1 031 läst ·
47 svar
1k läst
47 svar
Byta elbolag efter batteriinstallation
Det går dock inte hålla någon säljare till svars för framtida elpriser.C Carrot2014 skrev:
Det har man gjort.M merbanan skrev:Problemet är att rörligt elpris blir en rad i en faktura mot konsument. Medans för elbolaget är ett värde per kvart under hela perioden.
Nu bortser jag från att vissa elhandelsbolag har tveksamma affärsmetoder men jag tror att man helt måste bortse från säljarnas kalkyler och att man får göra egna. Sen får man se till att kalkylen enbart går ihop med egenförbrukningen. Att tro att man med nättjänster ska kunna tjäna massa pengar är en fabel. Om det finns ekonomi i det hela så kommer man installera stora batteribanker i industriell skala.
Vad är orange färg i nedersta bilden? De ser ut som det skulle vara producerad sol-el.C Carrot2014 skrev:
Men vad är då det lila som kommer efter? Om det är förbrukning från batteriet så ser det ju ut som det fungerar.
Då lagrar den din sol el och så på kvällen så använder du den och sparar in 80-90 öre i skatter du slipper betala.
👍D daVinci skrev:
👍D daVinci skrev:
Två timmar upp, men jag är ändå besviken på dig. Du som pratar så mycket om logik och fakta?
Är det ens dåligt att "egna spottpriset" blir högre än nordpols snittpris?
Det är bara en konsekvens av att inte köpa billig el på dagen men sen köpa lite dyrare el på kväll och natt.
Batteriet fungerar absolut, vi köper mindre el. Det jag är missnöjd med är att det utlovades att det skulle laddas när elen är billig. Nu har det väl laddats mest med "gratis" solel men snittpriset på köpt el borde ändå inte bli högre än medel enligt vad de utlovat...D daVinci skrev:Vad är orange färg i nedersta bilden? De ser ut som det skulle vara producerad sol-el.
Men vad är då det lila som kommer efter? Om det är förbrukning från batteriet så ser det ju ut som det fungerar.
Då lagrar den din sol el och så på kvällen så använder du den och sparar in 80-90 öre i skatter du slipper betala.
Eftersom du inte köper lika mycket el varje timme på dygnet så kan inte ett elhandelsbolag sälja el till nordpols månadssnittpris (eller dygns snitt). Det skulle bli en förlustaffär (iofs kan det bli vinst oxå men du saknar ju incitament att flytta förbrukning till billiga timmar).C Carrot2014 skrev:
Du kommer varje kvart att köpa en viss mängd el till det kvartspris som råder just då, till den kvartens spotpris.
Så "ditt medelspottpris" för en månad kommer ju skilja från Nordpools aritmetiiska medelvärde.
Det kan redovisas som ditt spotpris på elhandelsräkningen, eller så bakar man in differansen det i "rörligt påslag" och anger Nordpools pris.
Hur Svea Solar gör har jag inte lyckats förstå. Deras förklaring är inte riktigt upp to date , med kvart eller timmes priser, men jag tolkade deras beskrivning som att de beskiver båda metoderna när de förklarar fakturan. 🤷♂️
Men de kan ju inte bara hitta på ett eget spotpris och kalla det spotpris och ta betalt efter det. Det vore bedrägeri.
Snyggast och enklast att förstå tycker jag är att särredovisa profilkostnad (som prisavilekse) och använda nordpols medelspottpris för månaden.
Bakar man in kostnaden i "påslag" syns den inte vilket är bra för de som inte förstått.
@Carrot2014 Du får väl räkna ut alternativkostnaden.
Vad hade månadskostnaden varit utan solceller och batteri?
Eller utan bara batteri?
Jämför i kronor eller ören per kWh.
Kika hos din elnätsoperatör, webbsida eller App.
Jämför din app med flödena där. Du borde se när ditt batteri töms till bra pris.
Du borde också se om du har extra elnätskostnader pga batteriet.
Kanske har du effekttariffen som äter upp din lilla vinst?
Vad hade månadskostnaden varit utan solceller och batteri?
Eller utan bara batteri?
Jämför i kronor eller ören per kWh.
Kika hos din elnätsoperatör, webbsida eller App.
Jämför din app med flödena där. Du borde se när ditt batteri töms till bra pris.
Du borde också se om du har extra elnätskostnader pga batteriet.
Kanske har du effekttariffen som äter upp din lilla vinst?
Jag eftersöker ju fakta. Är det det du är besviken på? Jag hittar nog ingen logik i ditt påstående.blackarrow skrev:
Det har jag ju inte adresserat. Jag försökte förstå situationen. Den var inte helt uppenbar. Men räknar han inköpspriset för sin egen solel så lär han hamna under medelspot.blackarrow skrev:
Räknar han inte den så lär det bli högre, eftersom han inte köper när elpriset kanske är billigast mitt på dagen. Och när han inte köper de lägsta priserna så åker ju snittet upp.
Men fortfarande har jag inte riktigt förstått om han också hyr ut batterier för balanstjänster. I så fall är situationen en helt annan.
Räknar egentligen inte på nåt, går bara på fakturan och vilket pris som angetts där. Men fattar vad du menar, tänker dock att elen bör vara billigast på natten.D daVinci skrev:Jag eftersöker ju fakta. Är det det du är besviken på? Jag hittar nog ingen logik i ditt påstående.
Det har jag ju inte adresserat. Jag försökte förstå situationen. Den var inte helt uppenbar. Men räknar han inköpspriset för sin egen solel så lär han hamna under medelspot.
Räknar han inte den så lär det bli högre, eftersom han inte köper när elpriset kanske är billigast mitt på dagen. Och när han inte köper de lägsta priserna så åker ju snittet upp.
Men fortfarande har jag inte riktigt förstått om han också hyr ut batterier för balanstjänster. I så fall är situationen en helt annan.
Ja, vi ska även få betalt för att batteriet balanserar nätet. Väntar svar på hur jag ser intäkterna för det.
Jag har kvartspris. Antar att det är genomsnittet de redovisar som spotpris. Men eftersom det är högre än vad det hade varit med månadspris så överväger jag att byta till det, om det går...S sinuslinus skrev:
Ska kolla Tibber👍
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 006 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 006 inlägg
Ah okej.C Carrot2014 skrev:
Men fick du något betalt för elen du sålde? På fakturan står det typ minus 3 öre.
Jag fick 60 öre/kWh för såld el i april. ( 338kr för 568 kWh) och köpte för 35 öre.
https://www.elbruk.se/timpriser-se3-stockholmC Carrot2014 skrev:
Scrollar du ned lite ser du priskurvan för idag. Och det är ungefär lika på dagen och natten. Förra året hade nog priset på dagen varit klart lägre än på natten. Men nu orsakar Trumps härjningar i mellanöstern att det inte är som vanligt.
Det är väl ok att köpa på natten och låta bli att köpa på morgon peak.
Att sälja solelen på dagen nu när priserna är onormala är väl en bra affär. Du får anläggningen betald snabbt så länge det är så här. Du får väl se det positiva och inte bara knorra.
Men då kan inte batteriet utnyttjas effektivt. De intäkterna får du addera till.C Carrot2014 skrev: