Hej alla! Jag tänkte måla om fasaden på en sida som ser lite sliten ut på sina ställen. Det är enkelfasad panel, troligen 22x120 enligt mätning på redan uppsatt panel. Det jag undrar över är droppbrädan (?) längst ner. Den är troligen 45x190-195. Som ni ser på bilderna är droppbrädan rötskadad. Det finns även äldre skador som lappats med någon typ av fyllning som lossnat. Jag har skurit bort in till friskt trä och grundmålat i höstas som en temporär lösning.
Jag ser två alternativ:
1. Byta droppbrädan. Jag antar att den måste specialbeställas? Var kan jag göra det i närheten av norra Stockholm? Hur dyrt kan det bli? Hur svårt är det att kapa till en själv med en cirkelsåg?
2. Måla brädan som den är (se till att all rötskada är borta) och sen kanske sätta dit en plåt av något slag för att dölja skadorna och skydda lite bättre framöver.
Jag antar att alternativ 1 är vettigast men ev också dyrare och lite bökigt. Varför är förresten droppbrädan tjockare än resten? Kan jag byta ut mot en som är 22 mm tjock som inte skulle fånga lika mycket vatten?
Vad hade ni gjort? Tack på förhand!
Extra info:
I hörnet ser ni ändträet på en annan droppbräda som går mellan huskroppen och ett uterum. Där har jag också skurit bort en del skadat men kommer inte åt att byta.
Jag ser två alternativ:
1. Byta droppbrädan. Jag antar att den måste specialbeställas? Var kan jag göra det i närheten av norra Stockholm? Hur dyrt kan det bli? Hur svårt är det att kapa till en själv med en cirkelsåg?
2. Måla brädan som den är (se till att all rötskada är borta) och sen kanske sätta dit en plåt av något slag för att dölja skadorna och skydda lite bättre framöver.
Jag antar att alternativ 1 är vettigast men ev också dyrare och lite bökigt. Varför är förresten droppbrädan tjockare än resten? Kan jag byta ut mot en som är 22 mm tjock som inte skulle fånga lika mycket vatten?
Vad hade ni gjort? Tack på förhand!
Extra info:
I hörnet ser ni ändträet på en annan droppbräda som går mellan huskroppen och ett uterum. Där har jag också skurit bort en del skadat men kommer inte åt att byta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du byter fotplankan kan du sätta dit ett överbleck som går upp bakom nedersta panelbrädan och ut över fotplankan, om du målar in den i fasaden syns den inte så mycket men gör stor nytta.
Så fotplanka är rätt namn och inte droppbräda? Det låter som en smart idè. Om jag gör som du föreslår så skulle alltså fotplankan inte vara falsad, dvs inte gå in under fasad brädan ovanför (så jag slipper kanske specialbeställa eller kapa själv)?N Nissegandhi skrev:
Fotbräda eller fotplanka, kärt barn har många namn. Jag skulle nog fasa av plankan för att få den i samma läge för blecket lutar ju lite.
Jag gick ut och tog en titt och tror att jag går på lösningen du föreslog, tack för förslaget. Jag ser heller ingen anledning att den måste vara så tjock som 45 mm. Borde räcka med 28 eller 34 mest för att ge lite stöd åt blecket, då blir den lättare att hantera.N Nissegandhi skrev:
Klicka här för att svara