Jag är lite förvirrad och skulle gärna vilja ha råd från er som har erfarenhet.

Jag funderar på om jag måste byta taket eller om det räcker med att tvätta det samt måla/vaxa det.

När jag kontaktar företag som byter tak säger de att det definitivt är dags att byta taket.

Men när jag kontaktar företag som utför taktvätt säger de att taket är i bra skick, att det inte behöver bytas och att det kan hålla i ytterligare cirka 10 år med rätt underhåll. (takmålning)

Taket är från 1974 och är i princip original. Jag har inga aktiva läckor.

Det finns masonit/kiva under taket.

Jag har sett att en eller två takpannor är trasiga, och jag har själv bytt en panna (den gamla bild bifogde).

Jag skulle uppskatta ett ärligt råd: behöver jag byta taket, eller räcker det med rengöring och behandling för att få några års extra livslängd och lite sinnesro?

• WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.09.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10(5).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10(4).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10(3).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10(2).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10(1).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.10.jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 12.29.09(1).jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Kanske bäst att ta in en besiktningsman för en bedömning - dvs en som inte har något att vinna på att råda dig att byta tak, respektive inte byta, men rengöra och måla?

• Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
Hur är skicket på det som finns under pannorna?

• Gilla
kmohsan och 1 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Hur är skicket på det som finns under pannorna?

• WhatsApp Image 2026-05-16 at 13.32.45(3).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 13.32.45(2).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 13.32.45(1).jpeg
    Skapa konto
  • WhatsApp Image 2026-05-16 at 13.32.45.jpeg
    Skapa konto
Om taket är tätt räcker det att du nu byter de skadade/ spruckna pannorna och börjar spara till ett nytt tak.

• Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
Excel
K kmohsan skrev:
Jag är lite förvirrad och skulle gärna vilja ha råd från er som har erfarenhet.

Jag funderar på om jag måste byta taket eller om det räcker med att tvätta det samt måla/vaxa det.

När jag kontaktar företag som byter tak säger de att det definitivt är dags att byta taket.

Men när jag kontaktar företag som utför taktvätt säger de att taket är i bra skick, att det inte behöver bytas och att det kan hålla i ytterligare cirka 10 år med rätt underhåll. (takmålning)

Taket är från 1974 och är i princip original. Jag har inga aktiva läckor.

Det finns masonit/kiva under taket.

Jag har sett att en eller två takpannor är trasiga, och jag har själv bytt en panna (den gamla bild bifogde).

Jag skulle uppskatta ett ärligt råd: behöver jag byta taket, eller räcker det med rengöring och behandling för att få några års extra livslängd och lite sinnesro?
Har också denna typ av panna, mitt ser lika ut, slitet och tort men fint under. Fick svaret från takläggare att det enbart är estesiskt att måla taket. Läkten under ser ju fint ut. Kan hålla 30 år till om du håller mossan borta.

Jag skrapade själv bort mossan med och inpregnerade taket med mossmedel och har gjort det två ggr i förebyggande syte.

Så mitt tips, skrapa bort mossan försiktigt, byt trasiga pannor och spruta på punktbehandla med koncentrerart mossmedel där mosan växer.

Inspektera taket varje år och upprepa mossbehandligen 2 år.

• Gilla
kmohsan och 1 till
  • Laddar…
Vad det nu än är som jag tittar på (väntade mig papp), så ser det ju inte helt skandalöst ut. Jag hade tagit Fribyggs råd och börjat spara / planera för ett byte men utan större oro.

• Gilla
mucklebuckle och 1 till
  • Laddar…
Det är masonitskivor under pannorna.

• Gilla
kmohsan
  • Laddar…
RoTe
Har TS en vind är det ju enkelt att hålla koll på eventuella läckage, bara att ta för vana att gå upp dit efter större nederbörd, glöm inte att även snö räknas. Mycket bra att TS inte litar blint på takbytarfirmorna som täljer guld just nu.

• Gilla
mucklebuckle och 2 till
  • Laddar…
Landar du i att taket håller ett tag till, och bor du i Stockholmsområdet, så kan jag rekommendera ett företag för att göra rent och behandla taket mot ny påväxt. Vi fick gjort detta för 2,5 år sedan.

Det ser ut som att ytskiktet på pannorna vittrat bort. Det kan vara bra att undersöka var vattnet från taket tar vägen från stuprännorna. När jag dränerade om huset var befintliga dräneringsrör massivt igenproppade av betong från gamla takpannor där ytskiktet vittrat bort. Numera går takavvattningen inte till dräneringe, och det ligger plåt på taket.

/Höghus

Skulle byta . Pannorna är helt slut.
Måla pannor är som att sminka en gris.
Skjuter bara problemet framför sig.

• Gilla
Elgrossen och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Skulle byta . Pannorna är helt slut.
Måla pannor är som att sminka en gris.
Skjuter bara problemet framför sig.
Om taket är tätt kan man vänta med bytet om man accepterar det nuvarande utseendet (det kan ju vara klokt att spara ihop till ett nytt tak då pannorna redan fyllt 50 år)

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Det ser inte ut att vara så bråttom IMHO i och med att du har väldigt lite pannor som är så skadade att det ger läcka under, även om nuvarande ytan kanske inte ser snyggt ut.

Jag skulle köra på Excel skriver:

Dvs. förslag med rengöring med någon besaltensids-medel (algfri eller motsvarande) och ta bort uppenbara lav och mossamlingar. och givetvis byta trasiga/spruckna pannor om du har sådana i reserv eller kan få fram sådana.

Det mer sandiga ytskiktet är i stort sett borta, men det är ödet för cement/betong-baserade pannor att vittra sakta när det kommer pH-mässigt surt regn med både löst koldioxid och med en smula svavel och saltpetersyra i regnvattnet - det är framförallt lösta koldioxiden och i vattnet bildade kolsyran som tar med sig kalk-delen ur cement/betong och frigör ballasten i betonget och får den att vittra över tid..

Så länge du inte har pannor som läcker (pga sprickor/saknade bitar) och kanske byter ut dom pannorna som har mest vittring på djupet och börja bli tunna och väldigt ojämn yta och ofta också går lätt sönder, så är det ingenting av detta som behöver göras i närtid utan håller säkert 20-30 år till. Tak är också tidsdokument för huset och dess förändringar över åren hör sas. till huset.

Sedan har Höghus en bra kommentar att fundera på var ytskiktet har tagit vägen, har det gått ned i dränering så är det stor risk att mycket av lossade sanden och gruset fins nere i rörsystemet och kan proppa igen dränering, medans avlutas stuprännor med fri vatten ut ovan jorden med ofta en böj ut så är det inget att bekymra sig om.

---

Tak är ofta rätt kostsam historia att byta, särskilt om man tar in folk för jobbet då tex byggställningskostnad är väldigt stor post i hela arbetet för bytet - förutom material för ny tak och arbete för ev. byte av dålig funnen läkt och underlaget under pannlagret.

Det är kanske inte det man skall bränna sin renoveringsbudget det första man gör på om taket i övrigt är tätt, inga läckor och inte har signifikant stor andel pannor som är sköra och på vippen att spricka av tex. snöbelastning.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mitt tak är från 78 och ser snarlikt ut, pannorna är slitna men hela, bytt några, inga läckor. Håller undan mossa med lite skrapande och grönfri.
Det kan börja läcka imorgon om jag har otur, men troligtvis klarar det sig många år till. I och med att jag har vind så är det bara att kolla till den ibland. Jag har svårt att se ett spontant totalhaveri utan snarare att det kommer smyga in någonstans och skada råsponten.

Så antingen byter jag idag och kan behålla råsponten, eller så byter jag om 5-10-15 år och lagar lite mer råspont.

Enkelt val.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.