Hej,
Vattenledningen som för vatten från servisventilen till vårt hus går under vårt uterum (ca 3x4 m). För några år sedan var många grannar tvungna att byta denna vattenledning (jag tror kommunen gjorde trycktest).

Att byta detta ledning är husägarens ansvar och den ligger ganska djupt (hus med källare).

Det jag undrar nu är om vi skulle behöva byta denna behöver vi då riva vårt uterum? Eller kan man gräva gropen utifrån gatan in till uterummet och sedan gräva sig fram under uterummet (låter orimligt…) - typ gräva en tunnel.

Är det något som har gjort liknande? Kan försäkring hjälpa till om man tex vill bygga upp uterummet igen? Huset är byggt 70 så jag antar att ledningens tekniska livslängd har passerat.

Så länge den håller gör vi såklart inget så detta är en teoretisk fråga.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Svårt att nå en ledning som ligger djupt utan ett rätt brett schakt och det talar ju för att det kanske är billigast att riva uterummet.

Eftersom det är en tappvattenledning finns egentligen inget behov att dra den nya ledningen exakt samma väg som den gamla. Så en lösning är att låta den gamla ledningen ligga kvar där under uterummet och dra en ny vattenservis en annan väg mellan servisventilen vid tomtgränsen och in i källaren.

En försäkring är för att täcka oväntad och plötslig skada, den hjälper inte till att finansiera underhåll av fastighetens gamla VA-ledningar. En sådan underhållsfond hade kostat kanske hundratusen om året att köpa och det kostar ju inte villaförsäkringen.

(Om ni river uterummet för att bygga upp det ska ni dessutom ta detta genom den byråkratiska processen rivningslov och bygglov. Dyrt och tungt byråkratiskt att tråckla sig igenom. Och risken är ju att ni inte ens får bygglov för återuppbyggnad om t ex uterummet strider mot detaljplanen. Tyvärr är bygglagstiftningen just så här dysfunktionell.)

• Gilla
Centano
  • Laddar…
Tack för bra tips. Jag lägger möjligheten att gå in annan väg på minnet :-)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Magnus E K
Står uterummet direkt på marken? Jag har en liknande situation med 60 år gammal vattenledning (och avlopp) som går under ett "uterum" (mer inglasad altan). Men det är en meter över marken (med förrådsutrymme under) och fäst i husväggen så jag räknar med att med ett par balkar och några tillfälliga stolpar kan jag handgräva under utan större problem den dagen vattenledningar börjar läcka eller avloppsröret rasar.

Ja detta är nog mer en inglasad altan som står på 2 eller 4 plintar plus infästning i husvägg kanske 80 cm ovan mark.

Bra idé med att "stämpa" upp den med balkar eller stämp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.