Har fritidshus med pump och hydropress i källaren (vatten från egen brunn). Det är en liten och väldigt fuktig källare som utsätter allting för korrosion. Följdaktligen har det blivit massa rost vid anslutningen under hydropressen med en del drippdropp som följd. Det dyker dessutom upp små rostsmulor i vattnet ur kranarna, och eftersom ledningarna är mestadels plast så misstänker jag att det orsakas av detta. Se bild. Är det bara att byta hydropressen antar jag?

Jag funderar på att köpa en hydropress av glasfiber/plast för att klara sig länge i källarfukten, nån som vet om de är bra? (https://www.rinkabyror.se/artikel/wellmate-60-l-glasfiberhydropress/)

• Rostig anslutning under hydropress med läckage, belägen i en fuktig källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning med ventiler och ett rörfäste under en orange behållare. Mässingsfittings kopplade till ett svart gummirör med metallklämma.
    Skapa konto
  • Orange hydrofor med rör och blå vattenpump i betongrum. Eluttag på väggen och plastmugg står bredvid.
    Skapa konto
Redigerat:
Med dom avlagringarna ser det ut som att brunnsvatten läcker ut, gissar att det är den järn i det.

kondens ger normalt inte avlagringar, såvida det inte kommer från underlaget det satt sig på och runnit längs efter.

Jag håller med dig att det troligen är dags för en ny hydropress i och med att denna läcker..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.