Byggahus.se

Kan man använda rakapparatsuttag?

3k läst  19 svar

1. Reyhn
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Det här är kanske en dum fråga, men jag kan för lite om el så jag uppskattar tillrättavisningar.
    I vårt badrum har vi ett sånt här gammaldags rakapparatsuttag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    rakapparat-110v.jpg

Det står "endast för rakapparat 110V" samt "20 VA 220/110 V 50 Hz".
    Jag har en lödstation från USA som drivs av 110V/50Hz.

Är det säkert att använda den (och andra 110V-apparater) i det uttaget?

Om det finns nån behörig elektriker här i forumet så hade jag uppskattat en förklaring varför / varför inte!

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Det uttaget ger inte mer än 20VA vilket är samma som 20W och jag gissar att din lödstation behöver lite mer effekt.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 15
    Jag antar att din amerikanska lödstation inte har en kontakt som passar. Har den en kontakt med jordanslutning får du inte bara knipsa av det och ersätta med något som passar ditt uttag.
    Lödstationen måste vara dubbelisolerad för att få användas här. Samtidigt får den inte dra mer än 20 W.
    Och varför vill du löda i badrummet?

4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Ts vill nog inte löda i badrummet utan bara komma åt 110v uttaget :)

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om lödstationen är på max 20W (eller 20VA) så går uttaget bra att använda. Är den på mer effekt så går antingen en säkring eller så blir trafon överhettad och bränner sitt överhettningsskydd.

En liten fundering över varför du prompt vill använda den amerikanska lödstationen. En lite enklare modell kostar faktiskt inte speciellt mycket här i Sverige.

Och är det en dyr och avancerad lödstation du har så tvivlar jag att du vill sitta och löda i badrummet, eller ha någon lång skarvsladd till den. Då torde det vara för lite mer regelbundet bruk, tänker jag.

• Laddar…
  6. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hittar inget (korrekt) svar på den specifika frågan. Ja den är säker att använda om du med säker menar risken för elchock och brand. Även om du överbelastar den ska den inte orsaka brand, men gör inte det.

Apparaten som du ansluter behöver inte vara dubbelisolerad utan det kan vara en apparat avsedd för skyddsjordning (även om stickproppen då inte passar). Transformatorn skapar en jordfri miljö som tillåter detta.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 10
    I det här fallet är det en s.k. fulltransformator som har separata primär respektive sekundär lindningar. I den transformtorn finns ingen elektrisk kontakt mellan in och utgång.

Däremot förekommer det en uppsjö transformatorer som kallas spartransformator. Den typen har bara en lindning med olika uttag. Den modellen kunde kopplas om för olika driftfall ( 110/220. 127/220, 220/110 220/127 o.s.v.) . Den modellen erbjuðer ingen elektrisk separation mellan in och utgång. Ett lurigt driftfall är om transformatorn är stickproppsansluten till 230 V och skall mata en 110 V apparat. ( Det fungerar elektriskt) I det läget kan man fortfarande ha 230v mot jord genom att faslededaren " råkade" mata den gemensamma anslutningspunkten på transformatorn. Den transformator typen blir betydligt säkrare om man kan fast ansluta den eller mata den med kontaktdon som bestämd placering av fas respektive nolla.

8. Reyhn
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla bra svar!

Då har jag fått klarhet i vad som menas med "endast för rakapparat", d.v.s. att det går faktiskt att använda andra 110V-apparater också (utan risk för brand och elchock). Däremot bör man inte överstiga 20W.

Att "20 VA" innebär en maxeffekt på 20 W gör att det dock inte är lönt för min del. /:

Och nej, jag hade inte tänkt sitta och löda i badrummet. (=
    Däremot kunde jag använt en förlängningssladd istället för att köpa en transformator 110V -> 220V.
    Jag tog lödstationen som exempel för att den har högst effekt, helt enkelt, men jag har andra 110V-apparater jag kunnat använda på det här viset om effekten tillåtit.

9. O
    Bannad · Nivå 15
    Tänk på att för långa skarvsladdar kan ge förluster i slutänden...

10. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Nja, det blir väl förluster hela vägen, inte bara i slutänden... ;)

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast om man transporterar max 0,2A i en skarvkabel, så får den vara väääldigt lång innan det blir någon värre förlust. Typ 200m.

12. T
    Medlem · Nivå 15
    Detta fattar jag som vanligt inte. Du menar på allvar att man skulle kunna använda t ex en apparat med metallhölje från detta uttag? Hur vet man att primär och sekundärlindning är galvaniskt skiljda i denna trafo? Om man läser i denna:
    http://130.237.83.53/Kurshemsidor/SOM/Pärmen/Kap 2b Elsäkerhet.pdf på sidan 7 så står där något annat.

13. E
    Medlem · Nivå 22
    Du kan nog lita mer på Bo än på nått "mystiskt" kursmaterial.

14. nisse123
    Medlem · Nivå 8
    Om rakapparaten är av metall är det väl ok att ansluta den!

" Hur vet man att primär och sekundärlindning är galvaniskt skiljda i denna trafo? Om man läser i denna:
    http://130.237.83.53/Kurshemsidor/SOM/Pärmen/Kap 2b Elsäkerhet.pdf på sidan 7 så står där något annat."

Hittar ingenting på sid 7 om att lindningarna är skilda eller inte

• Laddar…
  15. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det bygger först och främst på att man vet att alla gamla rakapparatuttag i badrum av detta slag använder skyddsåtgärden "skyddsseparation", en transformator med galvaniskt skilda lindningar. Tobbe förklarade de olika typerna bra i #7. Det finns alltså andra typer av transformatorer som inte har denna säkerhet.

Då sekundärsidan inte har någon galvaniskt förbindelse med vår skyddsjord så kan man ta i ena ledaren utan att få ström i sig. För att få ström i sig krävs då att man tar i båda ledarna på sekundsidan. Jag postade denna bild för längre sedan som belyser detta. Låt säga att bilderna visar sekundärsidan på transformatorn (primärsidan visas inte). Vårt fall med rakapparatuttaget kan då liknas vid A. Det blir ingen sluten krets mot skyddsjord och ingen ström går genom kroppen.
    Om man däremot skulle ansluta ena polen på sekundärsidan till skyddsjord, då får vi något av fallen B, C eller D. Ett av fallen är ofarligt, de andra två dör man av.

Så, denna skyddsåtgärd skapar en jordfri miljö där man kan tillåtas använda apparater som endast har enkel isolering, typ sådana som är avsedda att skyddsjordas. De två obligatoriska skyddsbarriärerna finns i transformatorns åtskillnad och i apparatens grundisolering. Ledningssystemet på sekundärsidan måste alltså minst ha enkel isolering, det är kravet. Man får dessutom inte ansluta mer än en apparat i taget, för att minimera risken för fel.