P Phalle skrev:
Bifogar bild på vad jag menar när jag säger löst.
Och där skulle jag monterat ett utanpåliggande uttag istället för "kontakten" som hänger i sladden.

• Gilla
123abc och 3 till
  • Laddar…
tommib
Instämmer. En bättre lösning ur teknisk synvinkel hade varit utanpåliggande uttag. Här är ett exempel. Tyvärr bygger dessa också en del men de är lättare att hantera än ett DCL-uttag för kabel som vi ser på TS bild. Då hade vi också helt sluppit tramset som jonaserik försöker komma med angående fast/icke fast inkoppling.

DCL som kontaktdon är i mitt tycke en nedgradering från vårt gamla lampanslutningsdon och har i stort sett inga fördelar alls mot den. När man nu höll på med detta kunde man väl gjort ett bättre ansutningsdon som t.ex. inkorporerade ett par extra stift för styrning (1-10 V, Dali, annat) eller bara inte var så otroligt klumpig som den är nu.

• Gilla
Pen och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Då hade vi också helt sluppit tramset som jonaserik försöker komma med angående fast/icke fast inkoppling.
Det får stå för dig med något trams. Eftersom du anser trams,så får du även tala om vad. Är det fel med fast eller lös anslutning så fram med om det är ett fel. Tror inte du har så mycket att komma med. Kanske bättre då att vara kvar på den platsen i samhället du nu tillhör, oavsett vad din tidigare yrkesgrupp varit.

C
tommib tommib skrev:
DCL som kontaktdon är i mitt tycke en nedgradering från vårt gamla lampanslutningsdon och har i stort sett inga fördelar alls mot den.
Hur är det förresten med det gamla svenska anslutningsdonet?
Om jag förstått det rätt har man tonat ner "utfasningen", och de är ju tillbaka/finns kvar i handeln.
Är de OK att byta till ett sånt? Eller är det endast för underhåll av befintliga anläggningar?

tommib
Har man? Jag har inte sett de jordade på länge. Däremot säljs de ojordade fortfarande eftersom DCL är obligat jordad och det finns ingen bra lösning på det när det inte finns jord i anläggningen. Ja, det finns DCL-stickproppar utan jord men uttagen ska ovillkorligen vara jordade eftersom de helt enkelt inte finns i ojordad variant. Tror man försökte med någon ful klisterlapp ett tag men jag har inte sett det på länge.

Har man kvar gamla modellens (jordade) uttag så är det ok att använda dem men de säljs inte längre så vitt jag vet.

Edit: Länk till elsäkerhetsverkets infosida.

C
tommib tommib skrev:
Har man? Jag har inte sett de jordade på länge. Däremot säljs de ojordade fortfarande eftersom DCL är obligat jordad och det finns ingen bra lösning på det när det inte finns jord i anläggningen.
Jo precis, de ojordade skulle ju finnas kvar i handeln då DCL inte kan ersätta dem rakt av.

Kikade runt lite och inser att de jordade inte alls är så tillgängliga som jag fick för mig. Verkar inte vara någon av "grossisterna" som fortfarande säljer dem. Däremot tycker jag ofta man ser dem (sladdmonterade varianten alltså) i bygghandeln, vilket troligen förklaras av att Gelia (Ahlsell) verkar ha dem kvar i sortimentet:

https://www.gelia.se/products/gelia...tillbehor/08.0000856---lamputtag-2-pol-jordat

tommib
Ah, ok. Det skulle kunna förklaras av att man vill fortsätta tillåta skarvsladdar i äldre installationer. De är ju inte en del av den fasta installationen och därför inte reglerade på samma sätt.

C
tommib tommib skrev:
Det skulle kunna förklaras av att man vill fortsätta tillåta skarvsladdar i äldre installationer.
Ja, kanske det. Frågan är om det bryts mot någon regel om man låter installera sådana i kabelutlopp taket?

tommib
Bra fråga. Det är ju tveksamt i sig att montera ett uttag på ett kabelutlopp men jag skulle betrakta det som en fast installation och att det därmed inte ska monteras annat än DCL (precis som det gjorts i TS fall).

Unikt namn
E elmont skrev:
Och där skulle jag monterat ett utanpåliggande uttag istället för "kontakten" som hänger i sladden.
Jag hade föredragit en löst hängande sladd som kan gömmas i en kopp jämfört den groteska dcl-klumpen på 4cm som jag har på några ställen.

Den är verkligen obegripligt fult konstruerad.
En takmonterad dcl-kontakt i metall med vit platta mot ett träpaneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Pen och 4 till
  • Laddar…
Vissa regler är uppenbart gjorda för att ibland brytas mot om det ska fungera i verkligheten (DCL är en av dom).

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det var därför jag sa "ur tekniska synvinkel"...
De är verkligen fula de där uttagen. Att vi inte kan ha en rimlig lösning för att ansluta belysningsarmaturer på rörutlopp är patetiskt. Ändhylsor med lång krage med tydlig märkning kanske?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade föredragit en löst hängande sladd som kan gömmas i en kopp jämfört den groteska dcl-klumpen på 4cm som jag har på några ställen.

Den är verkligen obegripligt fult konstruerad.
[bild]
Man kan ju undra varför det inte är takdosor i taket?

tommib
I vissa fall är takdosor (eller väggdosor) inte särskilt snyggt. Ett planktak är ett sådant. Det skulle vara trevligt att ha en lösning som inte kräver elektriker för att byta lampa.

• Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
I vissa fall är takdosor (eller väggdosor) inte särskilt snyggt. Ett planktak är ett sådant.
Eller om det finns en takrosett.
Det jag tycker är extra skamligt är att vi var nästan enda landet i världen som trots allt hade en hyfsad standard, och sen var vi typ snabbast i världen med att kasta bort den och ersätta det men den franska skiten.

• Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.