34 560 läst ·
83 svar
35k läst
83 svar
Byggtråd - Min lösning av hemautomation med Z-Wave och en Vera3
Vad jag har förstått så är det bara en händelse i loggen som visas även om felet är åtgärdat, larmar man på eller av så försvinner felet och ersätts av nästa event vilket är avlarmat texmtq skrev:Kanske går att hämta från panelen, men jag skrev in dem själv istället. Tänkte att det gick fortare än att leta upp hur man skulle få in dem automatiskt
Har sett det där felet du hade oxå, men inte fördjupat mig så mycket i det. Har inte påverkat funktionen än vad jag har märkt så jag har lite lagt så mycket tid för att förstå. Hittar du orsaken så är jag intresserad av svaret.
//mtq
Kan nu intyga att om man verkligen vill borra ner sig i CIFS-kopplingar så kan man i princip lägga obegränsat med tid på att leta fel. Jag har äntligen fått lagring av DataMines data till en extern lagringsplats att fungera. Det blev en work around med en Windowsmaskin istället. Jag har skapat en utdelad mapp på en burk som nu står och snurrar 24/7. Denna mapp har jag kopplat upp mig med hjälp av en CIFS-koppling på samma sätt som man gör till en NAS.
Mina gamla loggfiler från NASen kopierade jag över den utdelade mappen. Jag gjorde detta innan jag la in nödvända inställningar i dataMine. Därefter startade jag dataMine igen och det funkade direkt. All historik är med.
Det är något okänt fel med CIFS-koppling till min gamla Netgear Ready NAS Duo som jag helt enkelt inte kan "google-lösa". Har ställt lite frågor på Netgears forum. Får jag något svar så postar jag in det här för framtida referens.
Om någon skulle vilja göra samma sak så går det fint att använda samma lösning för dataMine i min post #36 ovan. I denna post finns det i sin tur länkat till Micasaverdeforumets mycket användabara "CIFS How to". Där hittar man även en käck sammafattande PDF.
Steg 1 är att läsa tråden ovan och läsa beskrivningen i PDFen.
Steg 2 Om man som jag var en nollställd på Linuxkommandon så hittade jag en bra guide här: http://linuxcommand.org/index.php Jag läste de mest grundläggande delarna för att kunna navigera runt i Veran från en kommandotolk.
Steg 3 För att komma in i Veran och få upp en kommandotolk, så behöver man ansluta till dig via SSH (se info i steg 2). Ett fiffigt verktyg (Shell) för detta är något som heter Putty och kan laddas ner här: http://www.putty.org/
Putty är helt enkelt en kommandotolk som ansluter till din Vera-burk.
4. Jag lärde mig att de flesta felen jag lyckades få fram gick att hitta lösningar på via google. Alla fel berodde antingen på syntaxfel eller jag jag inte följt intruktionen i punkt 1.
Slutsatsten med CIFS-koppling är att det mycket riktigt var enkelt att genomföra förutsatt att man har lite grundkoll på Linuxkommandon och att man förstår hur man kopplar upp sig mot Veran. Med en fungerade NAS t.ex. Synology eller oxå sannorlikt de flesta andra Netgear eller vad man nu har, så funkar det direkt.
Nu har jag mappat upp dataMine-katalogen på mina vanliga datorer med Excel. Det var inte så svårt att förstå strukturen i lagringen och i slutändan få all loggdata att hamna i Excel. Där går det ju att presentera informationen efter tyckte och smak som ett komplement till DataMines egna grafer. Skall försöka mig på att automatisera importen till Excel så småningom. En liten beskrivning av dataMines datalagring kommer i post inom kort oxå.
//mtq
Mina gamla loggfiler från NASen kopierade jag över den utdelade mappen. Jag gjorde detta innan jag la in nödvända inställningar i dataMine. Därefter startade jag dataMine igen och det funkade direkt. All historik är med.
Det är något okänt fel med CIFS-koppling till min gamla Netgear Ready NAS Duo som jag helt enkelt inte kan "google-lösa". Har ställt lite frågor på Netgears forum. Får jag något svar så postar jag in det här för framtida referens.
Om någon skulle vilja göra samma sak så går det fint att använda samma lösning för dataMine i min post #36 ovan. I denna post finns det i sin tur länkat till Micasaverdeforumets mycket användabara "CIFS How to". Där hittar man även en käck sammafattande PDF.
Steg 1 är att läsa tråden ovan och läsa beskrivningen i PDFen.
Steg 2 Om man som jag var en nollställd på Linuxkommandon så hittade jag en bra guide här: http://linuxcommand.org/index.php Jag läste de mest grundläggande delarna för att kunna navigera runt i Veran från en kommandotolk.
Steg 3 För att komma in i Veran och få upp en kommandotolk, så behöver man ansluta till dig via SSH (se info i steg 2). Ett fiffigt verktyg (Shell) för detta är något som heter Putty och kan laddas ner här: http://www.putty.org/
Putty är helt enkelt en kommandotolk som ansluter till din Vera-burk.
4. Jag lärde mig att de flesta felen jag lyckades få fram gick att hitta lösningar på via google. Alla fel berodde antingen på syntaxfel eller jag jag inte följt intruktionen i punkt 1.
Slutsatsten med CIFS-koppling är att det mycket riktigt var enkelt att genomföra förutsatt att man har lite grundkoll på Linuxkommandon och att man förstår hur man kopplar upp sig mot Veran. Med en fungerade NAS t.ex. Synology eller oxå sannorlikt de flesta andra Netgear eller vad man nu har, så funkar det direkt.
Nu har jag mappat upp dataMine-katalogen på mina vanliga datorer med Excel. Det var inte så svårt att förstå strukturen i lagringen och i slutändan få all loggdata att hamna i Excel. Där går det ju att presentera informationen efter tyckte och smak som ett komplement till DataMines egna grafer. Skall försöka mig på att automatisera importen till Excel så småningom. En liten beskrivning av dataMines datalagring kommer i post inom kort oxå.
//mtq
Lyckades få igång loggning mot min Buffalo NAS med hjälp av PDF-guiden på Micasa forumet.
Jag flyttade över mina gamla filer under "database" från mitt USB minne till mappen på NASen.Men historiken följde ej med.
Jag missade dock att göra detta innan configurationen av dataMine.
Har försökt configurera om,men inget verkar få tillbaka Inställningarna.
Måste jag göra om alla inställningar i dataMine.
Har någon några tips.
//Kpeson
Jag flyttade över mina gamla filer under "database" från mitt USB minne till mappen på NASen.Men historiken följde ej med.
Jag missade dock att göra detta innan configurationen av dataMine.
Har försökt configurera om,men inget verkar få tillbaka Inställningarna.
Måste jag göra om alla inställningar i dataMine.
Har någon några tips.
//Kpeson
Nu har jag lyckats få in all historik och alla inställningar i dataMine.
Fick gå tillbaka till USB loggning och ta bort alla filer från NASen.
Sedan kopierade jag över allt från USB minnet innan jag configurerade om dataMine för NAS-loggning igen.
tack för dina fina beskrivningar mtq.
//kpeson
Fick gå tillbaka till USB loggning och ta bort alla filer från NASen.
Sedan kopierade jag över allt från USB minnet innan jag configurerade om dataMine för NAS-loggning igen.
tack för dina fina beskrivningar mtq.
//kpeson
@kpeson
Kul att du fick igång det till slut. När lärotröskeln är högre så kan man ju sig å andra sidan oxå lite mer när man är klar
Nu är det annat som har högre prio här hemma, men jag hoppas få till en liten beskrivning på datalagringen i dataMine oxå så småningom.
Nästa grej blir att få till nätspänning till NorthQ-enheten. Nu har det kommit en leverans från kina med lite material.
//mtq
Kul att du fick igång det till slut. När lärotröskeln är högre så kan man ju sig å andra sidan oxå lite mer när man är klar
Nu är det annat som har högre prio här hemma, men jag hoppas få till en liten beskrivning på datalagringen i dataMine oxå så småningom.
Nästa grej blir att få till nätspänning till NorthQ-enheten. Nu har det kommit en leverans från kina med lite material.
//mtq
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Räcker ju inte med bara plastbitar. Jag har skaffat sådana och 3,3volts spänningsregulatorer i TO92 format, tänte mig sedan två motstånd för att dra ner spänningen till 3 volt, problemet är att jag inte vet motståndet i NorthQ (mina kunskaper räcker inte till helt enkelt). Har även köpt ett par zenner-dioder för 3volt, tänkte att de kanske är bättre att satsa på (skulle haft någon som verkligen förklarade vad som är bäst och/eller vilka motstånd som bör väljas). Dock har tiden inte räckt till för att färdigställla.I den ena AAA till AA kör man tråd och i den andra placerar man elekroniken.
Se spänningsfördelningsformeln, den kan jag förstå/beräkna men inte när jag inte vet NorthQs interna motstånd, vill liksom inte paja 700-800:- för okunskap och några tior (230-12 har jag också skaffat).
Se spänningsfördelningsformeln, den kan jag förstå/beräkna men inte när jag inte vet NorthQs interna motstånd, vill liksom inte paja 700-800:- för okunskap och några tior (230-12 har jag också skaffat).
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Ja, det borde väl funka med en adapter + trafo 230V -> 3V.
Skumt det här. Notifieringsfunktionen verkar inte vara min vän då jag inte får en ping när något händer i min egen tråd. Sorry för sena svar, men det verkar som att svar redan postas. Tack för det. Jag beställde två AAA till AA-apaptrar länkade ovan o i Heks tråd. Hade en adapter som kunde ge 3V på min adapterhylla (jo, jag har en sådan hylla
). har inte tagit mig för att dokumentera min variant än bara. Det kommer, men finns redan fotat o så i Heks tråd om någon är nyfiken på hur man kan göra.
//mtq
//mtq