2 677 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Byta eller behålla plåtdosa?
Intressant ämne! Har själv en blandning av pansarrör och bergmanrör med tillhörande metalldosor och kommer behöva byta ledningarna i nära framtid.
Dessa rör var ju inte gjorda för att jordas så varför göra det nu. I mitt fall finns det dessutom inget att jorda med - jord saknas nästan helt i hela huset. Enda undantaget är spisen. Tror det är ganska vanligt i äldre hus. Säkerheten bygger på att det inte finns någon jord och det är en isolerad miljö (kan förvisso diskuteras hur väl det faktiskt fungerar i praktiken).
SS4364000 §134.1.9 verkar gå på linjen att det inte ska jordas (förvisso då diskussion om element men snarlikt problem).
Såg att liknande redan diskuterats tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/b-roer.111751/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergmann-pansarroer-renovering.414585/
Dessa rör var ju inte gjorda för att jordas så varför göra det nu. I mitt fall finns det dessutom inget att jorda med - jord saknas nästan helt i hela huset. Enda undantaget är spisen. Tror det är ganska vanligt i äldre hus. Säkerheten bygger på att det inte finns någon jord och det är en isolerad miljö (kan förvisso diskuteras hur väl det faktiskt fungerar i praktiken).
SS4364000 §134.1.9 verkar gå på linjen att det inte ska jordas (förvisso då diskussion om element men snarlikt problem).
Såg att liknande redan diskuterats tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/b-roer.111751/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergmann-pansarroer-renovering.414585/
Jag har gjort liknande renoveringar med samtidiga utökningar av antalet vägguttag. Plåtdosor för koppling som satt högt upp lät jag vara (och, ja, det finns täcklock som passar i äldre, trängre plåtdosor) men kapade pansarröret strax söder om varje kopplingsplåtdosa, bilade upp spår och skarvade på flexslang och drog vidare till moderna apparatdosor och putsade sen in allt (i mitt fall).M Maledictus skrev:Håller på att renovera ett par rum i huset och ska då även modernisera elen som idag består av både infälld och utanpåliggande installation. Rummen matas via en plåtdosa (se bild) och det finns rör till taklampa, strömbrytare och ett vägguttag, resten är utanpåliggande. Rören verkar bestå av svart tunn plast, i alla fall om man plockar bort ett vägguttag och kollar.
Bör jag byta doserna "när jag ändå håller på" eller är det okej att ha kvar dem? Det är ju en hel del anslutningar i dosan och jag är lite fundersam över om jag lyckas få i alla rör på ett bra sätt i en ny kopplingsdosa.
Jag hade sedan tänkt spåra in ny slang och apparatdosor i tretexen/plankväggen och sedan gipsa över.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du ha en poäng där. Förr var det ojordat, därför var inte dosorna jordade. Det framgår inte i tråden(?), men jag har förutsatt att TS sätter skyddsjordade uttag vid denna renovering. Det är vad mina svar utgår ifrån.A ahman skrev:
Och förr betyder inte att det var bra. Att förr fortfarande tillåts beror enbart på att nya bättre regler inte får vara retroaktiva.
Jag kommer sätta jordade uttag här (totalt sex stycken), det känns bakvänt att inte jorda alla nya uttag när man renoverar ett helt rum.Bo.Siltberg skrev:
Du ha en poäng där. Förr var det ojordat, därför var inte dosorna jordade. Det framgår inte i tråden(?), men jag har förutsatt att TS sätter skyddsjordade uttag vid denna renovering. Det är vad mina svar utgår ifrån.
Och förr betyder inte att det var bra. Att förr fortfarande tillåts beror enbart på att nya bättre regler inte får vara retroaktiva.
Jag har nog uppskattningsvis 15st plåtdosor i huset där elektrikerna har dragit ny fk (med jord) men i de dosor jag kikat i så är inga av dessa jordarde. Totalt är det tre elektrikern i omgångar som varit här.
Jag har aldrig under mina drygt 30 år i yrket hört talas om eller sett en enda jordad plåtdosa som du visar och jag har sett många såna plåtdosor.M Maledictus skrev:Jag kommer sätta jordade uttag här (totalt sex stycken), det känns bakvänt att inte jorda alla nya uttag när man renoverar ett helt rum.
Jag har nog uppskattningsvis 15st plåtdosor i huset där elektrikerna har dragit ny fk (med jord) men i de dosor jag kikat i så är inga av dessa jordarde. Totalt är det tre elektrikern i omgångar som varit här.
Återigen verkar byggahus teoretiker ställa till det för "vanligt" folk. 😉
Du behöver inte jorda dosan, släpp det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Behovet är en sak som kan diskuteras. Åtgärden är dock enkel i mina ögon, dvs den kostar mindre att genomföra än energin att argumentera för eller emot den.
Här är ett citat från 2009 av vår gamle nestor William Persäter, hövding på elsäkerhetsverket på 80-90-talet, på den tiden de hade kompetens.
Det är ju så att det finns särskild risk i en dosa för överledning mellan någon spänningsförande ledare och dosan - om denna är av metall. Eftersom det kan vara lätt att beröra dosan, t ex om någon skruvar bort täcklocket vid omtapetsering, är det nog bra om dosan är jordad.
Om du väljer att behålla metalldosor när du byter till mantlad kabel ska du i alla fall skyddsjorda dem. Om det skulle uppstå en överledning från någon fas till dosan kommer ju denna att spänningssätta de anslutna metallrören. Det finns då en uppenbar risk att det blir överslag från ett rör till något metallföremål, eller i skarvar mellan olika rörsektioner, eventuellt med åtföljande ljusbåge vilken kan orsaka brand - och detta kan inträffa någonstans var som helst i installationen. Skyddsjordningen säkerställer att skyddet löser snabbt vid ett sådant fel.
http://www.voltimum.se/punbb/viewtopic.php?id=401
Han säger också att det är "förbjudet" att skyddsjorda metallrör, det är därför han pratar om mantlad kabel, men då tar han inte JFBn med i beräkningen.
Här är ett citat från 2009 av vår gamle nestor William Persäter, hövding på elsäkerhetsverket på 80-90-talet, på den tiden de hade kompetens.
Det är ju så att det finns särskild risk i en dosa för överledning mellan någon spänningsförande ledare och dosan - om denna är av metall. Eftersom det kan vara lätt att beröra dosan, t ex om någon skruvar bort täcklocket vid omtapetsering, är det nog bra om dosan är jordad.
Om du väljer att behålla metalldosor när du byter till mantlad kabel ska du i alla fall skyddsjorda dem. Om det skulle uppstå en överledning från någon fas till dosan kommer ju denna att spänningssätta de anslutna metallrören. Det finns då en uppenbar risk att det blir överslag från ett rör till något metallföremål, eller i skarvar mellan olika rörsektioner, eventuellt med åtföljande ljusbåge vilken kan orsaka brand - och detta kan inträffa någonstans var som helst i installationen. Skyddsjordningen säkerställer att skyddet löser snabbt vid ett sådant fel.
http://www.voltimum.se/punbb/viewtopic.php?id=401
Han säger också att det är "förbjudet" att skyddsjorda metallrör, det är därför han pratar om mantlad kabel, men då tar han inte JFBn med i beräkningen.
Det var ett rackarns trams om det med plåtdosor. Och vissa ger sig inte, utan ska till varje pris ha sista ordet i det hela, som att jag vet och kan. Vet eller kan jag inte, så letar jag upp något på nätet, finns alltid något som passar citera och skriva som sitt vetande. TS har fått svar och tänker nog inte JORDA någon dosa, det måste finnas ett slut på en tråd och inte bli som vanilgt, allra helst i EL-delan är en långbänk en klassiker.Bo.Siltberg skrev:
Behovet är en sak som kan diskuteras. Åtgärden är dock enkel i mina ögon, dvs den kostar mindre att genomföra än energin att argumentera för eller emot den.
Här är ett citat från 2009 av vår gamle nestor William Persäter, hövding på elsäkerhetsverket på 80-90-talet, på den tiden de hade kompetens.
Det är ju så att det finns särskild risk i en dosa för överledning mellan någon spänningsförande ledare och dosan - om denna är av metall. Eftersom det kan vara lätt att beröra dosan, t ex om någon skruvar bort täcklocket vid omtapetsering, är det nog bra om dosan är jordad.
Om du väljer att behålla metalldosor när du byter till mantlad kabel ska du i alla fall skyddsjorda dem. Om det skulle uppstå en överledning från någon fas till dosan kommer ju denna att spänningssätta de anslutna metallrören. Det finns då en uppenbar risk att det blir överslag från ett rör till något metallföremål, eller i skarvar mellan olika rörsektioner, eventuellt med åtföljande ljusbåge vilken kan orsaka brand - och detta kan inträffa någonstans var som helst i installationen. Skyddsjordningen säkerställer att skyddet löser snabbt vid ett sådant fel.
[länk]
Han säger också att det är "förbjudet" att skyddsjorda metallrör, det är därför han pratar om mantlad kabel, men då tar han inte JFBn med i beräkningen.
Klicka här för att svara
