikation på vart kostnaden kan tänkas landa?
Jag läste någon annan tråd här, där TS hade en ungefär lika gammal pool, i trä, som hen ville byta liner i. Det visade sig att poolramen var helt sönderrutten…😱 Fler som har upplevt samma sak? Är det vanligt?
Du kan se mitt svar här och det är per kvadratmeter som det kostar att svetsa en liner.
Ring några stycken och fråga, en liner som svetsas är lite tjockare än en köpt för montage själv.
Samt att det är oerhört svårt att få dit en liner utan veck. I botten behövs bara 1 centimeter vatten, för att inte kunna rubba den 1 millimeter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/poolrenovering.553967/#post-6658562
Ring några stycken och fråga, en liner som svetsas är lite tjockare än en köpt för montage själv.
Samt att det är oerhört svårt att få dit en liner utan veck. I botten behövs bara 1 centimeter vatten, för att inte kunna rubba den 1 millimeter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/poolrenovering.553967/#post-6658562
Mät och se om den verkligen är 8*4, eller något annat. 8*4 är en väldigt vanlig storlek och det finns gott om företag som säljer liners. Snabb googling ger 25-35 000 för linern, om jag sållade bort de värsta leksaksföretagen.
Som @jonaserik skriver är det svårt att få det helt utan veck, men då får man väl fråga sig om det är värt att lägga åtminstone 20 000 till för att få någon annan att sätta linern. Jag gjorde tyvärr det valet. Allt annat byggde jag själv och det funkade, men klåparen som satt linern lämnade en pool med veck som läckte vatten.
Som @jonaserik skriver är det svårt att få det helt utan veck, men då får man väl fråga sig om det är värt att lägga åtminstone 20 000 till för att få någon annan att sätta linern. Jag gjorde tyvärr det valet. Allt annat byggde jag själv och det funkade, men klåparen som satt linern lämnade en pool med veck som läckte vatten.
Jag ska nog förtydliga att vi absolut inte kommer ge oss på att byta liner själva - det tar vi isf in någån för. 😀 Troligen (via) Folkpool, som har levererat denna.
Nu kollat mått, 3,5 x 7 m har vi. Markpool Classic Original, från 2010.
Nu kollat mått, 3,5 x 7 m har vi. Markpool Classic Original, från 2010.
Jag bytte nästan själv i en 4x8 men använde då färdig linerpåse i den dimensionen, pris för linern (vinterrea 2021) 12.900 på Vattenbutiken. Fick lite hjälp av en pensionerad poolfixare vid utläggningen, sedan är det lite precisionsjobb att skära ut för lampa när man fyllt nästan upp till den, och sedan igen vid plasttrappan jag har, sedan vid inloppen när man fyllt dit upp och till sist breddavloppet.
Det är inte supersvårt men lite meck att göra själv
Det är inte supersvårt men lite meck att göra själv
Du får väl höra av dig om du får ett namn på den som ska installera, så ska vi som det är han som misslyckades hos mig. Han jobbade åt norrortsbutikerna.L Lillekitte skrev:
Och ang röta, det kan vara hur bra eller hur dåligt som helst bakom linern. Jag hade tur och min trästomme var hur fin som helst (20 år gammal när jag bytte) men jag har hört om de som varit rejält risiga redan efter 10. Du blir varse när du rivit gamla linern och känner runt med morakniven 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden