9 365 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Byta alla diazedsäkringar efter x antal år?
Jag orkar inte läsa alla svar så om detta redan är sagt så får det vara så.
Det jag hade gjort är att kolla så att alla säkringshållare är intakta. Om porslinet är sönder på någon eller om glaset är borta på någon hade jag bytt dessa. Jag hade även kollat passdelarna (de som sitter i botten) att de ser fina ut, annars hade jag bytt dessa också. Jag hade hellre kollat om det finns en jordfelsbrytare, och om den ser oerhört gammal ut hade jag bytt den, alternativt be firman utföra kontrolltest på den så att den fortfarande klarar utlösningskraven. Finns det ingen jordfelsbrytare hade jag låtit installera en.
Det jag hade gjort är att kolla så att alla säkringshållare är intakta. Om porslinet är sönder på någon eller om glaset är borta på någon hade jag bytt dessa. Jag hade även kollat passdelarna (de som sitter i botten) att de ser fina ut, annars hade jag bytt dessa också. Jag hade hellre kollat om det finns en jordfelsbrytare, och om den ser oerhört gammal ut hade jag bytt den, alternativt be firman utföra kontrolltest på den så att den fortfarande klarar utlösningskraven. Finns det ingen jordfelsbrytare hade jag låtit installera en.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Oftast räcker det med att läsa de 3-4 första svaren i trådar på BH 
Det du beskriver står i svar nr 3, men det tål att upprepas.
Det du beskriver står i svar nr 3, men det tål att upprepas.
Jag läste kanske 7 inlägg. Den användaren rekommenderade bara att byta dåliga passdelar. Jag rekommenderade ganska mer än så 😉 men som du säger räcker det oftast att läsa de första par inläggen innan det börjar spåra på annat håll.Bo.Siltberg skrev:
Och kollar så att alla propphuvar har helt glas (som skall förhindra att varma delar av säkringen skjuter ut i skåpet) Saknad av bottenglas kan leda till bränder.M -MH- skrev:
För att släcka ljusbågen som uppstår när tråden brinner av.
Utöver detta ändrar sanden egenskaperna för säkringen eftersom den leder bort värme från tråden. En frihängande tråd i "luften" skulle vara mer känslig för stora strömstötar (tänker jag).
Utöver detta ändrar sanden egenskaperna för säkringen eftersom den leder bort värme från tråden. En frihängande tråd i "luften" skulle vara mer känslig för stora strömstötar (tänker jag).
Varför bryta strömmen ?M -MH- skrev:
Det räcker med visuell inspektion av bottendelen.
Däremot, sätt säkringskroppen i huven FÖRST och skruva därefter in huven med säkringen inuti......
