D daVinci skrev:
[länk]
Scrollar du ned lite ser du priskurvan för idag. Och det är ungefär lika på dagen och natten. Förra året hade nog priset på dagen varit klart lägre än på natten. Men nu orsakar Trumps härjningar i mellanöstern att det inte är som vanligt.

Det är väl ok att köpa på natten och låta bli att köpa på morgon peak.

Att sälja solelen på dagen nu när priserna är onormala är väl en bra affär. Du får anläggningen betald snabbt så länge det är så här. Du får väl se det positiva och inte bara knorra.

Men då kan inte batteriet utnyttjas effektivt. De intäkterna får du addera till.
Får väl försöka göra det men det har varit strul från början och när man nu inte får billigare el vilket var en stor del av det hela blir iaf jag rätt grinig.

S
C Carrot2014 skrev:
Ja, 137 kr ska jag ha fått men jag fattar inte riktigt redovisningen...
Jag fattar inte heller men det verkar som du fick 25 öre/ kWh. Det är jättelågt om det är en AI-tjänst som ska optimera. Du kan nog lika gärna köra utan styrning så blir det samma fller bättre pris.

• Gilla
Carrot2014
  • Laddar…
C Carrot2014 skrev:
... och när man nu inte får billigare el vilket var en stor del av det hela blir iaf jag rätt grinig.
Menar du att elpriset (spotpris köpt el) var lägre när ni bara hade solceller utan batteri?
Svea Solar i både före och efter?

Sen köpte ni ett smart batteri och elpriset på elen ni köper nu blev högre?

Men ni borde ju inte behövs köpa lika mycket el plus intäkten på såld el så elräkningen blir väl lägre??

Vad som är mest lönsamt för er och vad som är mest lönsamt för Svea Solar är inte samma sak. De kanske bara optimerar på pris per kWh?

Du är mest intresserad av att slippa köpa, speciellt när den är dyr. Mer lönsamt att använda än sälja det som finns lagrat (om inte försäljningspriset överstiger inköpskostnaden per kWh inkl nätkostnad).

Ibland får du ju riktigt bra betalt. Högsta pris 277,05 öre/kWh och 93 öre/kWh i snitt.

Screenshot_20260608-164717_Byggahus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blackarrow blackarrow skrev:
Menar du att elpriset (spotpris köpt el) var lägre när ni bara hade solceller utan batteri?
Svea Solar i både före och efter?

Sen köpte ni ett smart batteri och elpriset på elen ni köper nu blev högre?

Men ni borde ju inte behövs köpa lika mycket el plus intäkten på såld el så elräkningen blir väl lägre??

Vad som är mest lönsamt för er och vad som är mest lönsamt för Svea Solar är inte samma sak. De kanske bara optimerar på pris per kWh?

Du är mest intresserad av att slippa köpa, speciellt när den är dyr. Mer lönsamt att använda än sälja det som finns lagrat (om inte försäljningspriset överstiger inköpskostnaden per kWh inkl nätkostnad).

Ibland får du ju riktigt bra betalt. Högsta pris 277,05 öre/kWh och 93 öre/kWh i snitt.

[bild]
Ja, med bara solceller hade vi månadspris dvs medelspot med lite påslag, vilket var lägre än vad vi betalade i april till Svea. Annat bolag innan batteriet.

Stämmer att mängden köpt el verkar bli mindre iaf. Jag får inte ihop att kostnaden blev så hög o intäkterna så låga. Hoppas på mer logik när jag får majs räkning.

C Carrot2014 skrev:
Ja, med bara solceller hade vi månadspris dvs medelspot med lite påslag, vilket var lägre än vad vi betalade i april till Svea. Annat bolag innan batteriet.

Stämmer att mängden köpt el verkar bli mindre iaf. Jag får inte ihop att kostnaden blev så hög o intäkterna så låga. Hoppas på mer logik när jag får majs räkning.
Men månadsrörligt har du haft ett kollektivt prispåslag(profilkostnad) som inte påverkas av ditt förbrukningsmönster under dygnet.

Med kvartsmätt elavläsning får du din egen profilkostnad och betalar exakt vad elen kostar (+ diverse påslag...) varje kvart.

April månad var speciell med stora prisvariationer.
Vårt påslag steg några ören.

• Gilla
Carrot2014
  • Laddar…
Innan du byter till Tibber så läs tråden om

[länk]
Samma skrot o korn vad det verkar...

Ja vilken soppa. Ha kvar en inställning i Appen som inte fungerar men inte indikera detta för kunden.

Men kan man sälja för 2,7kr/kWh har man väl råd att köpa lite el från nätet för att ladda batteriet utan att gå med förlust?

Vad hamnar du på för snittkostnad per kWh om du tar elkostnaden - elförsäljningen delat med summan av din förbrukning?

Ja vilken soppa. Ha kvar en inställning i Appen som inte fungerar men inte indikera detta för kunden.

Men kan man sälja för 2,7kr/kWh har man väl råd att köpa lite el från nätet för att ladda batteriet utan att gå med förlust?

Vad hamnar du på för snittkostnad per kWh om du tar elkostnaden - elförsäljningen delat med summan av din förbrukning?
Jag måste invänta majs räkning. Verkar som att de schabblat på nåt sätt så vår försäljning kom igång 2 veckor senare än när det skulle. Alltså 2 veckor med endast köpt el och ingen såld...

Efter en hel månads räkningen ser jag att vi köper ganska lite el men till högt pris och säljer en ansenlig mängd men till lågt pris. Alltså helt tvärtemot vad AI-styrningen skulle resultera i.

Har ni andra batteri och hur ser era kostnader/intäkter ut? @blackarrow @sinuslinus

S
Tibber har full integration med SAJ så det ska inte vara några problem. Du behöver inte ens en Bridge från Tibber.
C Carrot2014 skrev:
Efter en hel månads räkningen ser jag att vi köper ganska lite el men till högt pris och säljer en ansenlig mängd men till lågt pris. Alltså helt tvärtemot vad AI-styrningen skulle resultera i.

Har ni andra batteri och hur ser era kostnader/intäkter ut? @blackarrow @sinuslinus
Det låter som om någonting är felkopplat vid installationen om den gör tvärtom.

Jag har ett 13,3 kWh Homevolt och 7,8 kW solpaneler.

• IMG_4391.png
    Skapa konto
  • IMG_4392.png
    Skapa konto
  • IMG_4393.png
    Skapa konto
S sinuslinus skrev:
Tibber har full integration med SAJ så det ska inte vara några problem. Du behöver inte ens en Bridge från Tibber.

Det låter som om någonting är felkopplat vid installationen om den gör tvärtom.

Jag har ett 13,3 kWh Homevolt och 7,8 kW solpaneler.
Alltså allt ser bra ut i appen om jag tyder datan rätt, det är när fakturan kommer som det blir en besvikelse. Jag misstänker att deras AI medvetet eller omedvetet ställer till det.
Vad fick du betala i snitt per kWh i maj?

• Screenshot_20260611_212655_elekeeper.jpg
    Skapa konto
S
IMG_4391.png
Skapa konto

Antalet kWh är inklusive solel och egenförbrukning och om man bara kollar på import och export så det enligt följande.

köpt: 157,32/556=0,283 kr

Sålt: 489,56/615=0,796 kr

• Gilla
Carrot2014
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
[bild]
Antalet kWh är inklusive solel och egenförbrukning och om man bara kollar på import och export så det enligt följande.

köpt: 157,32/556=0,283 kr

Sålt: 489,56/615=0,796 kr
Min räkning är ungefär tvärtom...

S
Äh, de där siffrorna stämmer inte. Grid rewards (nätbalansering) är nog avräknat på kostnaden.

Så här ser fakturan ut.
IMG_4394.jpeg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.