Supersnyggt! När du sätter de yttre brädorna, hur stort mellanrum mellan dem hade du? Ser ut att vara 2-5 mm?

EDIT: Insåg nu att du redan svarat på detta tidigare i tråden än jag letade. 6 mm - tack!
 
Gick inte att editera inlägget ovan igen - men på bilderna ser det ut som du dragit spikarna i lockbrädorna så att de även går igenom bottenbrädorna. Är det bara en synvinkel?
 
Snyggt jobbat, bra tråd med nyttig info. Står själv i begrepp att bygga en attefallare och det var väldigt intressant att se vad det kostade dig som gjorde mycket jobb själv. Jag ville få till en attefallare under 200k men inser att det bara är att glömma, även om jag tänkt göra precis rubbet själv.. Det är galet vad mycket dyrare det är att bygga en komplementbostad uppvärmt året runt än oisolerat. VVS, uppvärmning, isolering, ventilation, badrum, kök..
 
Otroligt fint hus du har gjort!
Spikade du genom bottenbrädan också när du satte locket? Ser ut som om spikarna är så långt ut i kanterna?

Vad är fördel med omvänd lockpanel istället för någon slags rakkantad faspanel?


[

QUOTE="surfarn, post: 2546545, member: 15232"]Dags att uppdatera lite. Sommar med byggsemester varvat med jobb har sänkt byggtempot rejält. Målet är nu att få allt utvändigt klart innan kylan kommer. Detta har hänt sen sist:

Visa bilaga 191950
Jag kör en sida i taget. Upp med vindväven och sen glespanelen. Första sidan hamnade glesen lite high chaparal innan jag förstod hur man bäst gör detta.
Visa bilaga 191951
Fortsätt runt
Visa bilaga 191952
Spika panel. Jag har valt en omvänd lockläktspanel som behandlas med tjärvitriol som stryks på plankorna innan montering. Bottenbrädorna (21*70) spikas med en spik per gles med Gunnebo panelspik 48*2,8 som inte tränger igenom vindväven. Lockbrädorna (21*120) )spikas med mellanrummet som blir när man viker en tummstock en gång och stoppar in ändan. C.a. 6 mm. Spikas med gunnebo panelspik 48*2,8 som inte tränger igenom vindsväven. Denna panel tar ganska lång tid att spika iom att det krävs två brädor för att komma "en bräda" framåt och sen skall man själv reglera avståndet mellan brädorna. På bilderna saknas vissa plankor men de skall klyvas innan uppsättning och det spar jag till sist.
Visa bilaga 191953
Jag har lämnat ett hål på ena kortsidan. Där matar jag in brädor som jag målar på kvällarna och som sen får torka på min "torkställning" av lastpallar på högkant.
Visa bilaga 191957
Fönsterna är monterade i liv med regelstommen och hamnar på så sätt en bit in i ytterväggen. Inget överbleck kommer användas utan panelen ovan fönsterna snedsågas och en invändig salning kommer monteras. Underbleck skall monteras inom kort
Visa bilaga 191958
Jag gillar verkligen tjärvitriolen, huset får en "väderbiten" look och upplevs som naturanpassat och sticker inte ut. Den är lättstruken och första året räcker det med en strykning. Det rekommenderas två strykningar men den andra kan ske efter ett år. Man ska dock passa sig för att måla med färg från olika batcher. De första 8 meterna fasad vi spikade målades med en 3 litersdunk som köptes hos lokala handlaren. De blev brunare än resten som vi målade med 10 litersdunkar som vi beställde på nätet. Det enda negativa är att den innehåller en del lösningsmedel och luktar en hel del vid målning. Sen luktar kläderna tjära i veckor och torktiden är sämre än på akrylatfärger. Jag har dock målat på kvällen och spikat brädan på eftermiddagen nästa dag.[/QUOTE]
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.