1 740 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Byta eller behålla plåtdosa?
Renoverare
· Ångermanland
· 93 inlägg
Fundera på behov av strömbrytare, jag behöll all plåt men bytte strömbrytardosorna, flyttade ner dem till modern standard och satte i 2 eller 3 fack beroende på rum. Inte så mycket jobb jämfört med fördelardosan och rätt enkelt eftersom du ändå ska gipsa över sen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Min utgångspunkt vore att skyddsjorda dosorna och se till att installera en JFB om det saknas.M Maledictus skrev:
Det är många meter metallrör där det potentiellt kan uppstå isolationsfel. Det kanske redan finns sådana fel. JFBn gör att dåliga skarvar mellan rören ändå kommer att lösa.
I ditt fall säger du att du har svart plast som rör. Jag vet inte vad det är, om det är metall eller inte.
Dessutom har du haft en elfirma hemma som har trådat om. Frågan är om det gick lätt, och om de gjorde en isolationsmätning.
Det är troligen enklare att skyddsjorda dosorna än att ta reda på svaren på mina frågor.
Hur fäster du apparater i dosan? Klor? Om du inte har en skruv så får det ju att dra i en plåtskruv och använda en ringkabelsko.
Det är till att skrämma upp folk då med såsan skrivning, jag tror att det inte är en bra sak. Så inte fel att hoppa över en sådan text. Har aldrig varit med om att jorda en plåtdosa. hur ska det görs då i ett äldre hus, där det bara finns plåtdosor och B-rör. Så skrämm inte upp folk.Bo.Siltberg skrev:
Min utgångspunkt vore att skyddsjorda dosorna och se till att installera en JFB om det saknas.
Det är många meter metallrör där det potentiellt kan uppstå isolationsfel. Det kanske redan finns sådana fel. JFBn gör att dåliga skarvar mellan rören ändå kommer att lösa.
I ditt fall säger du att du har svart plast som rör. Jag vet inte vad det är, om det är metall eller inte.
Dessutom har du haft en elfirma hemma som har trådat om. Frågan är om det gick lätt, och om de gjorde en isolationsmätning.
Det är troligen enklare att skyddsjorda dosorna än att ta reda på svaren på mina frågor.
Hur fäster du apparater i dosan? Klor? Om du inte har en skruv så får det ju att dra i en plåtskruv och använda en ringkabelsko.
JFB finns och när elektrikern drog om gick det bra och det var inga rörstopp eller liknande (jag var hemma hela den dagen han var här) men jag vet inte om han isolationsmätte. I detta här fallet är det ju "enbart" en kopplingdosa där det inte ska sitta någon apparat utan endast ett täcklock över och alla andra apparatdosor blir ju nya i plast.Bo.Siltberg skrev:
Min utgångspunkt vore att skyddsjorda dosorna och se till att installera en JFB om det saknas.
Röret som idag går från kopplingsdosan i metall till första vägguttaget (och varifrån jag kommer fortsätta dra slang till resten av alla vägguttag) är definitivt i någon slags tunnare plast utan inslag av metall. Har samma typ av rör i andra delar av huset.
När vi flyttade in här så gjorde vi en översyn av elen och elektriker har dragit om ny fk i alla befintliga rör och dosor för att ersätta den gamla OVIR-kabeln. Hittills har jag inte stött på någon jordad dosa så frågan är ju om elektrikern gjort fel eller om isolationsmätning har skett.
Edit: jag bifogar en bild på röret.
Finns inget fel från elektrikern, den som säger det, vet inte vad dom talar om. Men som det är i EL-trådar på BH, så ska det stötas och blötas om det ena och andra i all oänderlig tid. Samt när det tryter med argument, så kommer allt upp om el, "" enligt norm si eller så, och nummer si och så "" Finns inget om att plåtdosar ska jordas.M Maledictus skrev:JFB finns och när elektrikern drog om gick det bra och det var inga rörstopp eller liknande (jag var hemma hela den dagen han var här) men jag vet inte om han isolationsmätte. I detta här fallet är det ju "enbart" en kopplingdosa där det inte ska sitta någon apparat utan endast ett täcklock över och alla andra apparatdosor blir ju nya i plast.
Röret som idag går från kopplingsdosan i metall till första vägguttaget (och varifrån jag kommer fortsätta dra slang till resten av alla vägguttag) är definitivt i någon slags tunnare plast utan inslag av metall. Har samma typ av rör i andra delar av huset.
När vi flyttade in här så gjorde vi en översyn av elen och elektriker har dragit om ny fk i alla befintliga rör och dosor för att ersätta den gamla OVIR-kabeln. Hittills har jag inte stött på någon jordad dosa så frågan är ju om elektrikern gjort fel eller om isolationsmätning har skett.
Edit: jag bifogar en bild på röret.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Jag har aldrig sett denna typ av plaströr. Men det förändrar ju saken. Det finns då troligen inga skäl till att skyddsjorda dosan, men det är fortfarande en enkel åtgärd. Och alla kapslingar i metall som innehåller enkelisolerade ledare ska skyddsjordas. Det man kan argumentera för här är hur pass berörbar dosan är.
Och ska ALLA gamla hus med plåtdosor åtgärdas med att jorda dom då, är det du menar med ditt SKA.Bo.Siltberg skrev:
Jag har aldrig sett denna typ av plaströr. Men det förändrar ju saken. Det finns då troligen inga skäl till att skyddsjorda dosan, men det är fortfarande en enkel åtgärd. Och alla kapslingar i metall som innehåller enkelisolerade ledare ska skyddsjordas. Det man kan argumentera för här är hur pass berörbar dosan är.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Jag menar precis vad jag skrev:J jonaserik skrev:
Hjälper det om jag formulerar detta i en mening?Bo.Siltberg skrev:
En faktor som är underförstådd är att TS renoverar. Då kan man också argumentera för om dagens regler ska följas. Men huvudsakligen bör man bedöma vad som faktiskt behöver åtgärdas.
Det med renovera kan vi nog utesluta, ditt svar var att generelt så ska plåtdosor jordas. Faller på sin rimlighet att hänvisa till något som dagens regler. Reglerna är inte retroaktiva.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Min generella åsikt var att plåtdosor med gamla metallrör ska skyddsjordas. Man var dock tvungen att läsa två stycken för att få ihop detta sammanhang.J jonaserik skrev:
Därför skrev jag:J jonaserik skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Praxis är att man trådar om i b-rör och plåtdosor utan att göra något. Dock installerar msn jfb.Bo.Siltberg skrev:
Ett problem och risk med b-rören samt pansarrör är att det kan utvecklas brand i dem i skarvarna eftersom skarvarna inte är en elektrisk förbindning och har dålig kontakt. Har man då ett jordfel och ingen jordfelsbrytare och en dosa är jordad men inte röret där jordfelet uppstår kan det, på grund av skarvens dåliga kontakt, flyta en ström på nägra A till den jordade dosan som leder till värmeutveckling och därmed brand.
Att tråda om räknas i allmänhet som underhåll och då behöver man inte retroaktivt ändra. Jag skulle inte jorda en dosa för att andra delar förblir ojordade och resultatet dels kan introducera nya risker, dels ger ett inkonsekvent resultat.
Vid renovering rekommenderar jag dock byte av b-rör och dosor.
Andra alternativet är att använda dubbelisolerade ledare i rören och dra ut dem ur dosan till en utanpåliggande dosa. Det kan dock vara svårt att få plats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 226 inlägg
Därför skrev jag:N nb. skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Du menar att reglerna inte kräver att dagens regler följs. Vad man behöver göra är en helt annan sak.N nb. skrev:
Jag synar dig gärna där, om du vill förklara.N nb. skrev: