Låset till ytterdörren är svårt att låsa. Nycklarna fastnar i ett visst läge. Låset, Assa Abloy SCD? ev D12 är liksom nycklarna tolv år gamla och har använts flitigt.
Nycklarna har slitits ner på samma ställe där de blivit taggiga. Med ny nyckel funkar det dock att låsa utan problem.
Frågan är: ska man byta lås eller göra nya nycklar?
Nycklarna har slitits ner på samma ställe där de blivit taggiga. Med ny nyckel funkar det dock att låsa utan problem.
Frågan är: ska man byta lås eller göra nya nycklar?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Det är en bedömningsfråga, om nya nycklar fungerar bra så bör inte låscylindern vara det som orsakar problem men du kan testa nycklar på båda ut och insida då insidans låscylinder ofta är som ny då den sällan används.
Det du får överväga är kostnaden för de två alternativen samt om du blivit av med nycklar eller om låscylindern på utsidan som jag antar är den som används är väldigt sliten.
Det du får överväga är kostnaden för de två alternativen samt om du blivit av med nycklar eller om låscylindern på utsidan som jag antar är den som används är väldigt sliten.
Det kärvande låset är nu fixat. Fick rådet i en annan tråd här på forumet att droppa i lite lacknafta i låset för att lösa upp ev smuts. Hade innan dess sprutat in olja i låset utan resultat men lacknafta visade sig hjälpa. Samtliga nycklar som inte gick att vrida runt fungerar nu utan problem.
Låscylindrar behöver underhåll och du bör kanske investera i ASSA låsspray för framtida underhåll.L Luthagenman skrev:
Som jag ofta skriver så är lacknafta det många kan ha hemma som har de egenskaper som behövs i en låscylinder men tillverkarens rekommenderade medel är det som bör användas framförallt om du har garanti på produkten.
Angående olja så ska det aldrig användas i en låscylinder det gör oftast mer skada än nytta då olja har fel egenskaper.
Redigerat:
Klicka här för att svara
