9 364 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Byta alla diazedsäkringar efter x antal år?
Det verkar som alla är överens om att det inte slits då.E elmont skrev:
Vill minnas att proppen har gått när man rostar bröd och sen så funkade det igen efter att man bytt säkring med samma last. Men kanske var det tidsaspekten som att man lagade mat i en timmer eller nåt.
Redigerat:
Ja du är inne på helt rätt spår.data55 skrev:
Både dvärgbrytare och smältsäkringar har definierade, standardiserade tider i ström-tid-kurvan de ska klara viss överlastström där brytning ej får ske inom en timme och även där brytning måste ske inom en timme.
När du byter säkring är den sval och tål att överbelastas igen.
Även om säkringen åldras så tror jag knappast att den når en nivå inom din livstid där den spontanutlöser. Visst kan de lösa ut lättare vid ett fel, men då skall ändå lösa ut, så det gör ingen som helst skillnad.data55 skrev:
Det bästa rådet du fått är det från @-MH- om att ser över propphuvar och passkontakter. Fokusera på det istället. Skador på dem resulterar i gnistbildning och varmgång vilket kan leda till brand. Det är ett betydligt större problem i verkligheten ängsligheten att en säkring skulle råka lösa ut lite lättare.
Onödigt att byta om säkringarna är hela men däremot är det bra om du kontrollerar så det finns glas i propphuvarna och inga sprickor i porslinetdata55 skrev:
Jag vill nog säga att säkringar kan "slitas" om de utsätts för överström men inte brinner av. En tråd som glödgas många gånger torde bli svagare av det.
Men, varför byta preventivt? Du vet ju inte ens om så är fallet.
Men, varför byta preventivt? Du vet ju inte ens om så är fallet.
Vid normal användning så slits inte säkringarna men om de används över sin gräns ( vanligtvis precis under vad de heter tex 9a för en 10a säkring)
Så slits dem.
Men att använda ordet slits är väldigt negativt klingande.
Metallen värms upp och oxiderar lite varje gång den hettas upp.
Vad det i slutändan betyder är att den kommer fallera lite tidigare än om den aldrig överbelastat alls.
Men variationen mellan 2 säkringar i tillverkning kommer också ge olika tid för fallerande.
Så i praktiken så behövs inte säkringarna bytas.
Skulle man belasta en 10a säkring med säg 30a under x sekunder ( ej så den bränner av )så skulle denna få en märkbart kortare livslängd men det är ett så specifikt fall så sannolikheten är större att den faktiskt hinner brinna av istället..
Så slits dem.
Men att använda ordet slits är väldigt negativt klingande.
Metallen värms upp och oxiderar lite varje gång den hettas upp.
Vad det i slutändan betyder är att den kommer fallera lite tidigare än om den aldrig överbelastat alls.
Men variationen mellan 2 säkringar i tillverkning kommer också ge olika tid för fallerande.
Så i praktiken så behövs inte säkringarna bytas.
Skulle man belasta en 10a säkring med säg 30a under x sekunder ( ej så den bränner av )så skulle denna få en märkbart kortare livslängd men det är ett så specifikt fall så sannolikheten är större att den faktiskt hinner brinna av istället..
M MagHam skrev:
Ligger man och överbelastar säkringar "kontinuerligt"/ofta så är anläggningen feldimensionerad. Då bör anläggningen byggas om.data55 skrev:
Om det är huvudsäkringarna som överbelastas så "ska" man höja abonnemanget.
Jo i teori så är det väl så. Men hur många tänker på att räkna belastning med köksapparater i uttag. Som att koka kaffe och rostar bröd samtidigt.Demmpa skrev:
Då kanske det bli 12A och man kan göra så varje frukost i ett år sen går säkringen.
I ditt specifika fall blir det ju ett icke problem eftersom du ju vet om allt detta, så vad är din poäng med frågan i trådstarten ?data55 skrev:
En annan perspektiv, modern säkringar kan inte bytas ut idag utan att behöver ta fram skruvmejsel och är inte mening att ska byta ut utan bara ställa tillbaka brytare. Så tänker jag att princip borde vara samma för gamla säkringar att den fungerar så länge.
Om datorn är kopplar till molnet så är det lite risk att dokument försvinner om ström gick då de spara automatiskt hela tiden
Om datorn är kopplar till molnet så är det lite risk att dokument försvinner om ström gick då de spara automatiskt hela tiden
