Hej,
Jag tänkte byta ut gamla elektroniska termostat ifrån Thermotech som har säkert varit installerade när huset byggdes 1997. Jag har Tado trådbundna Smart Termostat som jag ska byta till men tyvärr så har de ingen information om detta gamla Thermotech apparat så jag sitter fast. När jag öppnar boxet så finns några sladdar inkopplade men ingen information om vad de gör. Bilderna bifogade är av nuvarande system och en bild med tabell av Tados kopplingar.

Någon som sitter på gammal manual för detta Thermotech system eller har kunskap på vad jag måste göra?

• Gammal elektronisk termostat från Thermotech med ratt för temperaturinställning, monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gamla Thermotech elektroniska termostater med numrerade kabelanslutningar och kopplade färgade ledningar.
    Skapa konto
  • Termostat från Thermotech med exponerade kretsar, sladdar och komponenter, fastsatt på väggen.
    Skapa konto
  • Bild på kopplingsschema och varningstext för ett Thermotech termostatsystem.
    Skapa konto
Kan du inte göra lite mätningar på den gamla termostaten?
Gissar på att den matas med en växelspänning (12/ 24 V ca.) och lämnar en reläslutning/brytning på något plintpar.

Kanske matning på 1 och 2 (ligger nära de fyra dioderna på kretskortet), reläsignal på 3 och 4.

E etompau skrev:
Kan du inte göra lite mätningar på den gamla termostaten?
Gissar på att den matas med en växelspänning (12/ 24 V ca.) och lämnar en reläslutning/brytning på något plintpar.

Kanske matning på 1 och 2 (ligger nära de fyra dioderna på kretskortet), reläsignal på 3 och 4.
Hej och tack för supporten. Jag har tyvärr inga verktyg för att göra mätningar. Jag hittade denna bild inne i centralen som ger lite mer info

• Text och inkopplingsschema för Energidalens elektroniska rumstermostat i en central.
    Skapa konto
Så här ser det ut i centralen

• Elektrisk kopplingsbox med flera kablar och anslutningar inne i centralen.
    Skapa konto
Vad styr termostaterna? Med schemat du hittade är det ju ganska klart hur det skall kopplas. Men vad är det för system? Rumstermostater med klenspänning och analogelektronik känns inte som en dussinprodukt.

H Halldorj skrev:
Hej,
Jag tänkte byta ut gamla elektroniska termostat ifrån Thermotech som har säkert varit installerade när huset byggdes 1997. Jag har Tado trådbundna Smart Termostat som jag ska byta till men tyvärr så har de ingen information om detta gamla Thermotech apparat så jag sitter fast. När jag öppnar boxet så finns några sladdar inkopplade men ingen information om vad de gör. Bilderna bifogade är av nuvarande system och en bild med tabell av Tados kopplingar.

Någon som sitter på gammal manual för detta Thermotech system eller har kunskap på vad jag måste göra?
Din gamla matas med 24 VAC och din nya troligtvis batteridriven så du behöver bara använda reläkontakten i den för att styra ställdonen. Så du får sätta blå (1) i plint COM och de två lila-turkos (3) i plint NO och den vita används inte längre den kan du sätta i P1-3.

När du kopplar om se till att trafon som matar 24 VAC är bruten så du inte bränner någon säkring där.

• Gilla
Halldorj
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Din gamla matas med 24 VAC och din nya troligtvis batteridriven så du behöver bara använda reläkontakten i den för att styra ställdonen. Så du får sätta blå (1) i plint COM och de två lila-turkos (3) i plint NO och den vita används inte längre den kan du sätta i P1-3.

När du kopplar om se till att trafon som matar 24 VAC är bruten så du inte bränner någon säkring där.
Tack för svar. Ska det inte vara vara så att den blåa går till NO och lilla-turkos går i COM? Det är så jag uppfattar bilden ifrån centralen. Plint 1 24V, Plint 2 0V, Plint 4 24V out. Har jag fattat fel?

H Halldorj skrev:
Tack för svar. Ska det inte vara vara så att den blåa går till NO och lilla-turkos går i COM? Det är så jag uppfattar bilden ifrån centralen. Plint 1 24V, Plint 2 0V, Plint 4 24V out. Har jag fattat fel?
Eftersom du bara utnyttjar en av kontaktmöjligheterna dvs NO eller NC mot ställdonen spelar det ingen roll hur du blandar mot COM. Men det rätta är att lägga matning dvs blå mot COM och sen det som styrs till NO och/eller NC.

• Gilla
Halldorj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.