Har en LED-utelampa som lyser för mycket och skulle behöva dimmas. Tyvärr är den i dagsläget inte dimbar, så jag har börjat fundera på om det räcker att byta ut drivaren som sitter i armaturen till en dimbar dito och på så sätt lösa problemet? Kan för lite om LED, men i min värld så är alla LED dimbara, bara rätt driver sitter monterad. Hade tänkt använda en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212) för att dimma på primärsidan.
https://www.zwavesverige.se/dimrar/fibaro-dimmer-2-250w-med-energimatning-gen-5

Så, någon som verkligen kan detta med LED kanske kan förklara och tala om om jag gissar rätt eller inte....?


Mitt förslag på dimbar driver - 350mA-varianten borde räcka...eller?

https://www.elbutik.se/product.html...WgBTha-QLoUsa2E9Rrinwf5kbHUc9rYRoCz_MQAvD_BwE


Bifogar bilder på original LED-driver och själva "LED-kortet".
LED-panel för utomhusbelysning monterad på en röd vägg, synlig driverelektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-drivare monterad på armaturens baksida, icke-dimbar specifikation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh/ Moribusken
 
Ja, det kan vara en lösning som fungerar. Sedan hur stor dimningsområde du får är lite osäkert.
 
E etompau skrev:
Ja, det kan vara en lösning som fungerar. Sedan hur stor dimningsområde du får är lite osäkert.
Tack för svar. Så mitt antagande att alla LED är dimbara stämmer alltså?
Om man kollar på den monterade drivern så står det konstant ström 350mA. Är det rätt
tänkt att den 350mA dimbara driver jag länkade till ovan skulle vara lagom, eller behöver jag
gå upp ett snäpp?

mvh/ Moribusken
 
Ljusstyrkan kan i alla lysdioder, som enskild komponent, ändras, antingen genom att ändra strömmen genom dioden eller med snabba till/från-slag.

Du ska välja ett drivdon med samma ström som bef drivdon har, 350 mA.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Det du bör leta efter dock är att maximal spänning och effekt klaras med din nya driver. Denna ser ut att kunna leverera 36 volt och 10W. Så det är ingen större sak, men det finns alltid en risk att nya drivern inte kommer upp i samma spänning. Så kolla det bara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.