Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte byta ut min kronomkopplare med 2 vippbrytare som styr olika 2 lampor i sovrummet. Tänkte bara använda den ena med en ledlampa. Den andra har jag ingen lampa i. På bilden ser man 5 kablar och jag har bara 3 plintar på min dimmer. 2 för fas in L1 och L2, samt 1 plint märk med ~ och en korsande pil. Dvs för tändtråd. Nu till mina frågor.
1. Tändtrådarna ( svart och vit), kan jag lägga dem på samma plint?
2. Faserna (Brun som går till L och blå dom går till B) ska jag tvinna ihop dem och lägga på antingen L1 eller L2 på dummern. eller lägga fem på på var sin plint.
3. Hur gör jag med jordkabeln. Den gulgröna. Den är delad på och går in i B.
Tacksam för råd
1. Om du menar samma plint på dimmer så ska det fungera. Koppla dom till våg med pil på dimmer.
2. Nej, B på din plint är blindplintar för oanvända ledare eller för sammankoppling. Koppla ihop jordledarna i en Wago-klämma, samt isolera blå i en annan Wago-klämma.
Fasledare kopplas till L1 på din dimmer.
3.Se punkt 2.
2. Nej, B på din plint är blindplintar för oanvända ledare eller för sammankoppling. Koppla ihop jordledarna i en Wago-klämma, samt isolera blå i en annan Wago-klämma.
Fasledare kopplas till L1 på din dimmer.
3.Se punkt 2.
Tack för svar. En följdfråga. Jag bryter strömmen med den säkringen som styr sovrummet. Lampan som ligger på den strömbrytaren slocknar också som bevis. Men så fort jag försöker skruva loss jordkabeln från nuvarande B plint så går all ström i lägenheten och jordfelsbrytare utlöses. Måste jag stänga av huvudströmbrytaren för att lyckas eller bryta fler säkringar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu lyckas jag få loss jordkabeln. Men den ena skalade trådiga metalltråden går inte att stoppa in wagoklämman. Bara koppartråden. Är det viktigt att båda delarna får kontakt?
Redigerat:
Du måste säkerställa att jordledarna sitter ordentligt i Wago-klämman (en ledare/hål). Jordledaren utgör en skyddsfunktion för fel på elutrustning.
Är du osäker på detta bör du ta hjälp med installationen.
Det ser ut som du har gjort ordentlig åverkan på den gamla brytaren, den har snabbkontakter för ledarna och det ska inte behövas att man demontera hela brytaren för att få loss kablar.
Är du osäker på detta bör du ta hjälp med installationen.
Det ser ut som du har gjort ordentlig åverkan på den gamla brytaren, den har snabbkontakter för ledarna och det ska inte behövas att man demontera hela brytaren för att få loss kablar.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men, fick du någon klarhet i detta att jorfelsbrytaren löste? Var det verkligen så att det hände när du bröt de ihopkopplade jordledarna? OM det verkligen hände bara för att trådarna bröts, så har du ett väldigt konstig fel (eller rättare sagt, jag kan inte förstå hur det skulle kunna hända utan att man har åtminstonde 3 allvarliga samverkande fel samtidigt).
Tack för ytterligare support. Hur strömmen bröts via jordkabeln kan ju mycket väl vara omedveten kortslutning dom du nämnde. Inget hände andra gången jag försökte. Jordkabelns inre kabel i koppar gick mycket enkelt att få in i Wagon. Men de många småtrådarna i grå metal som kommer från samma jordkabel är svåra att få in i det andra hålet på Wago klämman. Den är för mjuk att få helt in och ligger bara mot metallen i själva klämman. Men jag ska ta fram lödkolven för att göra trådbunten lite stabilare.
Klicka här för att svara