Fina guider!

Loggning till NAS är det enda stabila. Mitt har rullat felfritt sedan jag fick igång monteringen på Veran. USB pajar förr eller senare helt slumpmässigt.

• Gilla
n0ir
  • Laddar…
OpiMaza
hek skrev:
Fina guider!

Loggning till NAS är det enda stabila. Mitt har rullat felfritt sedan jag fick igång monteringen på Veran. USB pajar förr eller senare helt slumpmässigt.
Såg din guide på micasaverde forumet ang loggning till en synology nas, tyvärr så är det lite för avancerat för mig.

OpiMaza skrev:
Såg din guide på micasaverde forumet ang loggning till en synology nas, tyvärr så är det lite för avancerat för mig.
Kan man få en länk?

@Hek mfl

Ja, det var just det intrycket jag fick. Att loggning till Vera kan falera helt slumpmässigt. Läste din tråd när jag höll på med dataMine-installationen. Jag har en RedyNAS jag vill logga till och detta verkar vara möjligt med CIFS. Hade dock önskat att det vore snäppet enklare för att kunna spegla en lite mjukare enklare sida av Vera-välden. Men vem vet jag kanske får till det och det inte inte är så komplicerat. Då dokumenterar jag det på samma sätt som resten. Hade även tyckte det vore trevligt om loggdatan kunde hamna i en SQL-databas i slutändan. Även det lite för overkill fram till jag fått till att basfunktionalitet som jag har satt som mål.

Kikar även på ditt bygga-egna-sensorer-projekt som verkar var mycket intressant. Det får dock bli senare.

//mtq

Ah, dem verkar ju onekligen lovade. Skall borra ner mig lite i den när jag får en stund över. Tack för tipset! Tråkigt att Chris lämnat. Han kanske ägde koden och/eller ingen kan vill fortsätta?

Fritt fram att ta över utvecklingen :)

• Gilla
mtq
  • Laddar…
Hej, undrar vad för slags tempgivare du beställde för 49 kr/st och hur du har tänkt att koppla ihop dessa?

Jag vill gärna mäta temperatur och luftfuktighet på några platser i huset men hittar inte riktigt rätt produkter.
Tidigare så hade jag några sensorer från Oregon (299 kr/st) utplacerade som jag läste av via en tellstick net och en app till android.

oregonsnesor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar ingen motsvarighet för z-wave. Jag köpte en Temperature and Humidity Sensor från Everspring http://goo.gl/JBiFSP men den är både ful och klumpig och har extremt lågt WAF. Dessutom är den på tok för dyr för att placera flera stycken av.

Redigerat:
För temp och fukt kör jag RfxTrx433 (via Veran såklart) och ett antal givare från Clas Ohlsson á 99kr st. Fungerar mkt bra.

abrovink skrev:
För temp och fukt kör jag RfxTrx433 (via Veran såklart) och ett antal givare från Clas Ohlsson á 99kr st. Fungerar mkt bra.
Aaa, så med en sån så kan jag få in mina gamla oregonsensorer in i veran?

Adamski74 skrev:
Aaa, så med en sån så kan jag få in mina gamla oregonsensorer in i veran?
Tjena, ja du kan med RfxTrx använda dina nexaprylar.

Igår damp en laddning zwaveprylar ner från m.nu. Bland annat en OW-server som jag tänk använda till lite mer omfattande fukt- temp. och kanske även CO2-mätning. Det finns även möjlighet till en ganska billig lösning för fler el/vattenmätare mha one-Wirén. Jag kommer snabbt upp i max antal mätpunker för OW-servern (2X st) så det kan ev behövas en till. En RfxTrx-lösningen är inte riktigt funkis för mig med sådana volymer.

@adamski74
jag har köpt färdigkopplade onewire ds18b20-sensorer på en svensk site, men även på eBay. Tror det var ca25kr/st för ett tiopack på det sistnämnda. Länken hittade jag i stora tråden. Har tyvärr inte det tillgänglig här. Hade tänkt koppla dem till universalsensorn (Fibaro) i steg ett.

Onewire-prylar går att bygga in i saker som redan finns i huset. Jag tänkte sätta någon i våra tempgivare för golvvärmen etc som ändå sitter i flera rum. De kommer då inte synas. Automation som finns och bara funkar = hög WAF i mitt läge.

I förlängningen kommer jag sikta in mig på att bygga egna sensorer a'la hek här på forumet, men när jag är klar med det mest basala funktionerna.

//mtq

Nu har jag lekt runt lite med larmfunktionerna och tycker jag fått en bra baskunskap för att komma vidare. Tänkte visa hur jag satte upp en enkel trigger för närvaro i hallen. Närvaro i hallen tänder en lampa.

Jag hade lite utmaningar till en början att förstå att triggers och scener var kopplade till varandra och framför allt hur relationen funkade i praktiken i gränssnitttet. Efter en test och lek så trillade poletten ner. För er som liksom jag, inte fattar detta dirket så kan kanske den här redovisningen korta ner startsträckan lite i vart fall.

En trigger som alltså är en händelse som inträffar t.ex. om en sensor blir påverkad, hamnar över eller under ett visst givet värde eller något sådant. För att sätta upp en sådan så går man in i denna meny:

DSC1.png
Skapa konto

Det finns fyra undermenyer: Scenes, Triggers, Schedules och New scene. De tre första listar vilka scener och triggers etc som finns lagrade för tillfället. Skall man skapa en ny instans av något av dessa så går man av någon anledning in under New scene och inte under rubriken för just det man vill skapa för tillfället. Varför?, undrade jag som först letade som en galning under triggers för det var ju det Jag ville skapa. Otåligt och stressad blev jag tvungen att konsulera manualen (ja så bråttom hade jag) för att komma vidare. Till slut förstod jag dock att vad man än gör trigger, schedule, luup-kod etc, knyts till en scen i slutändan. Det blir alltså en av varje för varje trigger du gör, en trigger och en tillhörande scen. Min trigger startar min scen alltså. Att skapa en trigger börjar med ett tryck på New scene och därifrån tar man sig vidare.

Nåväl, vi går vidare.Detta är bilden för new scene. Här får man upp sina olika enheter. Alla är till en början skuggade. De som har en förbudsskylt på sig går inte att använda i detta läge. Vad denna bild visar är alla dina enheter i opåverkat tillstånd. Nu är tanken att man skall beskriva vilka enheter som skall påverkas av din scen och hur dessa skall påverkas. I mitt fall skall en lampa påverkas från tillståndet Av till På.

DSC2.png
Skapa konto

Jag börjar med att namnge min scen (Någon i hallen). Därefter byter jag till fliken "Lights" för att bara visa belysning. Vidare så klickar jag på "On" på min lampa. Till höger om scen-namnet kan man välja en eventuell fördröjning genom att klicka på "immediate"-knappen och där välja delay istället. Jag vill att min lampa skall tändas direkt så jag låter den vara.

DSC3.png
Skapa konto

Går till alternativet triggers och väljer "Add trigger"

DSC4.png
Skapa konto

Då får jag upp en meny där jag först (#1) väljer vilken enhet vars tillståndförändring skall tända min lampa. I mitt fall heter den Zone2 och representerar en rörelsesensor som är kopplad till mitt larm. Jag har tillgång till den i Veran via mitt EVL3-kort (se ovan).

(#2) Väljer jag vilken typ som trigger är. I mitt fall så är det en sensor som är påverkad (tripped).

(#3) Ger triggern ett fiffigt namn och ändrar till att enheten skall vara tripped (#4).

Det finns här en möjlighet till att få ett mail och ett sms när detta händer (inringat). Käckt att ha vid vissa händelser, men ganska lång tycker jag (timmar ibland) respontid, innan jag får sms:et. Finns säkert bättre lösningar för detta. Får kika vidare på det framöver.

DSC5.png
Skapa konto

Yes, back to triggers-knappen tar mig tillbaka till en lista på triggers som skall köra min hallnärvaroscen. Man kan alltså har fler triggers för samma scen. Vill du att din scen bara skall inträffa givet ett visst klockslag så kan man trixa till detta under Schedules. Jag är nöjd med att lampan tänds oberoende av tid på dygnet så jag tar och klickar på confirm changes och även "Save" om den knappen har kommit upp.

DSC6.png

Under scenes har jag nu en scen som heter någon i hallen och en trigger under triggers med samma namn:

DSC7.png

DSC8.png

Det går fint att testköra scenen genom att klicka på run. Jag stack fram näsan i hallen och såg min lampa tändas. Det funkade fint.

Nu är jag lite kort om käcka lampor att styra här hemma, men det ligger en laddning godsaker i en låda som väntar på att bli installerade. Får se vad morgondagen har att erbjuda i form av tid. Vill tuta igång introduceringen av utebelysningens automatisering så fort som möjligt. Det skall bli spännande.

//mtq

Redigerat:
  • Gilla
markusla
  • Laddar…
mtq skrev:
jag har köpt färdigkopplade onewire ds18b20-sensorer på en svensk site, men även på eBay. Tror det var ca25kr/st för ett tiopack på det sistnämnda. Länken hittade jag i stora tråden. Har tyvärr inte det tillgänglig här. Hade tänkt koppla dem till universalsensorn (Fibaro) i steg ett.

Onewire-prylar går att bygga in i saker som redan finns i huset. Jag tänkte sätta någon i våra tempgivare för golvvärmen etc som ändå sitter i flera rum. De kommer då inte synas. Automation som finns och bara funkar = hög WAF i mitt läge.
//mtq
Hur gömmer du onewire i tempgivarna? Har du trådade givare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.