wildeside
Nämen den är antingen slö eller svindyr och jobbig att ha 3 skärmar kopplade. Billigare med vanlig pc, ups och nas.
 
E elmont skrev:
Det är ca 40 år sedan jag byggde mitt hus och har än i dag ALDRIG bytt en säkring. Men skulle du känna dig tryggare om du byter dom så gör det för kostnaden är minimal och att still oron kan vara värt en eller två hundringar.
Det verkar som alla är överens om att det inte slits då.

Vill minnas att proppen har gått när man rostar bröd och sen så funkade det igen efter att man bytt säkring med samma last. Men kanske var det tidsaspekten som att man lagade mat i en timmer eller nåt.
 
Redigerat:
A
data55 data55 skrev:
Det verkar som alla är överens om att det inte slits då.

Vill minnas att proppen har gått när man rostar bröd och sen så funkade det igen efter att man bytt säkring med samma last. Men kanske var det tidsaspekten som att man lagade mat i en timmer eller nåt.
Ja du är inne på helt rätt spår.

Både dvärgbrytare och smältsäkringar har definierade, standardiserade tider i ström-tid-kurvan de ska klara viss överlastström där brytning ej får ske inom en timme och även där brytning måste ske inom en timme.

När du byter säkring är den sval och tål att överbelastas igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
data55 data55 skrev:
Kostar ju typ någon hundralapp. Om det innebär ett par mindre byten det första åren så är det värt det. T.ex om man jobbar med något på datorn och säkringen går.
Även om säkringen åldras så tror jag knappast att den når en nivå inom din livstid där den spontanutlöser. Visst kan de lösa ut lättare vid ett fel, men då skall ändå lösa ut, så det gör ingen som helst skillnad.

Det bästa rådet du fått är det från @-MH- om att ser över propphuvar och passkontakter. Fokusera på det istället. Skador på dem resulterar i gnistbildning och varmgång vilket kan leda till brand. Det är ett betydligt större problem i verkligheten ängsligheten att en säkring skulle råka lösa ut lite lättare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Blir säkringarna slitna vid användning även om de inte brann av? Ska flytta in i ett gammalt hus och tänkte om man ska passa på att byta ut alla 20 propparna mot nya.
Onödigt att byta om säkringarna är hela men däremot är det bra om du kontrollerar så det finns glas i propphuvarna och inga sprickor i porslinet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag vill nog säga att säkringar kan "slitas" om de utsätts för överström men inte brinner av. En tråd som glödgas många gånger torde bli svagare av det.

Men, varför byta preventivt? Du vet ju inte ens om så är fallet.
 
M MagHam skrev:
Jag vill nog säga att säkringar kan "slitas" om de utsätts för överström men inte brinner av. En tråd som glödgas många gånger torde bli svagare av det.

Men, varför byta preventivt? Du vet ju inte ens om så är fallet.
Det var typ det jag tänkte. En 10A ska enligt spec smälla vid typ 16A (log skala är svår att läsa exakt) men om den utsätts för 12A så kanske den slits och till slut smälter vid 12A.

Tid-strömkurvor diagram med flera svarta linjer som visar säkringars utlösningskarakteristik vid olika strömvärden och tider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vid normal användning så slits inte säkringarna men om de används över sin gräns ( vanligtvis precis under vad de heter tex 9a för en 10a säkring)
Så slits dem.
Men att använda ordet slits är väldigt negativt klingande.
Metallen värms upp och oxiderar lite varje gång den hettas upp.
Vad det i slutändan betyder är att den kommer fallera lite tidigare än om den aldrig överbelastat alls.
Men variationen mellan 2 säkringar i tillverkning kommer också ge olika tid för fallerande.

Så i praktiken så behövs inte säkringarna bytas.


Skulle man belasta en 10a säkring med säg 30a under x sekunder ( ej så den bränner av )så skulle denna få en märkbart kortare livslängd men det är ett så specifikt fall så sannolikheten är större att den faktiskt hinner brinna av istället..
 
M MagHam skrev:
Jag vill nog säga att säkringar kan "slitas" om de utsätts för överström men inte brinner av. En tråd som glödgas många gånger torde bli svagare av det.

Men, varför byta preventivt? Du vet ju inte ens om så är fallet.
data55 data55 skrev:
Det var typ det jag tänkte. En 10A ska enligt spec smälla vid typ 16A (log skala är svår att läsa exakt) men om den utsätts för 12A så kanske den slits och till slut smälter vid 12A.

[bild]
Ligger man och överbelastar säkringar "kontinuerligt"/ofta så är anläggningen feldimensionerad. Då bör anläggningen byggas om.
Om det är huvudsäkringarna som överbelastas så "ska" man höja abonnemanget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ligger man och överbelastar säkringar "kontinuerligt"/ofta så är anläggningen feldimensionerad. Då bör anläggningen byggas om.
Om det är huvudsäkringarna som överbelastas så "ska" man höja abonnemanget.
Jo i teori så är det väl så. Men hur många tänker på att räkna belastning med köksapparater i uttag. Som att koka kaffe och rostar bröd samtidigt.

Då kanske det bli 12A och man kan göra så varje frukost i ett år sen går säkringen.
 
data55 data55 skrev:
Jo i teori så är det väl så. Men hur många tänker på att räkna belastning med köksapparater i uttag. Som att koka kaffe och rostar bröd samtidigt.

Då kanske det bli 12A och man kan göra så varje frukost i ett år sen går säkringen.
i de fallet skulle jag snarare säga 10år...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
data55 data55 skrev:
Jo i teori så är det väl så. Men hur många tänker på att räkna belastning med köksapparater i uttag. Som att koka kaffe och rostar bröd samtidigt.

Då kanske det bli 12A och man kan göra så varje frukost i ett år sen går säkringen.
I ditt specifika fall blir det ju ett icke problem eftersom du ju vet om allt detta, så vad är din poäng med frågan i trådstarten ?
 
Är TS så rädd för att datorn ska bli strömlös är det väl bäst att skaffa en strömbackup eller bärbar dator
Att ha friska säkringar är meningslöst när hela elnätet ballar ur
 
En annan perspektiv, modern säkringar kan inte bytas ut idag utan att behöver ta fram skruvmejsel och är inte mening att ska byta ut utan bara ställa tillbaka brytare. Så tänker jag att princip borde vara samma för gamla säkringar att den fungerar så länge.

Om datorn är kopplar till molnet så är det lite risk att dokument försvinner om ström gick då de spara automatiskt hela tiden
 
Och är man rädd för att strömmen ska gå och det blir besvärligt om man tappar grejer i datorn, kanske man ska skaffa sig en UPS.
 
  • Gilla
G.L. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.