Hej,
En lampa i utebelysningen i vårt hus har tidigare styrts med ett skyningsrelä. Det är dock monterat med "hålet" uppåt, så den har rostat sönder totalt.

Häromdagen fick jag med mig en rörelsevakt hem från en affär glad i hågen tänkte jag att det bara skulle vara att byta.

Problemet är att i den befintliga deckaren ser det ut så här: fas, nolla och jord går in i dosan, via ett kretskort, och sedan ut igen och vidare till lampan (alla tre).

I den jag köpte så går det från mackapärens inandöme ut en brun, en blå och en röd kabel, och det finns en plint med tre hål på vardera sidan. Bruksanvisningen är präglad på dosan, dvs ett enkelt kopplingsschema med fas och nolla in i sensor och den röda ut från sensorn till lampan. Från lampan har de sedan dragit ett streck som ansluter till den blå kabeln, innan den går in i sensorn.

Det verkar ingenting att fästa jordkabeln i. Som jag förstår det borde min bruna och blåa kabel från väggen kopplas till dito i sensorn. Sedan borde den bruna i lampan kopplas till den röda i sensorn, och den blåa i lampan borde gå in i samma hål som den blåa från väggen.

Kan det funka så, eller kan jag få ihop det på annat sätt? Vad gör man med jorden? Kan det gå helt åt helvete (=ska jag anlita någon behörig?) eller ska jag hitta en annan rörelsedeckare som går att koppla som den gamla? Några tips isf?

Tack.

Redigerat:
Det är med säkerhet så som du beskriver map fas och nolla. Jorden får du koppla ihop utanför med en ubåt. Finns det inte plats för det innanför höljet så kan du montera en kopplingsdosa vid sidan om reläet.

Tack för svaret. Är det bara att koppla ihop jordtåtarna med varann?

Ja, koppla ihop.

Tackar, ska testa.

Testa ja, efter bytet och innan du kopplar på strömmen så bör du testa jorden - att du har kontakt mellan lampan och en känd jord (på ett helt annat ställe än längs denna gruppledning).
Efter att du slår på strömmen kan det vara bra att testa igen - att lampans hölje inte mot förmodan ändå blivit strömförande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.