Jag är påväg att lämna in lampan och få det gjort av en expert men tanken slog mig om jag kan göra det själv.
Frågan är om de två blåa kablarna som är kopplade till samma stift är jordkablar och om det går rakt av att byta till en lamppropp som passar till uttaget. Är det någon som vet?
Jag är fullt medveten att vid minsta osäkerhet kring el ska jobbet inte utföras.
Frågan är om de två blåa kablarna som är kopplade till samma stift är jordkablar och om det går rakt av att byta till en lamppropp som passar till uttaget. Är det någon som vet?
Jag är fullt medveten att vid minsta osäkerhet kring el ska jobbet inte utföras.
Du har en riktigt gammal klassisk lamppropp för krontändning. Uttaget är däremot ett ganska modernt jordat uttag utan krontändning. Hela lampan måste då byggas om till dubbelisolerat eller jordat utförande. Finns en bra guide för det är på forumet. https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt Numera har man normalt en dimmer istället för krontändning.
Okej, tack för svar. ☺️J Josth skrev:Du har en riktigt gammal klassisk lamppropp för krontändning. Uttaget är däremot ett ganska modernt jordat uttag utan krontändning. Hela lampan måste då byggas om till dubbelisolerat eller jordat utförande. Finns en bra guide för det är på forumet. [länk] Numera har man normalt en dimmer istället för krontändning.
Klicka här för att svara