Hej!
Jag håller just nu på att byta avloppsrör under bottenplattan i huset. Dessa är de sista gamla gjutjärnsrören som är kvar att byta.
När badrummet gjordes iordning så lade man in plaströr, men man skarvade på gjutjärnsröret lite dumt och den skarven sitter ca 30cm in under det kaklade golvet med golvvärme.. Vilket gör det svårt att komma åt. Vi håller nu på i angränsande rummet och från väggliv har jag ca 50cm in till skatven.
Jag skriver här för att få lite input och smarta förslag på hur vi eventuellt kan undvika att bila upp delar av badrumsgolvet.
Lite mer info om huset:
2plan med källare
Alla rör bytta förutom halva källaren
Skarven från badrum sitter 30cm in under färdigt golv, vilket blir ca 50cm från väggliv i angränsande rummet
Väggen emellan rummen är bärande
Bifogar en bild på hur det ser ut.
Jag håller just nu på att byta avloppsrör under bottenplattan i huset. Dessa är de sista gamla gjutjärnsrören som är kvar att byta.
När badrummet gjordes iordning så lade man in plaströr, men man skarvade på gjutjärnsröret lite dumt och den skarven sitter ca 30cm in under det kaklade golvet med golvvärme.. Vilket gör det svårt att komma åt. Vi håller nu på i angränsande rummet och från väggliv har jag ca 50cm in till skatven.
Jag skriver här för att få lite input och smarta förslag på hur vi eventuellt kan undvika att bila upp delar av badrumsgolvet.
Lite mer info om huset:
2plan med källare
Alla rör bytta förutom halva källaren
Skarven från badrum sitter 30cm in under färdigt golv, vilket blir ca 50cm från väggliv i angränsande rummet
Väggen emellan rummen är bärande
Bifogar en bild på hur det ser ut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Du lär ju gräva ur mer och frilägga det ordentligt men med ett litet spärrskaft och hylsa så borde man nå in och lossa klammern. Härifrån sett iallafall............😂
Ja, det kommer bli taight men hoppas på att det kan funka!S Stefan1972 skrev:
Väggen mellan rummen är bärande, hjärtvägg, hur försiktigt bör man vara med att bila bort en bit?
Du har en skarv av typen "Fernco" likt min bild.G Guvald skrev:
Frilägg så mycket så möjligt utan att bila allt för mycket i väggen.
Lossa den innersta slangklämmans skruv och dra bort gjutjärnsröret.
Bör gå med envishet och en stubbmejsel.
Går även att såga av slangklämmorna om det jävlas enormt!
Smörj slangkämman med olja likt 5-56 innan du börjar skruva på skruven.
Det är rostfria prylar som skär ganska enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du blir för krångligt med handsågen så ta en rondell och skär av den inre slangklämman då det kan vara lite knivigt med handsåg i rostfritt.
Du får gräva undan lite mer först bara så ska du se att det där löser sig fint😊
Du får gräva undan lite mer först bara så ska du se att det där löser sig fint😊
Klicka här för att svara
