Jag och frun bor i ett villaområde där de flesta hus är byggda på 70-talet. Vihar själv drabbats av läckage ett par ggr och nu har vi beslutat oss för att byta takpannor inkl ny takduk och läkt, samt nya plåtbeslag och beställning är lagd. Vårt hus byggdes 1979.

Nu har jag förstått att det pågår en drive från ett företag som målar tak och det verkar som att en del grannar har hoppat på det tåget.

Min fundering är om det verkligen är ekonomiskt försvarbart att måla ett tak som är 45-50 år gammalt? Visst, man kanske förlänger livstiden några år och det ser bättre ut, men takpappen inunder är ju gammal och man kan ju inte veta hur statusen är under hela taket. Att lyfta några pannor och göra ett stickprov ger inte hela sanningen på långt när.

Vad säger den samlade expertisen här om att måla så gammalt tak, eller ska man byta?
Är det jag eller grannarna som biter sig själv i svansen...?

Jag har gjort samma resa, då pga solceller.
Mitt hus byggdes 1992 och takpapp från den tiden har en beräknad livslängd på 30 - 40 år.
Pannorna 50-60 år.
Så jag lyfte av pannorna på en sidan, rev av läkten, la dit ny underlagsduk och ny läkt.
Sen tilbaka med pannorna igen och målade.
Allt gjordes själv.
Nästa år tog jag resterande av taket och då fick jag köpa ett 30-tal nya pannor av samma märke.
Då märker man att de ny pannorna INTE tål att gå på (av mig) utan spricker direkt. De gamla håller.
Jag mätte även tjockleken och insåg att nya pannor var 2 mm tunnare.

Men jag hade nog inte gjort jobbet med pannor som närmar sig sin beräknade livslängd.
Och nya pannor kostar runt 100:-/m2 och målningen är väl dyrare än så ?

• Gilla
Sangris
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag har gjort samma resa, då pga solceller.
Mitt hus byggdes 1992 och takpapp från den tiden har en beräknad livslängd på 30 - 40 år.
Pannorna 50-60 år.
Så jag lyfte av pannorna på en sidan, rev av läkten, la dit ny underlagsduk och ny läkt.
Sen tilbaka med pannorna igen och målade.
Allt gjordes själv.
Nästa år tog jag resterande av taket och då fick jag köpa ett 30-tal nya pannor av samma märke.
Då märker man att de ny pannorna INTE tål att gå på (av mig) utan spricker direkt. De gamla håller.
Jag mätte även tjockleken och insåg att nya pannor var 2 mm tunnare.

Men jag hade nog inte gjort jobbet med pannor som närmar sig sin beräknade livslängd.
Och nya pannor kostar runt 100:-/m2 och målningen är väl dyrare än så ?
Jag har inte tagit in någon offert på målning då jag redan bestämt mig för att byta och ordern är lagd. Mycket av sanden i mina betongpannor är bortvittrat, med tanke på hur mkt sand jag skrapat upp i hängrännorna under åren... Då är det i min värld inte försvarbart att måla. Men jag kanske har fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.