41 434 läst ·
48 svar
41k läst
48 svar
Byggtråd 35 kvadrats gäststuga egen design
Med en sådan regel, så tappar man vettig mark att nyttja om man har en större slänt. Då väljer man nog oftast att bygga en stödmur ist. Vilket torde bli bättre för båda parter än en slänt, omän dyrare lösning....byggarätt skrev:
Så jag kan nog också tycka att det är ganska bra med en sådan regel!
Dags för uppdatering. Vad har då gjorts? Jag har gjort klart alla utvändiga plåtarbeten, tröskelplåtar och underbleck, och gått loss på isoleringen.
Underbleck vid altanfönster och tröskelbleck vid fönsterdörr
Fönsterbleck. På några ställen var jag tvungen att skarva underblecken och där gjorde jag på ett sätt som jag senare kom på, inte var det bästa sättet.. får se om jag kan få upp en bild på det sen,
Dags för att skapa en luftspalt mellan isoleringen i taket och råsponten. Enligt träguiden skall 25 mm räcka så jag köpte list 25x25 mm och spikade dit den med 50 mm spik. Jag har cc60 mellan takåsarna men har man cc120 skall man nog gå upp till 45mm i distansläkt då masonitskivan bångar lite och kan lätt bli tryckt uppåt, speciellt om man isolerar med lösull.
Köpte en tryckluftsdriven klammerpistol och sköt dit vanlig masonit 3mm med glatta sidan uppåt och med tätt tätt mellan klammerna. Man skall tydligen inte använda oljehärdad masonit då den har för högt ångmotstånd.
Skivan är ganska bångstyrig att sätta dit själv men med hjälp av detta enkla knep så stannade den kvar där uppe och jag kunde häfta fast den i lugn och ro
Jag har haft lite problem med svartmögel på vissa brädor i taket, samt på nån takås. Jag är lite nojjig för mögel har jag gjort lite research på området. Tydligen är det inte helt ovanligt att råspont får svartmögel på sig då det ofta är dålig kvalitet och dåligt upptorkad. Sen så misstänker jag att det platta taket lätt blir avkylt och att varm luft som finns kvar i huset gärna kondenserar och bidrar ytterligare till påväxten. De råd jag hittat om detta är att fixa klimatet, och döda möglet. Jag har behandlat hela innertaket med Jape Mögelfri och då isoleringen snart är klar skall jag plasta allt noggrant. Förhoppningsvis så löser detta allt.
En isolering är ju en isolering och inte så kul att kolla på, men här ser man huset från en liten annan vinkel, från loftet och nedåt. Vid isoleringsarbetet "upptäckte" jag den hitils största nackdelen med att köpa byggstommar i moduler. De flesta facken är inte cc60 så jag har fått kapa stora mängder isolering på längden. Förutom att det tar extra tid så får man en massa spill. Hade isoleringen varit tjockare än 120 hade det nog varit svårt att få till en "rak" kapning och jag hade behövt hyra ett isoleringsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underbleck vid altanfönster och tröskelbleck vid fönsterdörr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbleck. På några ställen var jag tvungen att skarva underblecken och där gjorde jag på ett sätt som jag senare kom på, inte var det bästa sättet.. får se om jag kan få upp en bild på det sen,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för att skapa en luftspalt mellan isoleringen i taket och råsponten. Enligt träguiden skall 25 mm räcka så jag köpte list 25x25 mm och spikade dit den med 50 mm spik. Jag har cc60 mellan takåsarna men har man cc120 skall man nog gå upp till 45mm i distansläkt då masonitskivan bångar lite och kan lätt bli tryckt uppåt, speciellt om man isolerar med lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en tryckluftsdriven klammerpistol och sköt dit vanlig masonit 3mm med glatta sidan uppåt och med tätt tätt mellan klammerna. Man skall tydligen inte använda oljehärdad masonit då den har för högt ångmotstånd.
Skivan är ganska bångstyrig att sätta dit själv men med hjälp av detta enkla knep så stannade den kvar där uppe och jag kunde häfta fast den i lugn och ro
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft lite problem med svartmögel på vissa brädor i taket, samt på nån takås. Jag är lite nojjig för mögel har jag gjort lite research på området. Tydligen är det inte helt ovanligt att råspont får svartmögel på sig då det ofta är dålig kvalitet och dåligt upptorkad. Sen så misstänker jag att det platta taket lätt blir avkylt och att varm luft som finns kvar i huset gärna kondenserar och bidrar ytterligare till påväxten. De råd jag hittat om detta är att fixa klimatet, och döda möglet. Jag har behandlat hela innertaket med Jape Mögelfri och då isoleringen snart är klar skall jag plasta allt noggrant. Förhoppningsvis så löser detta allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En isolering är ju en isolering och inte så kul att kolla på, men här ser man huset från en liten annan vinkel, från loftet och nedåt. Vid isoleringsarbetet "upptäckte" jag den hitils största nackdelen med att köpa byggstommar i moduler. De flesta facken är inte cc60 så jag har fått kapa stora mängder isolering på längden. Förutom att det tar extra tid så får man en massa spill. Hade isoleringen varit tjockare än 120 hade det nog varit svårt att få till en "rak" kapning och jag hade behövt hyra ett isoleringsbord.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Kan sticka in med ett tejptest av Byggmax´s två varianter på byggfolietejp
1. Skarvtejp åldersbeständig. Pris 79:95
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/skarvtejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-p21024
2. Tätningstejp åldersbeständig SP. Pris 139:00
https://www.byggmax.se/isolering/t%C3%A4tning/t%C3%A4tningstejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-sp-p21029
Jag köpte på mig några av varje då personalen sa att tejp två var den man skulle ha för att fästa plasten mot träreglar. Men nu har jag märkt att skillnaden mellan dessa tejper är enorm. Tejp 1 (utan skyddsplast) fäster bra mot plasten om det du tejpar är exakt plant. Är det någon liten dragning i plasten och det bildas luftfickor så kan du trycka ut luften och tro att tejpen sitter, men en vecka senare har den släppt!. Nu köper jag bara tejp 2 (som har skyddsplast) då detta moment är mycket viktigt och det finns ingen anledning att snåla här inte. Summa summarum så har tejp 2 betydligt högre fästegenskaper och är värd sina extrapengar
1. Skarvtejp åldersbeständig. Pris 79:95
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/skarvtejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-p21024
2. Tätningstejp åldersbeständig SP. Pris 139:00
https://www.byggmax.se/isolering/t%C3%A4tning/t%C3%A4tningstejp-%C3%A5ldersbest%C3%A4ndig-sp-p21029
Jag köpte på mig några av varje då personalen sa att tejp två var den man skulle ha för att fästa plasten mot träreglar. Men nu har jag märkt att skillnaden mellan dessa tejper är enorm. Tejp 1 (utan skyddsplast) fäster bra mot plasten om det du tejpar är exakt plant. Är det någon liten dragning i plasten och det bildas luftfickor så kan du trycka ut luften och tro att tejpen sitter, men en vecka senare har den släppt!. Nu köper jag bara tejp 2 (som har skyddsplast) då detta moment är mycket viktigt och det finns ingen anledning att snåla här inte. Summa summarum så har tejp 2 betydligt högre fästegenskaper och är värd sina extrapengar
Ett hus som ska användas så lite som ett så litet hus behöver inte fuktspärras utan kan isoleras med cellulosa och då kan isolertjockleken ökas i befintlig vägg med bättre ljudkomfort och klimategenskaper...Miljövänligare dessutom
När det gäller släntfötter är det ett stort problem då de flyttar lite och den som bor nedanför kan gräva ur och det går inte underhålla stödmurar direkt på tomtgräns...
Du får ett fint hus men vad har du för taklutning o material?
När det gäller släntfötter är det ett stort problem då de flyttar lite och den som bor nedanför kan gräva ur och det går inte underhålla stödmurar direkt på tomtgräns...
Du får ett fint hus men vad har du för taklutning o material?
Huset kommer användas året om då vi kommer hyra ut det. Jag känner till att det finns alternativa isoleringsmetoder men jag körde på "standard" systemet då det är väldokumenterat och nästan allt material finns på byggmax 3 km bort.
Taklutningen är tre grader och bestämdes som så att jag kollade runt vilka taksystem som fanns och vilka man som icke proffs kan lägga själv. Vi vill få ut så mycket boyta av byggarean och då var det takpapp (kanske inte en papp egentligen?) som gällde och den lägsta lutningen som gick att ordna var då tre grader
Taklutningen är tre grader och bestämdes som så att jag kollade runt vilka taksystem som fanns och vilka man som icke proffs kan lägga själv. Vi vill få ut så mycket boyta av byggarean och då var det takpapp (kanske inte en papp egentligen?) som gällde och den lägsta lutningen som gick att ordna var då tre grader
Nu har jag fått lite tid och energi att bygga, såhär ser det ut just nu sett ifrån ytterdörren. Allt är isolerat och plastat och taket har fått några 28x70 glespanel och väggarna några korslagda 45x45. Jag hade inte tänkt igenom hur jag skulle lägga den korslagda 45x45 utan började uppifrån. Nästa gång kommer jag börja nerifrån istället för det blir enklare när jag går från ena väggen till den andra. Både takglesen och den korslagda regeln skruvades fast. Mycket enklare än att spika när man är själv. Plus att det är lätt att rätta till.
Jag har försökt vara sjukt noga med att täta plastfolien i skarvarna. Använde mestadels kvalitetstejp enligt erfarenhet.
Här ser man ingången till badrummet samt platsen där blivande kök och trappa till loftet skall placeras, till höger i bilden. I badrummen har jag bytt ut plasten mot ångspärr samt klämt skarven mellan plast och ångspärr med reglar, enligt konstens alla regler. Jag har enklat innerväggen i badrummet med en konstruktionsplywood, 15 mm, enligt våtrumsväg 2012. En rörmokare var här och drog pexslang samt monterade dit ett fördelarskåp. Först tänkte jag göra det själv men orkade inte sätta mig in i rörmokeri och valde att ta in en rörmokare.
Här står jag i köket och fotar in mot sovrum/badrum. Elcentralen är tänkt att placeras till vänster om dörren till sovrummet. Loftgolvet kommer inte kläs in in förutom i badrummet. Vi har tänkt att det ger en öppen och luftig känsla när takhöjden annars bara skulle vara kring 210 cm. Jag har fått slå in en del kortlingar i innerväggarna för att jag vill ha stående panel i hela huset
Skruvade i helgen dit loftgolvet. Självbärande billigt furugolv från byggmax som vi förmodligen kommer måla eller pigmentera på nått sätt. En del fula kvistmärken men jag tänker att jag kan spackla i de värsta groparna innan vi målar. Det fick ligga och torka i två veckor i stora huset innan vi bar ner det hit.
Det blir ett rymligt loft med plats för dubbelsäng och lite förvaring.
Jag har också skjutit upp en innervägg med panelen som kommer att få sitta överallt i hela huset sen (ja förutom badrummet då. Det är slätspont som kommer målas vit. Ger en mysig känsla tycker jag sen slipper jag spackla gips, som jag är så kass på, samt att det går att fästa saker i.
Ett litet element från Classe på ca 1500watt har ställts in och värmer hela huset till en skön temperatur. Nu är huset i princip klart för att ta in en elektriker. När det är klart är det bara för mig att sätta igen väggarna och börja måla, samtidigt som jag hittar någon som kan göra badrummet. Sen kanske detta kan få bli klart någon gång i vår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har försökt vara sjukt noga med att täta plastfolien i skarvarna. Använde mestadels kvalitetstejp enligt erfarenhet.
Här ser man ingången till badrummet samt platsen där blivande kök och trappa till loftet skall placeras, till höger i bilden. I badrummen har jag bytt ut plasten mot ångspärr samt klämt skarven mellan plast och ångspärr med reglar, enligt konstens alla regler. Jag har enklat innerväggen i badrummet med en konstruktionsplywood, 15 mm, enligt våtrumsväg 2012. En rörmokare var här och drog pexslang samt monterade dit ett fördelarskåp. Först tänkte jag göra det själv men orkade inte sätta mig in i rörmokeri och valde att ta in en rörmokare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står jag i köket och fotar in mot sovrum/badrum. Elcentralen är tänkt att placeras till vänster om dörren till sovrummet. Loftgolvet kommer inte kläs in in förutom i badrummet. Vi har tänkt att det ger en öppen och luftig känsla när takhöjden annars bara skulle vara kring 210 cm. Jag har fått slå in en del kortlingar i innerväggarna för att jag vill ha stående panel i hela huset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade i helgen dit loftgolvet. Självbärande billigt furugolv från byggmax som vi förmodligen kommer måla eller pigmentera på nått sätt. En del fula kvistmärken men jag tänker att jag kan spackla i de värsta groparna innan vi målar. Det fick ligga och torka i två veckor i stora huset innan vi bar ner det hit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ett rymligt loft med plats för dubbelsäng och lite förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också skjutit upp en innervägg med panelen som kommer att få sitta överallt i hela huset sen (ja förutom badrummet då. Det är slätspont som kommer målas vit. Ger en mysig känsla tycker jag sen slipper jag spackla gips, som jag är så kass på, samt att det går att fästa saker i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet element från Classe på ca 1500watt har ställts in och värmer hela huset till en skön temperatur. Nu är huset i princip klart för att ta in en elektriker. När det är klart är det bara för mig att sätta igen väggarna och börja måla, samtidigt som jag hittar någon som kan göra badrummet. Sen kanske detta kan få bli klart någon gång i vår
Status nu är att eldragningarna snart är klara, ett jobb jag tog in en behörig elektriker till. Jag har sedan spikat upp 120mm slätspont i taket som jag sedan målat med Jotun Lady Pure Nature White. En riktigt trevlig droppfri lasyr som blev väldigt fin i taket, dock inte lika jämn som jag hade hoppats på efter en strykning men jag är trots det nöjd med resultatet.

Runt fönsterna vill jag ha en foderbildande salning men hade lite svårt att veta hur jag skulle göra. Det slutade med att jag köper planhyvlat virke 69x15 och sågar till i lagom längd samt skruvar ihop. Sen drar jag ner skruv i reglarna runt fönsterna och ställer upp salningen på. Skruvar sen in och ut skruvarna för att få salningen på rätt plats och i våg.

Sen monterar jag panelen runt salningen och kapar till den i rätt längd. Nackdelen med detta sätt är att det är svårt att få panelen att få exakt rätt längd, då jag inte vill ha några lister mot taket. Får nog fylla vissa glipor med mjukfog sen vid målningen.

Note to self. Mät avståndet till första fönstret och vid behov klyv första brädan så att man inte råkar ut för att man saknar en centimeter mot fönstret. Får försöka fixa det snyggt innan målningen. 120mm slätspont som skall täckmålas vitt sen.
Jag har accelererat tempot i spikandet nu och målet är att ha ytskikten klara innan juni är slut. Juli augusti skall användas för att montera kök, fixa trappa och räcke, montera garderober och säng mm. 1a September skall allt inne vara klart
Runt fönsterna vill jag ha en foderbildande salning men hade lite svårt att veta hur jag skulle göra. Det slutade med att jag köper planhyvlat virke 69x15 och sågar till i lagom längd samt skruvar ihop. Sen drar jag ner skruv i reglarna runt fönsterna och ställer upp salningen på. Skruvar sen in och ut skruvarna för att få salningen på rätt plats och i våg.
Sen monterar jag panelen runt salningen och kapar till den i rätt längd. Nackdelen med detta sätt är att det är svårt att få panelen att få exakt rätt längd, då jag inte vill ha några lister mot taket. Får nog fylla vissa glipor med mjukfog sen vid målningen.
Note to self. Mät avståndet till första fönstret och vid behov klyv första brädan så att man inte råkar ut för att man saknar en centimeter mot fönstret. Får försöka fixa det snyggt innan målningen. 120mm slätspont som skall täckmålas vitt sen.
Jag har accelererat tempot i spikandet nu och målet är att ha ytskikten klara innan juni är slut. Juli augusti skall användas för att montera kök, fixa trappa och räcke, montera garderober och säng mm. 1a September skall allt inne vara klart
Nu är det (typ) klart. Det tog nästan tre år och det kom en bebis imellan. Tiden försvann och vi tog in hantverkare för att snickra klart trappa och montera upp kök, lägga golv, montera dörrar och badrumsmöbler. Målat har jag med familj gjort. Väggarna ströks först med två lager Nordsjö Kvist och spärrgrund. Den var trevlig att jobba med och hittils har vi inte sett några genomslag. Täckfärgen Alcro Sober (0502-y)var väl egentligen fel färg för träpanel (?) men det har inte varit några vidhäftningsproblem vad jag märkt. Innertaket mot yttertaket målades med LADY Pure Nature White vill jag minnas. en fin lasyr men jag kanske borde övat nånstans innan. Tog två plankor åt gången med penseln innan jag efterströk vilket ledde till flammighet i början. Sen bytte jag till att bara köra en planka i taget å då blev det jämnare. Innertaket under loftet är målat med rustas takfärg. Resultatet blev bra men jag tyckte den var stänkig. Snickerierna är grundad med ett lager V-slip och täckmålad med 2 lager servalack 0502-y. Vi har haft discokalas här nere och har inte hunnit städa undan helt 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara kul att se vad det kostade också: totalsumma för huset inklusive grund ex. bygglov: 634 902:-
Fördelat som såhär:
I posterna som börjar på Entreprenad ingår både arbete på plats i huset och en del material. I posten för stomme ingår färdig stomme från byggstommar. Dock är den snickrad på fabrik.
Fakturor från entreprenörer jämfört med material jag köpt själv:
Slutsaten jag dragit av detta är att om man kan bygga ett hus helst själv så kan få det ganska billigt
Men å andra sidan kanske man aldrig blir klar.
Angående entreprenörer så var VVS absolut dyrast. kostade typ 10000 per dag han var där. Tokigt mycket enligt mig, nästa gång ska jag testa annan firma. El var väldigt prisvärt, speciellt med tanke på att man inte får göra den själv. Snickarna var väldigt snabba och gjorde ett bra jobb. Men jag hade kunna göra det själv om jag haft mer tid.
Fördelat som såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I posterna som börjar på Entreprenad ingår både arbete på plats i huset och en del material. I posten för stomme ingår färdig stomme från byggstommar. Dock är den snickrad på fabrik.
Fakturor från entreprenörer jämfört med material jag köpt själv:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutsaten jag dragit av detta är att om man kan bygga ett hus helst själv så kan få det ganska billigt
Angående entreprenörer så var VVS absolut dyrast. kostade typ 10000 per dag han var där. Tokigt mycket enligt mig, nästa gång ska jag testa annan firma. El var väldigt prisvärt, speciellt med tanke på att man inte får göra den själv. Snickarna var väldigt snabba och gjorde ett bra jobb. Men jag hade kunna göra det själv om jag haft mer tid.
Lägger upp några bilder som kan vara intressanta. Här är det färdiga köket med stänkskydd av målat glas i väggens kulör, med kakellist av ek i överkant
Det färdiga badrummet. Blev lite trångt med handfatet mot väggen men det funkar bra ändå. 55 liters vvb som täcker behovet av en dusch ibland
I duschen har vi monterat en vikbar duschvägg som inte är med här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det färdiga badrummet. Blev lite trångt med handfatet mot väggen men det funkar bra ändå. 55 liters vvb som täcker behovet av en dusch ibland
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I duschen har vi monterat en vikbar duschvägg som inte är med här
Lite småsaker. Jag hade satt vattenfördelarskåpet så att luckan är bakom tvättmaskinen. Sen hade jag kanske funderat på att göra fasadpanelen på nått annat sätt. det vart väldigt pilligt och tidskrävande att få den på plats, skulle också använt spikpistol till fasaden. Skulle också kanske valt färre antal fönster för att det just är bökigt med allt som skall till kring fönster. Skulle också lämnat lite större marginal för passbitar kring kök och ev. lite mera utrymme i badrummet. i framför allt köket vart det lite trångt och som det är nu slår luckan till diskbänkskåpet i luckan till fördelarskåpet.hus-mic skrev:
Vi har nu nya planer på att bygga en attefallare vid vår parkering. Det kommer visuellt se ut som ett garage men innehålla en enkel lägenhet. Detta hus kommer bli enklare på flera sätt. Stege till loftet, färre fönster, enklare kök, innerväggar i gips/puts. Jag gillar väggarna i panel men helt ärligt tog den lång tid att få upp och jag tror gips är enklare


