Mycket intressant tråd detta! :) Är själv sugen på att byta vårt gamla larm till ett DSC. Idag larmar vi av/på genom att vrida om ett extralås på ytterdörren vilket är smidigt tycker jag. Skulle detta gå att fixa även med DSC-larm?

Kul att den kommer till nytta.

Spontant så låter det görbart, men jag behöver nog lite mer information än så för att kunna svara dig utförligare. Hade du tänkt koppla ditt lås till larmet direkt eller styra det via z-wave? Hur är låsfunktionen uppbyggd? Matas via ditt larm nu? Spänning vad? Låter som man skulle kunna fixa det både direkt till larmet eller via zwave/Fibaro universalsensor.

DSC har ju rätt käcka fjärrkontroller som är den lösning vi använder. En annan tänkbar ide är att införskaffa ett motorlås av något slag. Om du vill ha alternativ till din befintliga lösning alltså. Eller en knapp som via zwave larmar på. Det finns en massa vägar framåt tror jag.

//mtq

TE-Rex skrev:
Mycket intressant tråd detta! :) Är själv sugen på att byta vårt gamla larm till ett DSC. Idag larmar vi av/på genom att vrida om ett extralås på ytterdörren vilket är smidigt tycker jag. Skulle detta gå att fixa även med DSC-larm?
Japp. Den funktionen finns

mtq skrev:
Kul att den kommer till nytta.

Spontant så låter det görbart, men jag behöver nog lite mer information än så för att kunna svara dig utförligare. Hade du tänkt koppla ditt lås till larmet direkt eller styra det via z-wave? Hur är låsfunktionen uppbyggd? Matas via ditt larm nu? Spänning vad? Låter som man skulle kunna fixa det både direkt till larmet eller via zwave/Fibaro universalsensor.

DSC har ju rätt käcka fjärrkontroller som är den lösning vi använder. En annan tänkbar ide är att införskaffa ett motorlås av något slag. Om du vill ha alternativ till din befintliga lösning alltså. Eller en knapp som via zwave larmar på. Det finns en massa vägar framåt tror jag.

//mtq
Ja det är klart, lätt att låsa in sig på den lösning man har idag :) Idag är överlåset kopplat till larmet (gammalt, fanns i huset när vi köpte det). Finns ingen koppling till Z-wave ännu, måste köpa nyt larm först. Larmet aktiveras när man låser extralåset, enkel lösning som gör att du slipper kod, fjärrkontroll etc. Låser gör man ju ändå när man går hemifrån! Så jag tycker det är smidigt och vill gärna ha samma lösning i framtiden, om det inte finns någon nackdel, tips mottages tacksamt!

Mats skrev:
Japp. Den funktionen finns
ok, tack, det låter bra! spelar ingen roll vilket DSC-larm jag väljer för denna funktion?

Jag har bara hållit på med 1616/1832/1864 modellerna men de kan det i alla fall.

Hej, jag har precis köpt Vera 3 och har lite problem. först så är det att registrera sin vera på www.getvera.com/setup.
Hur viktigt är det att skriva in sitt serial# och Mac adress på veras sida (Controller Information)?
När jag gör det så kommer det bara upp "Unit not available for assign"..... Varför fungerar det inte?

Så som det är nu så kör jag bara med 3st fibaro dimmers (FGD-211) och 2 st Aeon Micro Smart Energy Switch.

Det jag skulle vilja är att tända en lampa (med strömbrytaren på väggen) och efter 20 minuter ska den släckas igen.
Jag har bara lyckats med att tända med "run" knappen på scene rutan och då släcka lampan efter en tid, men med strömbrytaren så går det inte. Är det möjligt att få en lampa släckt per automatik utan rörelsevakt?

En fråga till som jag tycker ser konstigt ut är när jag väjer "Manage delays" och då 20 minuter i en scene, sparar och sen klickar på skiftnyckel på scenen så står inte 20 minuter kvar utan "immediate" precis som om den inte har sparat det.

Tacksam för all hjälp, detta är ju mer invecklat än vad jag trodde från början :-/

//Lars

Vad kör du version (UI)?

Det du vill göra går absolut att göra, utan några extra plugins eller rörelsevakter. Tyvärr har min vera trillat av pinn, väntar på ersättaren, som fastnat någonstan på vägen, så jag kan inte detaljerat hjälpa.

Vad gäller dina delays, så efter att du sparat, och du inte ser det du tänkt dig se, så prova att ladda om lua (reload), samt uppdatera browser (ctrl f5). Hjälper inte det, så är det något konstigt.

Ovanstående gäller UI5, UI7 har jag inte provat ännu.

Hej Vespaman.

Det är UI15 som jag har.

Jag testade att uppdatera som du skrev men det står fortfarande immediate, fast rummet som står på höger sida är kvar.
Jag tror att det är något som jag gör fel eller inte förstår riktigt. Det är ju inte det mest logiska tycker jag. :-) eller är det så jätte lätt så att det blir för svårt.... :-D Jag får börja fördjupa mig lite mer i detta.

Finns det ingen UI15 for dummies? HAHA!!!

Tack för ditt svar!

//Lars

TE-Rex skrev:
Ja det är klart, lätt att låsa in sig på den lösning man har idag :) Idag är överlåset kopplat till larmet (gammalt, fanns i huset när vi köpte det). Finns ingen koppling till Z-wave ännu, måste köpa nyt larm först. Larmet aktiveras när man låser extralåset, enkel lösning som gör att du slipper kod, fjärrkontroll etc. Låser gör man ju ändå när man går hemifrån! Så jag tycker det är smidigt och vill gärna ha samma lösning i framtiden, om det inte finns någon nackdel, tips mottages tacksamt!
Om någon lyckas bryta upp dörren och lyfta ur den, larmar den av då? Alltså om kolven åker ur stängs larmet av eller är det en elektrisk brytare som kräver nyckeln?

Jag tycker larmtablån är både säkrare och enklast att hantera.
Skulle någon öppna låset hos TE-Rex är det ju bortkopplat. Med fjärrkontroller får man ju bara släpa på fler prylar.
Idag larmar man på med en knapp och larmar av med en kod - enkelt och bekvämt (har också DSC). Det tvingar också ev. inkräktare att trigga både dörrkontakt och PIR innan han når tablån.
Så jag hade istället använt låsfunktionen ihop med vera för att kolla om dörren var låst.

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
kongolasse skrev:
Hej Vespaman.

Det är UI15 som jag har.

Jag testade att uppdatera som du skrev men det står fortfarande immediate, fast rummet som står på höger sida är kvar.
Jag tror att det är något som jag gör fel eller inte förstår riktigt. Det är ju inte det mest logiska tycker jag. :-) eller är det så jätte lätt så att det blir för svårt.... :-D Jag får börja fördjupa mig lite mer i detta.

Finns det ingen UI15 for dummies? HAHA!!!

Tack för ditt svar!

//Lars
Nä, det tar ett tag att fatta det där med delay:er. Eller scener öht! Men det låter som att du missar någon av spara-knapparna? Det är några stycken innan man är ute ur scenen. Kanske typ tre stycken, om man räknar med dialogen där man väljer ny tid. Kanske måste man även se till så att scenen använder just den delay:en för att det ska sparas? Sorry att jag är vag. Ser dialogerna framför mig, men inte exakt vilken som hittas var.

Kanske någon annan som har UI5 och kan fylla i?

Qunaki skrev:
Jag tycker larmtablån är både säkrare och enklast att hantera.
Skulle någon öppna låset hos TE-Rex är det ju bortkopplat. Med fjärrkontroller får man ju bara släpa på fler prylar.
Idag larmar man på med en knapp och larmar av med en kod - enkelt och bekvämt (har också DSC). Det tvingar också ev. inkräktare att trigga både dörrkontakt och PIR innan han når tablån.
Så jag hade istället använt låsfunktionen ihop med vera för att kolla om dörren var låst.
Ja det har du ju rätt i, kanske ska tänka om angående pålarmning med nyckel. Har iofs insyn från grannar mot dörren men man vet ju aldrig... Man slipper väl ändå inte undan knappsatsen om man ska ha trådlösa detektorer med ett DSC-larm som jag fattat det.

TE-Rex skrev:
Ja det har du ju rätt i, kanske ska tänka om angående pålarmning med nyckel. Har iofs insyn från grannar mot dörren men man vet ju aldrig... Man slipper väl ändå inte undan knappsatsen om man ska ha trådlösa detektorer med ett DSC-larm som jag fattat det.
Det finns faktisk lösa mottagare för larmet, så för den delen behöver man inte knappsatsen.
En vanlig knappsats endast för programmering skulle funka. Eller då en gömd med trådlös mottagare i. Dock vet jag inte om jag skulle vilja ha den för gömd om något fuckar upp, vilket det garanterat kommer att göra vilken dag som helst. Vera är tyvärr inte världens säkraste pryl.

Var inne på att sätta lite sensorer och skapa ett enkelt larm, men är glad alla dagar i veckan att jag inte gjorde det. Allt jävla strul jag haft/har med Vera är totalt horribelt. Väntar i princip bara på en kontroller som verkligen fungerar.
En upphottade Vera Pro skulle ju vara roligt, men idag är jag verkligen tveksam till om jag skulle hoppa på den lösningen.
En öppen lösning som Vera, med ett gränssnitt som Zipaton (som ännu är en betaprodukt) och tillförlitligheten som i att Himalaya inte flyttar sig till Afrika skulle vara helt ok.

T-Rex.
Pålarming är ju faktiskt helt ok - Låset låter Vera sätta på DSC-larmet .
Det är faktiskt bara att larma av som inte är det.

Tänk om man kunde styra DSC så hårt att en nyckelvridning hade skapat fördröjning på dörrkontakt och PIR (för att larma av på displayen). Utan så skulle de ju givetvis trigga direkt. Men det är tyvärr en grundläggande inställning i DSC för vad man har kopplat in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.