Byggahus.se

Ersätta gammalt rakapparatuttag - Täcka större hål

1. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 795 inlägg

13th Marine

Barbar
    Hej Byggahus!

Jag behöver ersätta det gamla rakapparatuttaget i badrummet (trasigt, fult och jag behöver 220V till tandborstladdaren) Nuförtiden finns JFB i huset så det borde gå att sätta ett vanligt uttag, eller ett stänkskyddat.

Mitt problem dock är att dosan och därmed hålet är väldigt stort, dosan är 95x95mm i innermått och hålet i kaklet ~100x110mm.

Finns det något smidigt sätt att täcka hålet?

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 928 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Frågan har varit uppe förut

Uttaget med inbyggd JFB har nr E1898259 men är svindyrt.

Jag hade satt en plexiglasskiva med en rotdosa i.

3. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Hade ju varit praktiskt med en större täckram eller liknande till exxact, men det går jag bet på att hitta.

Att göra en egen större täckram skulle jag kunna tänka mig, frågan är var man hittar en i rätt vitt, för en transparent skulle innebära att man ser in i gamla dosan ;)

4. tommib

tommib

Bergsfogde
    Valfri plastfirma. Jag tror dock att du får göra det som en tvåstegslösning där du tar en transparent plexiskiva och sen sätter en tunnare färgad skiva bakom. Den skivan kan då vara av något annat material.

Du skulle också kunna ta en träskiva. Välj något lyxigt träslag, typ teak, och montera tandborsten och tandborstmuggen där också så ser det ut som att det ska vara så.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 304 inlägg

hempularen

Moderator
    Det där med täckram i fint trä, tror jag kan bli bra.

Men en kontrollfråga:

Hur sitter det här uttaget i förhållande till dusch och badkar?

Även med jordfelsbrytare så får du inte ha uttag för nära dusch eller badkar. Lite enkelt uttryckt så gäller minst 120cm till dusch och minst 60cm från badkarskant.

Redigerat 21 jun 2017 09:40
    • Laddar…
  6. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Då får jag hitta en plastfirma helt enkelt =)

En träskiva tror jag inte skulle passa mot den sandfärgade naturstenen som är på väggarna, skulle vara om man målade den vit,

hempularen: tvärs över rummet från duschen. 130cm från duschnischen, och ännu länge om man räknar från öppning eller duschmunstycke.

• Laddar…
  7. tommib

tommib

Bergsfogde
    Du kan också kolla på Bauhaus om du har en nära. Eller beställa från t.ex. slöjddetaljer som har otippat mycket bra saker. Även Biltema säljer plexiglas men bara klart.

8. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Kom att tänka på att det kanske skulle funka om man målade baksidan vit, på en klar skiva då.

• Laddar…
  9. tommib

tommib

Bergsfogde
    Testa. Plexiglas är inte så dyrt.
    Hittar du en plastfirma i närheten kan du iofs säkert få en spillbit i lagom storlek, men det tar ju tid att jaga runt också...

10. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Har någon form av plastmaterial hemma som jag skulle kunna prova på.
    Får se om jag har sån tur att jag har någon vit sprayfärg också

11. J
    Renoverare · Skåne · 3 372 inlägg
    Täcker inte uttaget hålet då? Tänker att om du limmar/skruvar fast en rotdosa i hålet och sedan bara sätter eluttaget utanpå så borde la det klara av att täcka hålet?

12. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Uttagen är väl bara 80-90mm breda. Så tyvärr täcker de inte.
    En extra bred ram skulle funka, men det hittar jag inte.

13. nisse123
    Medlem · stockholm · 825 inlägg

nisse123

Medlem
    Eljo Robust uttag är 110 mm breda/höga

14. Pen
    Medlem · Sörmland · 1 315 inlägg

Pen

Medlem
    Jag återanvände både front och viss mekanik från det gamla rakapparatuttaget och monterade in innanmätet från ett standarduttag. Tätningsmassa mellan uttag och ram i fronten. Nyansskillnaden upplevs inte som så stor som det ser ut att vara på bilden men helt perfekt går det förstås inte att få.

Kan ta reda på fabrikat på innanmäte samt ta ett foto inuti om så önskas.

15. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    nisse123: Tack för tipset, får kika lite på dem, verkar ju vara en speciell design dock.
    Pen: Smart! Tyvärr så är mitt uttag skrotfärdigt, övre delen består av silikon (troligtvis återanvänd när man renoverade.) Och så är plasten runt skruvarna kass också.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20160702_225818.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.