Vi har ett badrum som är relativt nyrenoverat av tidigare ägare, men vi gillar inte duschen. Blandarmunstycket sticker rakt ut ur väggen och duschmunstycket är fast monterat det också. Vi skulle vilja ha en "klassisk" blandare med duschslang istället. Är det något man kan göra?

Duschhörna med vitt och rött kakel, fastmonterat duschmunstycke och blandventil, samt brunt marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromat blandarmunstycke monterat på vägg med röda och vita kakelplattor i ett badrum.
Skapa konto
Fast duschmunstycke monterat på vägg med röd-vit kakel.
Skapa konto

På andra sidan väggen bakom duschen är en korridor och det är ok att gå in genom gipset där om det skulle behövas, men jag vill helst inte ta på mig en hel badrumsrenovering.

Märket på det som sitter där verkar vara Vola.

Tacksam för kreativa förslag.

Redigerat:
Farstatjej90
Det där golvet med väggen var... intressant.

Att gå in från andra sidan hjälper inte (om det finns tätskikt).

Jag vet inte hur blandaren är monterad, rimligtvis har man inte monterat blandaren bakom tätskikt men vad vet jag.

Följer tråden!

Farstatjej90
En annan grej, får duschen vara så där nära den där låga tröskeln?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det där golvet med väggen var... intressant.

Att gå in från andra sidan hjälper inte (om det finns tätskikt).

Jag vet inte hur blandaren är monterad, rimligtvis har man inte monterat blandaren bakom tätskikt men vad vet jag.

Följer tråden!
Jadu, de som bodde här innan var från Danmark...

Jag förstår att tätskiktet måste lämnas intakt men jag tänker att det kanske finns en variant av blandaren som jag inte hittat som tar en slang också.

Farstatjej90
J jhall skrev:
Jadu, de som bodde här innan var från Danmark...

Jag förstår att tätskiktet måste lämnas intakt men jag tänker att det kanske finns en variant av blandaren som jag inte hittat som tar en slang också.
Jag känner mig säker på att du kan lösa det men jag är osäker på om det blir snyggt för jag har aldrig sett den där blandaren innan.

I värsta fall måste man kunna ersätta munstycket uppe med en slang. Men det kommer ju inte se klokt ut.

Tillägg: finns massa kunniga här som kommer ge dig bättre svar
Hoppas nån hittar tråden.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Byta till en vanlig blandare går nog inte utan att påverka tätskikt. Själva blandaren i väggen sitter i en vattentät låda så tror inte du kommer åt från baksidan.

Gå till en Vola återförsäljare och kolla på en anna modell att byta till med den utrustning du vill ha. Skall bara vara att skruva ut från badrumssidan och skruva dit den nya. Räkna med att det kostar en slant dock. Kollade på en inbyggd Vola för ett tag sedan men kunde inte riktigt motivera en kostnad på >30kkr.
Ska du bara byta handtaget till ett med slang så bör det ju inte kosta lika mycket dock.

B Betongapa skrev:
Byta till en vanlig blandare går nog inte utan att påverka tätskikt. Själva blandaren i väggen sitter i en vattentät låda så tror inte du kommer åt från baksidan.

Gå till en Vola återförsäljare och kolla på en anna modell att byta till med den utrustning du vill ha. Skall bara vara att skruva ut från badrumssidan och skruva dit den nya. Räkna med att det kostar en slant dock. Kollade på en inbyggd Vola för ett tag sedan men kunde inte riktigt motivera en kostnad på >30kkr.
Ska du bara byta handtaget till ett med slang så bör det ju inte kosta lika mycket dock.
Hittade sprängskisser hos Vola och det ser ut som om duschmunstycket sitter gängat G3/4". Ska prova med en övergångsnippel till G1/2 och dra på en duschslang. Lär väl se tokigt ut men som tidigare noterats, men funkar det så funkar det.

Någon som kan tipsa om övergångsnipplar med invändig sexkant så man slipper kränga på den med skiftnyckel?

Jag skulle nog nöja mig med att försöka få ditt ett annat duschhuvud? Det som sitter där ser ju bara fånigt ut och är det meningen man ska trycka sig mot kaklet när man duschar ? En lite längre arm med en större sil som spolar rakt neråt borde ju göra allt så mycket bättre.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
ullet
Om det nu är en standardgänga borde du väl kunna få dit en omkastare innanför duschmunstycket, så kan du koppla på en duschslang på den. Hittar du en med liknande "kran" som den där nere borde det se snyggare ut än bara en slang ut ur väggen.

Nåt liknande denna (hittade bilden på Amazon, finns mängder av varianter i olika butiker) t ex:

Kromad duschomkastare med tre gängor och ett handtag, tillsammans med packningar och teflonband för installation.
Skapa konto

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Om det nu är en standardgänga borde du väl kunna få dit en omkastare innanför duschmunstycket, så kan du koppla på en duschslang på den. Hittar du en med liknande "kran" som den där nere borde det se snyggare ut än bara en slang ut ur väggen.

Nåt liknande denna (hittade bilden på Amazon, finns mängder av varianter i olika butiker) t ex:

[bild]
Det kunde ha vart något, men kravet från regeringen och yngsta barnet var ett duschhandtag. Gängorna satt så långt in att det var svårt att komma åt och då hade jag behövt skarva ett par kopplingar för att få på en sån där och jag vet inte vad jag kan hänga i fästet.

Nu hittade jag en förlängningsnippel från LK som tar utvändig G20 till lång utvändig G15. Drog dit den och har precis tätat med silikon runt. Imorgon ska jag dra på en duschslang, funkar det så funkar det, annars går jag på ditt förslag.

Nu är det fixat. Blev ok, men ser lite konstigt ut.

Duschmontering med slang på vitt och rött kakel, slangen fäst högt upp enligt tips.
Skapa konto

Tack för tipset att montera slangen där uppe.

• Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle nog nöja mig med att försöka få ditt ett annat duschhuvud? Det som sitter där ser ju bara fånigt ut och är det meningen man ska trycka sig mot kaklet när man duschar ? En lite längre arm med en större sil som spolar rakt neråt borde ju göra allt så mycket bättre.
denna hade passat utmärkt där ju

• Duschhuvud i metall med väggfäste.
    Skapa konto
J jhall skrev:
Nu är det fixat. Blev ok, men ser lite konstigt ut.

[bild]

Tack för tipset att montera slangen där uppe.
Ser lite tokigt ut ja.. fyller en funktion i alla fall 👍

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
C chali405 skrev:
denna hade passat utmärkt där ju
Kostar som att renovera hela badrummet dock...

J jhall skrev:
Kostar som att renovera hela badrummet dock...
finns begagnade! Jag har en ny liggandes faktiskt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.