Hej!

Jag håller just nu på att byta avloppsrör under bottenplattan i huset. Dessa är de sista gamla gjutjärnsrören som är kvar att byta.

När badrummet gjordes iordning så lade man in plaströr, men man skarvade på gjutjärnsröret lite dumt och den skarven sitter ca 30cm in under det kaklade golvet med golvvärme.. Vilket gör det svårt att komma åt. Vi håller nu på i angränsande rummet och från väggliv har jag ca 50cm in till skatven.

Jag skriver här för att få lite input och smarta förslag på hur vi eventuellt kan undvika att bila upp delar av badrumsgolvet.

Lite mer info om huset:
2plan med källare
Alla rör bytta förutom halva källaren
Skarven från badrum sitter 30cm in under färdigt golv, vilket blir ca 50cm från väggliv i angränsande rummet
Väggen emellan rummen är bärande

Bifogar en bild på hur det ser ut.

• Skarv på gammalt gjutjärnsrör under golv med synliga lecakulor och delvis uppbruten betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Vad är problemet? Du har ju skarven exponerad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Vad är problemet? Du har ju skarven exponerad.
Hej!

Problemet är att jag inte vet hur jag ska komma åt att byta ut skjutmuffen. Det är med nöd och näppe som jag lyckats gräva fram den.

RoTe
G Guvald skrev:
Hej!

Problemet är att jag inte vet hur jag ska komma åt att byta ut skjutmuffen. Det är med nöd och näppe som jag lyckats gräva fram den.
Du behöver väl ingen när du byter till plaströr? Förstår fortfarande inte... Riv bort det gamla och tryck dit ett plaströr, lägg igen.

D
RoTe RoTe skrev:
Du behöver väl ingen när du byter till plaströr? Förstår fortfarande inte... Riv bort det gamla och tryck dit ett plaströr, lägg igen.
Man måste komma åt att skruva upp metallbandet som låser muffen.

RoTe
D datja skrev:
Man måste komma åt att skruva upp metallbandet som låser muffen.
Stick in armarna och skruva upp det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du lär ju gräva ur mer och frilägga det ordentligt men med ett litet spärrskaft och hylsa så borde man nå in och lossa klammern. Härifrån sett iallafall............😂

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ett utmärkt tillfälle att skaffa ett elektrisk spärrskaft.

• Haha
Guvald och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du lär ju gräva ur mer och frilägga det ordentligt men med ett litet spärrskaft och hylsa så borde man nå in och lossa klammern. Härifrån sett iallafall............😂
Ja, det kommer bli taight men hoppas på att det kan funka!

Väggen mellan rummen är bärande, hjärtvägg, hur försiktigt bör man vara med att bila bort en bit?

useless useless skrev:
Ett utmärkt tillfälle att skaffa ett elektrisk spärrskaft.
Frugan har utlovat nytt giftemål om vi slipper gräva i badrummet. Nytt verktyg känns självklart rent förhandlingsmässigt 😂

D
G Guvald skrev:
Frugan har utlovat nytt giftemål om vi slipper gräva i badrummet. Nytt verktyg känns självklart rent förhandlingsmässigt 😂
Du menar att du om du lyckas så gifter sig din fru igen? Med vem? 😆

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Krilleman
G Guvald skrev:
Hej!

Du har en skarv av typen "Fernco" likt min bild.
Frilägg så mycket så möjligt utan att bila allt för mycket i väggen.
Lossa den innersta slangklämmans skruv och dra bort gjutjärnsröret.
Bör gå med envishet och en stubbmejsel.

Går även att såga av slangklämmorna om det jävlas enormt!

Smörj slangkämman med olja likt 5-56 innan du börjar skruva på skruven.
Det är rostfria prylar som skär ganska enkelt.

Gummirörskarv "Fernco" med två rostfria slangklämmor för röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bågfilsblad i mått 24 TPI kopplat till ett silverfärgat bågfilskaft. Redskapet används ofta för att såga metall som rostfria slangklämmor.

Tycker du blir för krångligt med handsågen så ta en rondell och skär av den inre slangklämman då det kan vara lite knivigt med handsåg i rostfritt.
Du får gräva undan lite mer först bara så ska du se att det där löser sig fint😊

Magnus E K
Är gjutjärnsröret så dåligt att precis hela måste bytas då? Om det är i bra skick kanske det håller längre än det nya plaströret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.