Köpte ett batteri (SAJ) från Svea Solar och blev samtidigt elkund hos dem. Har varit missnöjd med dem egentligen sedan ångerrätten gick ut men främst med elbolagsdelen och inte batteridelen. Nu känner jag lite att gränsen är nådd, för april fick vi ett spotpris som var avsevärt högre än det genomsnittliga spotpriset för elområdet, även de rörliga avgifterna var högre än hos bolag jag jämfört med. Batteriet har alltså inte alls köpt el när det är billigt (vi låter AI styra det). Hittills har jag inte fått något vettigt svar av dem.

Eftersom jag inte fattar hur batteriet fungerar undrar jag nu om det är möjligt att byta elbolag och få hjälp med se till att batteriet köper el när det är billigt. Det ska även tex ta bort effekttoppar och ge ersättning för stabilisering av nätet. Om jag kan byta elbolag, finns det några rekommendationer?

C Carrot2014 skrev:
Köpte ett batteri (SAJ) från Svea Solar och blev samtidigt elkund hos dem. Har varit missnöjd med dem egentligen sedan ångerrätten gick ut men främst med elbolagsdelen och inte batteridelen. Nu känner jag lite att gränsen är nådd, för april fick vi ett spotpris som var avsevärt högre än det genomsnittliga spotpriset för elområdet, även de rörliga avgifterna var högre än hos bolag jag jämfört med. Batteriet har alltså inte alls köpt el när det är billigt (vi låter AI styra det). Hittills har jag inte fått något vettigt svar av dem.

Eftersom jag inte fattar hur batteriet fungerar undrar jag nu om det är möjligt att byta elbolag och få hjälp med se till att batteriet köper el när det är billigt. Det ska även tex ta bort effekttoppar och ge ersättning för stabilisering av nätet. Om jag kan byta elbolag, finns det några rekommendationer?
Är väl lite i samma situation, svårt att få något vettigt svar av dom

U Uffe-Nacka skrev:
Är väl lite i samma situation, svårt att få något vettigt svar av dom
Fast det där är 3 önskningar i en och där ställer fysikens och logikens lagar till det.
Det kan inte ens AI råda bot på, men det kan säker finns en lösningskompromiss som fungerar hyfsat.

blackarrow blackarrow skrev:
Fast det där är 3 önskningar i en och där ställer fysikens och logikens lagar till det.
Det kan inte ens AI råda bot på, men det kan säker finns en lösningskompromiss som fungerar hyfsat.
Kan du utveckla det? Detta är vad säljaren har utlovat.

Jag vill dela upp svaret i två delar. Först om batteriet som inte tycks vara till nytta för dig.

Det har väl inget med ångerrätten att göra för jag antar att du varit i kontakt med säljaren om batteriet inte fungerar som utlovat.

Om du skyndsamt påtalat felet borde du kunna häva köpet om anläggningen inte fungerar som tänkt, som utlovat. Det har inte med tiden för ångerrätt att göra.
Blir elen dyrare* har du en produkt och tjänst som inte är till nytta för dig.

Sen rent tekniskt kan du inte använda batterikapaciteten fritt om den är reserverad för systemtjänster som att stabilisera nätet. Då måste ju strömmen i batteriet vara tillgänglig för nätet närhelst den behövs.

Sen kan man ha så stort batteri att man kan "sälja" en del av kapaciteten och bara använda en mindre del själv.
Hur Svea Solar gör vet jag inte, men om de aggregerar en stödtjänst som de säljer samtidigt som de ska sköta laddning och elhandel för ditt batteri med AI, så finns det väl risk att AI gör fel?
AI gör inte alltid rätt, men det säljer bra som slogan, smarta grejer.

Med tre önskningar i en menade jag
Köpa el billigt,
Ta bort effekttoppar och
Stabilisera nätet

och tänker då
att batteriet kan behöva laddas för stödtjänsten fast elen är dyr,
behöver man betala effekttariffen (om nätägaren har sådan) för stödtjänsten?

Sen kan man kanske säga att man "stabiliserar nätet" om man säljer el när efterfrågan är stor dvs priset är högt.

Så lite mer exakt vad har Svea Solar lovat?

* Dyrare vet jag inte riktigt hur man ska definiera.
På månadsbasis borde det inte bli dyrare än utan batteri.

Märkligt... Kanske Svea Solar tar intäkterna och ni utgifterna??

Jag vill dela upp svaret i två delar. Först om batteriet som inte tycks vara till nytta för dig.

Det har väl inget med ångerrätten att göra för jag antar att du varit i kontakt med säljaren om batteriet inte fungerar som utlovat.

Om du skyndsamt påtalat felet borde du kunna häva köpet om anläggningen inte fungerar som tänkt, som utlovat. Det har inte med tiden för ångerrätt att göra.
Blir elen dyrare* har du en produkt och tjänst som inte är till nytta för dig.

Sen rent tekniskt kan du inte använda batterikapaciteten fritt om den är reserverad för systemtjänster som att stabilisera nätet. Då måste ju strömmen i batteriet vara tillgänglig för nätet närhelst den behövs.

Sen kan man ha så stort batteri att man kan "sälja" en del av kapaciteten och bara använda en mindre del själv.
Hur Svea Solar gör vet jag inte, men om de aggregerar en stödtjänst som de säljer samtidigt som de ska sköta laddning och elhandel för ditt batteri med AI, så finns det väl risk att AI gör fel?
AI gör inte alltid rätt, men det säljer bra som slogan, smarta grejer.

Med tre önskningar i en menade jag
Köpa el billigt,
Ta bort effekttoppar och
Stabilisera nätet

och tänker då
att batteriet kan behöva laddas för stödtjänsten fast elen är dyr,
behöver man betala effekttariffen (om nätägaren har sådan) för stödtjänsten?

Sen kan man kanske säga att man "stabiliserar nätet" om man säljer el när efterfrågan är stor dvs priset är högt.

Så lite mer exakt vad har Svea Solar lovat?

* Dyrare vet jag inte riktigt hur man ska definiera.
På månadsbasis borde det inte bli dyrare än utan batteri.

Märkligt... Kanske Svea Solar tar intäkterna och ni utgifterna??
Tack för svar. Ja, exakt hur det fungerar vet jag inte men jag tror att husets egen förbrukning har prio, när vi laddar bilen tex, tar den från batteriet så länge det går. Min gissning är att stödtjänsten kickar in när batteriet inte används. Förbrukningen verkar minska (jämfört med samma period förra året) så nytta gör det men inte fullt enligt vad som lovades iom att elen är dyrare. Ska se vad nästa räkning landar på men kvarstår problemet så kommer jag agera på nåt sätt.

Nja, tro kan ju göra dig missnöjd...

Återigen, om Svea Solar säljer en stödtjänst ska den ju vara tillgänglig. Alltså använda en del av batteriet som du då inte kan använda samtidigt.

Låt säga att de sålt möjligheten sälja eller ta emot 3kWh. Då kanske man inte vill ladda ett 10kWh batteri mer än till 6kWh (reservera 1kWh för minskat slitage). Om stödtjänster då behöver 3kWh så har du bara 3kWh kvar till huset eller bilen.
(Kanske kan man ladda batteriet till 100%, då har du 4kWh kvar).

Sen måste batteriet laddas innom viss tid för att stödtjänsten ska kunna aktiveras igen. Det är väl stor chans att priset inte är lågt då

Men stödtjänster ska ticka in pengar för att resursen finns helt oberoende av om batteriet används eller inte. Det är där förtjänsten ska ligga. Inte på elhandeln för tjänsten.

Du vet inte hur mycket Svea Solar tjänar på stödtjänster, eller om deras (AI) algoritmer öht fungerar. 😳

Prisjämförelse är lurigt.
Tar du hänsyn till elhandlarens påslag, certifikat och din profilkostnad (högre pris vid tiden för inköp)?

Publicera App-info och faktura info, men maska bort namn/adress/anläggnings id och sånt.

Om tjänsten är under utveckling så vill de nog inte publicera för detaljerad data.

Stödtjänsteintäkterna ska väga upp ev ökade kostnader för inköp av dyr el. Du ska ju inte gå back på batteriet. Då får du reklamera och be att få peengarna tillbaka eller avaktivera stödtjänsterna så du kan använda batteriet själv.

Nja, tro kan ju göra dig missnöjd...

Återigen, om Svea Solar säljer en stödtjänst ska den ju vara tillgänglig. Alltså använda en del av batteriet som du då inte kan använda samtidigt.

Låt säga att de sålt möjligheten sälja eller ta emot 3kWh. Då kanske man inte vill ladda ett 10kWh batteri mer än till 6kWh (reservera 1kWh för minskat slitage). Om stödtjänster då behöver 3kWh så har du bara 3kWh kvar till huset eller bilen.
(Kanske kan man ladda batteriet till 100%, då har du 4kWh kvar).

Sen måste batteriet laddas innom viss tid för att stödtjänsten ska kunna aktiveras igen. Det är väl stor chans att priset inte är lågt då

Men stödtjänster ska ticka in pengar för att resursen finns helt oberoende av om batteriet används eller inte. Det är där förtjänsten ska ligga. Inte på elhandeln för tjänsten.

Du vet inte hur mycket Svea Solar tjänar på stödtjänster, eller om deras (AI) algoritmer öht fungerar. 😳

Prisjämförelse är lurigt.
Tar du hänsyn till elhandlarens påslag, certifikat och din profilkostnad (högre pris vid tiden för inköp)?

Publicera App-info och faktura info, men maska bort namn/adress/anläggnings id och sånt.

Om tjänsten är under utveckling så vill de nog inte publicera för detaljerad data.

Stödtjänsteintäkterna ska väga upp ev ökade kostnader för inköp av dyr el. Du ska ju inte gå back på batteriet. Då får du reklamera och be att få peengarna tillbaka eller avaktivera stödtjänsterna så du kan använda batteriet själv.
Tack för förklaring. Känns som att AI-funktionen inte funkar som utlovat.

Nä, inte mkt detaljer på fakturan, bara inköp och försäljning. Inte mkt mer i appen från en random dag.

• Screenshot_20260604_195206_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260604_195250_Chrome.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260604_200513_Svea Solar.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260604_200416_Svea Solar.jpg
    Skapa konto
Du skulle väl kunna kika på nätägarens mätdata för att se vad som händer, per kvart...

• Gilla
Carrot2014
  • Laddar…
Jag tänkte det skulle dyka upp någon med egna erfarenheter i tråden...?

• Gilla
Carrot2014
  • Laddar…
S
C Carrot2014 skrev:
Kan du utveckla det? Detta är vad säljaren har utlovat.
Du har köpt batterier av ett lycksökarbolag och nu är du förvånad över att deras säljare överdrivit möjligheterna?

Du ska vara glad att du inte haft någon elbrand, det är väl där någonstans ribban ligger. Om installationen håller utan att gå sönder så är allt utöver det bara ren bonus.

Man köper helt enkelt inte batteri/laddbox/solceller ifrån bolag som inriktar sig på detta, de besitter inte ens grundläggande kompetens.

S SueCia skrev:
Du har köpt batterier av ett lycksökarbolag och nu är du förvånad över att deras säljare överdrivit möjligheterna?

Du ska vara glad att du inte haft någon elbrand, det är väl där någonstans ribban ligger. Om installationen håller utan att gå sönder så är allt utöver det bara ren bonus.

Man köper helt enkelt inte batteri/laddbox/solceller ifrån bolag som inriktar sig på detta, de besitter inte ens grundläggande kompetens.
Att det fanns överdrifter var jag beredd på men inte att elpriset skulle bli högre än tidigare. Men nästa gång jag köper nåt så ska jag tänka på att vända mig till nån som egentligen inte säljer produkten ifråga👍

Redigerat:
Problemet är att rörligt elpris blir en rad i en faktura mot konsument. Medans för elbolaget är ett värde per kvart under hela perioden.

Nu bortser jag från att vissa elhandelsbolag har tveksamma affärsmetoder men jag tror att man helt måste bortse från säljarnas kalkyler och att man får göra egna. Sen får man se till att kalkylen enbart går ihop med egenförbrukningen. Att tro att man med nättjänster ska kunna tjäna massa pengar är en fabel. Om det finns ekonomi i det hela så kommer man installera stora batteribanker i industriell skala.

• Gilla
Carrot2014 och 1 till
  • Laddar…
S
C Carrot2014 skrev:
Att det fanns överdrifter var jag beredd på men inte att elpriset skulle bli högre än tidigare. Men nästa gång jag köper nåt så ska jag tänka på att vända mig till nån som egentligen inte säljer produkten ifråga👍
Du skulle såklart ha vänt dig till elektriker, verkar rimligt.

C Carrot2014 skrev:
Detta är vad säljaren har utlovat.
Lita aldrig på säljare, de säger vad som helst för att få sälja. Sen av vad man läst så verkar ju inte Svea Solar vara ett företag man vill anlita.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.