Byggahus.se

Byggtakten på samma nivå som i fjol

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 290 inlägg
  2. Appendix
    Medlem · 2 577 inlägg
    Ankedotiskt så har det tagit tvärstopp för en del byggare från juni och framåt.
    Det var fulla orderböcker men nu börjar folk avvakta och inga nya order kommer in.

Massiva varsel inom bygg med.

3. S
    Medlem · 1 inlägg

Hej.

Vi försöker få till att bygga. Men det är bankerna som är tjuriga. Pga av att det eventuellt kan ekonomin rasa. Och eventuellt så kan ju bygg-firmor gå i konkurs... :rolleyes: Ja, får man inte låna så man kan bygga så kan vi ju heller inte anlita entreprenörer. Då går dom ju i konkurs. Skall sägas att vi har mer än bra ekonomi att bygga enligt banken.

4. Appendix
    Medlem · 2 577 inlägg
    Problemet är ju att just nu så blir även högavlönade tjänstemän uppsagda. Och det är ingen garanti att en ekonom eller ingenjör som var garanterat nytt jobb på ett par månader nu får jobb.
    Så jag förstår att bankerna bromsar.
    Problemet nu är ju att ingen vet facit. Många tror att bostadspriserna ska ner 20% till. Arbetslösheten lär hamna på 90-talsnivå osv. Staten har pumpat ut hundratals miljarder i bidrag redan och det ska betalas på nått sätt (skattehöjningar). Elände och jämmerdal.

Men det är ju jäkligt tråkigt för de som faktiskt har ekonomi och stabilitet och marginal att möta en prisnedgång på 20%.

5. F
    Medlem · 17 inlägg
    Ja det finns folk som trott att priserna ska gå ner sen 2009, men det har inte hänt utan blivit precis tvärt om.
    Med en fortsatt stor befolkningsökning och låga räntor så ser jag inget annat än att efterfrågan kommer vara hög.

Visst finns det utrymme för en sättning, men om den blir så stor som 20% det får framtiden utvisa.
    Det är ju dessutom krav på minst 15% kontantinsats så det minskar ju effekten av prisfallet om man tvingas sälja med förlust.

6. Appendix
    Medlem · 2 577 inlägg
    Kolla priserna på lägenheter i Sthlm
    De är inte över 2017s nivå igen så det HAR skett en nedgång

Det finns stora intressen bland mäklare och personer med ett fåtal inlägg på byggahyus att försöka få det till att det blåser över igen

Men när folk inte har jobb eller riskerar att tappa sitt jobb. Så köper de inga lägenheter eller hus. Och finns det färre köpare kommer antalet affärer först minska och sen går priserna ner.

Stockholm her en utflyttning de senaste åren om man ser till personer som flyttar inom Sverige. Man växer genom invandring.

"om man tvingas sälja med förlust". Ja. en insats på 15% kan vara rätt stora pengar. Och att förlora den innebär att man itne kan köpa ett nytt boende utan då hänvisas till hyresmarknaden.

7. Z
    Medlem · 163 inlägg
    För Sveriges skull så hoppas jag att fler väljer att flytta ut från Stockholm så att vi kan bromsa och vända dräneringen av landsbygden med allt det negativa som det drar med sig.

Iom Corona så kanske fler tycker att det är bättre att bo i ett hus i en mindre stad på "landet" med egen trädgård istället för att vara instängd i en lägenhet i centrala storstaden?

För egen del som just nu bor i en mindre by i Småland med naturen som granne så kan jag inte säga att min vardag har påverkats nämnvärt av den här pandemin mer än att jag har jobbat hemifrån ett bra tag nu och att jag såklart inte kan träffa släkt och vänner som jag vill. Lider verkligen med de som är instängda i lägenheter just nu som helt har tappat alla de fördelar som finns med att bo i storstäder.