5 873 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Golvvärmeproblematik
Golvärmetermostaten till elvärmegolvet i vårat kök har slutligen lagt sig på rygg och gett upp helt. Den har aldrig varit något bra, temperaturen har svängt rätt duktigt i golvet hela tiden vi bott här. Den är märkt Oj-Microline och troligen rätt gammal. Eftersom jag monterat och installerat golvvärme i 2 andra rum i huset (båda badrummen) så kände jag att jag skulle ge mig på att byta termostaten själv. Tyvärr har personen som installerat golvvärmen i köket roat sig med att gjuta fast golvgivaren i golvet så den går inte att byta. Jag ohm-mätte givaren och den sa 16,05 kOhm, detta var när golvet kändes rejält kallt eftersom den gamla termostaten som sagt var trasig. Jag förutsatte därför att det var en standardmodell med 10 kOhm vid 25C.
Glad i hågen var jag och köpte en Ebeco Eb-Therm 355 som jag har god erfarenhet av sen tidigare projekt. När jag kopplat in den mot den gamla golvgivaren så påstod den att det var 13.5 grader i golvet, jag tycke det lät väl lågt, det är trots allt en hel del isolering i bjälklaget under. Hursomhelst, efter några timmar hade den fått upp temperaturen till vad den påstod vara 18 grader, problemet var bara att det garanterat var mer än 18 grader, snarare 25-26 någonstans.
Jag lät därför termostaten stå inställd på 18 grader för jag tyckte det verkade vara lagom varmt i golvet vid den temperaturen. Nu några dygn senare så fungerar den nya termostaten klockrent och golvet är alltid precis lika varmt och skönt, inga svängningar som vi hade tidigare med den gamla termostaten (när den fungerade).
Enda problemet jag har är att jag stör mig på att termostaten visar uppenbart fel temperatur. Är det någon som vet vad det kan bero på? Ligger givaren alldeles för långt ner kanske, så att den mäter temperaturen halvvägs ner i krypgrunden? Eller är det (mer troligt) en annan sorts termistor, gissningsvis runt 13kOhm vid 25C om det nu finns sådana?
Kärnfrågan: Kan man paralellkoppla ett motsånd över termistorn för att på så sätt "paralellförflytta" temperaturkurvan? Alltså lura termostaten till att visa rätt?
Glad i hågen var jag och köpte en Ebeco Eb-Therm 355 som jag har god erfarenhet av sen tidigare projekt. När jag kopplat in den mot den gamla golvgivaren så påstod den att det var 13.5 grader i golvet, jag tycke det lät väl lågt, det är trots allt en hel del isolering i bjälklaget under. Hursomhelst, efter några timmar hade den fått upp temperaturen till vad den påstod vara 18 grader, problemet var bara att det garanterat var mer än 18 grader, snarare 25-26 någonstans.
Jag lät därför termostaten stå inställd på 18 grader för jag tyckte det verkade vara lagom varmt i golvet vid den temperaturen. Nu några dygn senare så fungerar den nya termostaten klockrent och golvet är alltid precis lika varmt och skönt, inga svängningar som vi hade tidigare med den gamla termostaten (när den fungerade).
Enda problemet jag har är att jag stör mig på att termostaten visar uppenbart fel temperatur. Är det någon som vet vad det kan bero på? Ligger givaren alldeles för långt ner kanske, så att den mäter temperaturen halvvägs ner i krypgrunden? Eller är det (mer troligt) en annan sorts termistor, gissningsvis runt 13kOhm vid 25C om det nu finns sådana?
Kärnfrågan: Kan man paralellkoppla ett motsånd över termistorn för att på så sätt "paralellförflytta" temperaturkurvan? Alltså lura termostaten till att visa rätt?
Ja, det förstår jag. Men det känns som att det blir så marginellt att det inte spelar någon större roll. Om jag räknar rätt så blir det ju rätt där jag vill att det ska vara rätt (24-25 grader).
Nu skulle jag behöva lite hjälp med elformlerna, har något i bakhuvudet som säger att om man paralellkopplar två motstånd, A och B så blir motståndet i kretsen = A*B/A+B, verkar det rätt?
Förutsatt att det är rätt så blir min beräkning såhär:
Termostaten vill ha givare som ger 10kOhm vid 25 grader. Den jag har ger 13,63 kOhm vid 25 grader.
Nytt motstånd = x.
Således, x*13,63 / x+13.63 = 10, ger x = 13630/363 = 37,55kOhm.
Jag bör alltså paralellkoppla ett motstånd som ligger så nära 37,5kOhm som möjligt, någon som hittar på elfa och kan tipsa om ett?
Nu skulle jag behöva lite hjälp med elformlerna, har något i bakhuvudet som säger att om man paralellkopplar två motstånd, A och B så blir motståndet i kretsen = A*B/A+B, verkar det rätt?
Förutsatt att det är rätt så blir min beräkning såhär:
Termostaten vill ha givare som ger 10kOhm vid 25 grader. Den jag har ger 13,63 kOhm vid 25 grader.
Nytt motstånd = x.
Således, x*13,63 / x+13.63 = 10, ger x = 13630/363 = 37,55kOhm.
Jag bör alltså paralellkoppla ett motstånd som ligger så nära 37,5kOhm som möjligt, någon som hittar på elfa och kan tipsa om ett?
Elfa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-740-66&toc=19848 (artnr 60-740-66 om inte länken fungerar).
Men du kan ju köpa en potentiometer också, typ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-268-60&toc=20146 och bara skruva på den så det visar rätt... Har den fördelen när frun klagar på att det är för kallt att du bara kan gå dit och justera poten lite...
Men du kan ju köpa en potentiometer också, typ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=64-268-60&toc=20146 och bara skruva på den så det visar rätt... Har den fördelen när frun klagar på att det är för kallt att du bara kan gå dit och justera poten lite...
Man kan ju även använda en termostat som mäter lufttempen och styr golvet efter det men det funkar ju inte om man vill känna "extra" värme om fossingarna.
Sen beroende på hur det ser ut så kan man ju också skaffa ny givare, få ner den dolt till golvet, kratsa ur fog om det går och lägga mellan plattorna (om man nu har klinkers) och sen foga över. Visserligen kommer den då styra av ytvärmen men det är väl det man egentligen är ute efter.
Sen beroende på hur det ser ut så kan man ju också skaffa ny givare, få ner den dolt till golvet, kratsa ur fog om det går och lägga mellan plattorna (om man nu har klinkers) och sen foga över. Visserligen kommer den då styra av ytvärmen men det är väl det man egentligen är ute efter.
Termostaten jag köpt klarar av att styra på lufttemperaturen om det är det man vill. Tyvärr får man då mycket ojämnare golvtemperatur.Glufsglufs skrev:Man kan ju även använda en termostat som mäter lufttempen och styr golvet efter det men det funkar ju inte om man vill känna "extra" värme om fossingarna.
Sen beroende på hur det ser ut så kan man ju också skaffa ny givare, få ner den dolt till golvet, kratsa ur fog om det går och lägga mellan plattorna (om man nu har klinkers) och sen foga över. Visserligen kommer den då styra av ytvärmen men det är väl det man egentligen är ute efter.
Att försöka få dit den nya givaren (som följde med termostaten) är ju absolut ett alternativ, dock mycket mera jobb och jag vill inte lägga den tiden där just nu. Dessutom verkar det ju funktionsmässigt fungera mycket bra med den gamla givaren, enda felet är som sagt att termostaten rapporterar fel temperatur.
Ja dåså....då är det bara att röja på med det du har 
Hej, jag bytte från original termostaten till värmegolvet i badet Devi 530 som endas har en ratt för tempratur styrning till EB-Therm 355 men jag har samma problem med att tempen visar på tok för låg siffra i displayen. Jag har nu satt normal tempratur på 14,5 som känns bra men det är nog säker runt 20 i värkligheten. @Vectrex - fungerade att använda motståndet från Elfa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...0-66&toc=19848? Hur gjorde du för att koppla in detta motstånd?
Klicka här för att svara