Det blir inget video-tips utan min alldeles egna steg för steg-instruktion. Vissa moment är kanske onödiga, men det var så jag gjorde:
1) Slå av strömmen till pumpen (dra ur kontakten om möjligt).
2) Ställ filtret i backwash-läge ett tag och låt det bubbla klart så att trycket jämnar ut sig.
3) Lossa skruvarna och ta av kragen som håller fast filter-huvudet:
4) Lyft av filter-huvudet:
Jag lät alla anslutningar sitta kvar, de gick åt samma håll så det var inga problem. (Förutom backwash-slangen, men den störde inte.)
5) Töm filter-tanken på vatten. Jag valde att slanga ur:
6) Plocka ur alla gamla filterbollar och torka ur. Använd gärna diskhandskar så blir det mindre sunkigt.
Efteråt ser den tömda tanken ut såhär:
7) Fyll på med nya filterbollar. Mitt filter ska ha 85 kg sand, vilket motsvarar 4,7 lådor bollar av det fabrikat jag körde med. Jag fyllde på med rubbet från 5 lådor.
Se här till att centrera röret som sitter i tanken redan från början.
8) Montera på filter-huvudet. Glöm inte att innan säkerställa att o-ringen sitter prydligt på plats. Skruva på kragen igen. Sätt i filter-läge.
9) Här fyllde jag på med vatten där silen innan pumpen sitter, antagligen onödigt.
10) Koppla in el igen och starta pumpen.
Allt klart, men jag sprang fram och tillbaka ett tag för att se att allt fungerade som det skulle.
1) Slå av strömmen till pumpen (dra ur kontakten om möjligt).
2) Ställ filtret i backwash-läge ett tag och låt det bubbla klart så att trycket jämnar ut sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3) Lossa skruvarna och ta av kragen som håller fast filter-huvudet:
Logga in
Skapa konto
4) Lyft av filter-huvudet:
Logga in
Skapa konto
Jag lät alla anslutningar sitta kvar, de gick åt samma håll så det var inga problem. (Förutom backwash-slangen, men den störde inte.)
5) Töm filter-tanken på vatten. Jag valde att slanga ur:
Logga in
Skapa konto
6) Plocka ur alla gamla filterbollar och torka ur. Använd gärna diskhandskar så blir det mindre sunkigt.
Efteråt ser den tömda tanken ut såhär:
Logga in
Skapa konto
7) Fyll på med nya filterbollar. Mitt filter ska ha 85 kg sand, vilket motsvarar 4,7 lådor bollar av det fabrikat jag körde med. Jag fyllde på med rubbet från 5 lådor.
Se här till att centrera röret som sitter i tanken redan från början.
Logga in
Skapa konto
8) Montera på filter-huvudet. Glöm inte att innan säkerställa att o-ringen sitter prydligt på plats. Skruva på kragen igen. Sätt i filter-läge.
9) Här fyllde jag på med vatten där silen innan pumpen sitter, antagligen onödigt.
10) Koppla in el igen och starta pumpen.
Allt klart, men jag sprang fram och tillbaka ett tag för att se att allt fungerade som det skulle.
Jo varje gång man meckat med filtret eller något annat är man alltid lite nojig.. Lätt hänt att glömma nått steg och sen har man lyckats paja någon maskin. Viktigaste att komma ihåg är väl att alltid stänga av pumpen innan man ändrar läge med ventilhandtaget
Klicka här för att svara