4 157 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
B-rör
Sida 1 av 2
Vad jag förstår så går meningarna isär om jordning av B-rör. Om man nu ska jorda, hur gör man detta enklast? Skruv i dosor och tråd till jord?
Du ska inte jorda.
Hur kan du vara säker på att jordningen är tillförlitlig i den befintliga dolda installationen???
Hur kan du vara säker på att jordningen är tillförlitlig i den befintliga dolda installationen???
Jag har inte jordat mina, det går inte att jorda alla hopskarvade snuttar ändå men man måste vara mycket uppmärksam på att fk:n inte får skador.
Jag hade lite betänkligheter avseende kontinuiteten... den kan man iofs fastställa med kontinuitetstest på olika punkter.
Kan man megga B-rören (utrymma huset och koppla loss all elektronik) mot jord eller fas/nolla? Kanske en fullständigt sjuk fråga...
Kan man megga B-rören (utrymma huset och koppla loss all elektronik) mot jord eller fas/nolla? Kanske en fullständigt sjuk fråga...
Man SKA megga efter ett sådant jobbDragfjäder skrev:
Har B-rören varit i bruk i över 50 år utan att dom utgjort nån fara torde dom inte hellre i framtiden utgöra nån fara. Och jorda den bit som sticker ut är ju ganska meningslöst när det mesta av B-rörsinstallationen är dold. Däremot är det viktigt att när man drar in nya ledningar verkligen håller kollen på tråden när den går in i dosorna och där den kommer ut, samt att man naturligtvis meggar LEDNINGARNA sedan man draget färdigt.
Hmmm...
Jag får nog lägga min tid på min andra nyfunna hobby - jordtag.
Jag får nog lägga min tid på min andra nyfunna hobby - jordtag.
Megga mellan ledningarna och B-rören då va?elmont skrev:Har B-rören varit i bruk i över 50 år utan att dom utgjort nån fara torde dom inte hellre i framtiden utgöra nån fara. Och jorda den bit som sticker ut är ju ganska meningslöst när det mesta av B-rörsinstallationen är dold. Däremot är det viktigt att när man drar in nya ledningar verkligen håller kollen på tråden när den går in i dosorna och där den kommer ut, samt att man naturligtvis meggar LEDNINGARNA sedan man draget färdigt.
Men man måste göra det från "båda hållen" då, så man kontrollerat båda farliga röränderna.
Jo, det var det jag menade. Borde upptäcka eventuella problem med de blottade ändarna av B-rören.
Nu läser du som f-n läser bibeln, det står att man bör megga ledningarna som man drar in i B-rör och man har inget att vinna på att jorda B-rör. B-rör kan ha mycket dålig "kontakt" med varandra via muffarna så om man mäter eller jordar är det troligtvis bara den första biten man kollar. Och om ledningarna som ligger i rören är hela är B-rören helt ofarliga, men megga LEDNINGARNA är dom skadade kan det bli farligt, men då är "pansarrör" betydligt "farligare" dom har ju ingen isolering på insidan som B-rören har.
OK, följande scenario:
Har dragit nya FK i B-rör och fått en isoleringsskada på nollan. Meggar på vanligt sätt: högt ohm-tal.
Kan inte denna skada i värsta fall ge en ström via isoleringsskadan, ut i röret och genom en jordad person (i alla fall tills JFB bryter)? En sån skada borde man väl kunna upptäcka om man meggar B-rören mot ledningarna.
Har dragit nya FK i B-rör och fått en isoleringsskada på nollan. Meggar på vanligt sätt: högt ohm-tal.
Kan inte denna skada i värsta fall ge en ström via isoleringsskadan, ut i röret och genom en jordad person (i alla fall tills JFB bryter)? En sån skada borde man väl kunna upptäcka om man meggar B-rören mot ledningarna.
Kanske, jag vet inte hur stort motstånd den inbyggda isoleringen i röret har. Och naturligtvis kan man alltid skapa ett scenario som innebär ett faromoment. men B-rör är enligt min mening normalt INTE ett sådant.
Man kan ju jorda den bit som är vid dosan få en jordslutning i rör nr 2 men muffen mellan rören ger så dålig kontakt att det blir varmt i skarven och huset brinner ner.
Även att jorda ett B-rör innebär problem med att få så god kontakt att det inte skulle bli problem vid höga laster, plåten är ju bara nån tiondels millimeter tjock. Att skruva i den är uteslutet och att sätta på en klammer som man drar så hårt att man säkert behåller kontakten skulle med största sannorlikhet innebära att man deformerar röret och därmed skadar den inbygda isoleringen.
Lägg energin på ökad säkerhet på andra delar av installationen.
Man kan ju jorda den bit som är vid dosan få en jordslutning i rör nr 2 men muffen mellan rören ger så dålig kontakt att det blir varmt i skarven och huset brinner ner.
Även att jorda ett B-rör innebär problem med att få så god kontakt att det inte skulle bli problem vid höga laster, plåten är ju bara nån tiondels millimeter tjock. Att skruva i den är uteslutet och att sätta på en klammer som man drar så hårt att man säkert behåller kontakten skulle med största sannorlikhet innebära att man deformerar röret och därmed skadar den inbygda isoleringen.
Lägg energin på ökad säkerhet på andra delar av installationen.
Bra. Tänker inte jorda B-rören.
ström menan N och PE dödar inte.. även om det nu skule flyta flera ampere där..Dragfjäder skrev:OK, följande scenario:
Har dragit nya FK i B-rör och fått en isoleringsskada på nollan. Meggar på vanligt sätt: högt ohm-tal.
Kan inte denna skada i värsta fall ge en ström via isoleringsskadan, ut i röret och genom en jordad person (i alla fall tills JFB bryter)? En sån skada borde man väl kunna upptäcka om man meggar B-rören mot ledningarna.
anledningen är att spänningsskillnaden mellan belastad N och sann jord är så otroligt liten att det inte klarar av att driva nån ström genom hudresistansen.
möjligtvis om du borrar hål i armarna och stoppar in elektroder som får kontakt med lite vattenhaltigt kött, då kanske du kan leda igenom några milliampere, om än tveksamt.. men då är man mer inne på tortyr...