Jag ska byta undergolvet i vår övre hall. Anledningen till detta är att jag ska dra ventilation till nedervåningen och att jag vill byta ut det 23mm undergolv som ligger där idag då det knarrar och smäller i golvet idag. Ovan undergolvet kommer det ligga en ekparkett, det nya undergolvet är 21mm furu.
Nu till mitt problem som jag hoppas fånhjälp med. När jag sågade upp några plank för att undersöka hur det ser hur reglarna sitter upptäckte jag att golvtegel sitter 7-8 cm in under den del jag ej sågat. Min tanke är att limma och skruva fast en limträ stolpe på 90/90 alternativt 115/115 i regeln och sedan lägga det nya undergolvet ovan limträstolpen.
Men väljer jag 90/90 blir det endast 1 cm att fästa det nya golvet i. I dörrhålen får jag ytterligare 2-3 cm att lägga golvet på. Vilket är ca 2/3 av längden.
Skulle det fungera med en 90/90, eller ska jag ta en 115/115? Priset på limträt spelar ingen roll.
Eller är jag fel ute och detta kommer aldrig bli bra?
Nu till mitt problem som jag hoppas fånhjälp med. När jag sågade upp några plank för att undersöka hur det ser hur reglarna sitter upptäckte jag att golvtegel sitter 7-8 cm in under den del jag ej sågat. Min tanke är att limma och skruva fast en limträ stolpe på 90/90 alternativt 115/115 i regeln och sedan lägga det nya undergolvet ovan limträstolpen.
Men väljer jag 90/90 blir det endast 1 cm att fästa det nya golvet i. I dörrhålen får jag ytterligare 2-3 cm att lägga golvet på. Vilket är ca 2/3 av längden.
Skulle det fungera med en 90/90, eller ska jag ta en 115/115? Priset på limträt spelar ingen roll.
Eller är jag fel ute och detta kommer aldrig bli bra?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du tänker alltså att du smäller på stolpen utanpå bjälken som väggen står på? Är det inte enklare att lägga in en ny golvregel som fäster på samma sätt som de andra?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ska du skruva fast någonting tycker jag det bör ha samma dimensioner i höjdled som de befintliga golvbjälkarna. Limträstolpar blir väldigt svårhanterligt. Jag kan dock inte förstå varför det inte skulle gå att lägga in en extra golvbjälke som vilar på samma mellanväggar i bottenvåningen som de befintliga. Har du en planritning, så lägg ut den.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Om du kommer åt att sätta din stolpe så kommer du väl åt att sätta en golvregel i facket också? Om inte annat så kan du ju kortla mellan befintliga reglar och hänga den nya i kortlingarna.
Det är utrymmet på övreplan som är benämnt hall som jag jobbar i. Och väggen mot sovrummen. I facket skall jag dra två 100mm ventilationskanaler och en 20mm flexslang. Så det blir svårt att kortla. Facket är 350mm brett, mätt från där väggen slutar. Jag skulle nog kunna lägga en regel i ena änden på hjärtväggen, men tror det blir väldigt svårt att få den på plats. Jag vill inte ta upp golvet i klädkammaren på övreplan, bortsett från dörr och karm är det helt ny renoverat.
Edit: hittade bättre bilder på planlösning.
Edit: hittade bättre bilder på planlösning.
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Utan att veta alla förutsättningar lät ditt förslag med limträstolpe lite bökigt men det fungerar säkert. Jobbigt att arbeta med så "breda reglar".
Du skriver 10 mm upplag för golvet med en 90x90 stolpe vilket verkligen känns i underkant, men på bilden ser det mer ut som närmare 20 mm vilket jag tycker känns mer acceptabelt.
Du skriver 10 mm upplag för golvet med en 90x90 stolpe vilket verkligen känns i underkant, men på bilden ser det mer ut som närmare 20 mm vilket jag tycker känns mer acceptabelt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En lösning skulle kunna vara att först sätta fast distansklossar på den gömda golvregelns sidor och sedan fästa en extra golvregel i dessa. I ändarna behöver denna extra regeln hängas i kortlingar medan den på mitten skall vila på hjärtväggen!?
Jag är väldigt tacksam för all input, tack!
Upplägget där det inte är dörrhål varierar mellan 1-2 cm. Till vänster är det straxt över en 1 cm, tillhört är det 2 cm. Hjärtväggen skulle hamna i ena änden av det nya golvbjälklaget. Och det skulle bli långt mellan kortlingarna pga ventilationsrören.
Min tanke just nu är att sätta en 90*90 limträstolpe. Och försöka spara befintligt golv till höger i bild. Där skulle det bli litet upplag om jag river golvet. Eftersom det golvet endast går till ett kattvindsförråd går vi sällan där. Så då gör det inte så mycket att golvet knarrar. I dörrhålen får jag ca 4cm upplag om jag sägar upp golvet mer i dörrhålen. Om det endast blir 1 cm upplag där golvet läggs mot sovrumsvägga lägger jag ytterligare en C24 regel just där.
Jag tänkte använda följande lim och skruv för att lim/skruva?
Upplägget där det inte är dörrhål varierar mellan 1-2 cm. Till vänster är det straxt över en 1 cm, tillhört är det 2 cm. Hjärtväggen skulle hamna i ena änden av det nya golvbjälklaget. Och det skulle bli långt mellan kortlingarna pga ventilationsrören.
Min tanke just nu är att sätta en 90*90 limträstolpe. Och försöka spara befintligt golv till höger i bild. Där skulle det bli litet upplag om jag river golvet. Eftersom det golvet endast går till ett kattvindsförråd går vi sällan där. Så då gör det inte så mycket att golvet knarrar. I dörrhålen får jag ca 4cm upplag om jag sägar upp golvet mer i dörrhålen. Om det endast blir 1 cm upplag där golvet läggs mot sovrumsvägga lägger jag ytterligare en C24 regel just där.
Jag tänkte använda följande lim och skruv för att lim/skruva?
Klicka här för att svara






