Jag är påväg att lämna in lampan och få det gjort av en expert men tanken slog mig om jag kan göra det själv.

Frågan är om de två blåa kablarna som är kopplade till samma stift är jordkablar och om det går rakt av att byta till en lamppropp som passar till uttaget. Är det någon som vet?

Jag är fullt medveten att vid minsta osäkerhet kring el ska jobbet inte utföras.

• Hand håller en vit lamppropp med två blå sladdar kopplade till samma stift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller en lampa med två blå kablar anslutna till ett stift, möjlig jordkabelsfråga.
    Skapa konto
  • Hand som håller en vit elkabel med en öppen lamppropp där två blåa kablar är kopplade.
    Skapa konto
  • Takmonterad lampa utan skärm med synliga blå kablar och strömbrytare.
    Skapa konto
Du har en riktigt gammal klassisk lamppropp för krontändning. Uttaget är däremot ett ganska modernt jordat uttag utan krontändning. Hela lampan måste då byggas om till dubbelisolerat eller jordat utförande. Finns en bra guide för det är på forumet. https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt Numera har man normalt en dimmer istället för krontändning.

• Gilla
Lovisgbg och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du har en riktigt gammal klassisk lamppropp för krontändning. Uttaget är däremot ett ganska modernt jordat uttag utan krontändning. Hela lampan måste då byggas om till dubbelisolerat eller jordat utförande. Finns en bra guide för det är på forumet. [länk] Numera har man normalt en dimmer istället för krontändning.
Okej, tack för svar. ☺️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.