Hej

När jag planerade för min nya vedbod letade jag förgäves på nätet efter bilder/ byggbeskrivningar på andras verk.
När jag nu har min nya vedbod klar tänkte jag lägga upp den här. Förhoppningsvis så kommer det till nytta för någon som är lika novis som jag var då.

Boden är på 9 kvm och svarar ungefär mot mina behov.
När jag satte upp kravspecen hade jag följande på min lista.

- Skall se någotsånär gammaldags ut, bor i närheten av k.skyddat område...
- Väl tilltagen dörr så det är enkelt att kasta in
- Ventilerad men regntät fasad.
- Höjd ovan mark för ventilation
- Snabb och enkel att bygga, ingen altartavla.

Så. Håll till godo...

Jo... det blev en ny sågbock för "småpinnar" oxå...
 
  • Fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fram inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sågbovk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Odelius och 9 till
  • Laddar…
Jo en grej till...

För att göra det enkelt så gjorde jag fasaden ungefär 2,1 m på baksidan och 2,7 m på framsidan. Fasadmaterialet köptes i standardlängder 4,8 m så varje pinne blev två fasadbrädor.
Dimensionen som användes till fasaden var 170 x 22
Regelverket i huvudsak 95 x 45
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Najs, hur mycket överlapp har du på lockbrädorna. Jag tror jag skall råkopiera din fasad. Jag byggde ju ett byggnad som jag delvis använder för vedhantering men har hitills haft fasaden öppen med armeringnät som väggar men det är ju inte så snyggt och så yr det in lite mycket snö ibland.
a61.ht9.jpg

Såg att du hade gjort snygga dörrar också. Har du någon bygginstruktion du kan dela med dig av på dörrarna?
 
Jag har 1 - 1,5 cm överlapp.
För att dörrarna skulle bli möjliga att göra fick jag klyva ner lockbrädorna på dörrarna till halva bredden.
Jag har ingen ritning eller byggbeskrivning men lägg ett pm till mig med din mejladress så kan du få några mer detaljerade bilder med mått på.
 
Har du instruktioner för hur du byggde? Var har köpt virket? Byggmax? Vad kostade virket, materialet?
 
Kanonsnyggt! Ska bygga en vedbod som del i en anläggningskurs (komvux) Hade tänkt att bygga nästan exakt som du, men ska dra på faluröd på den och lite äldre stil på taket om jag får tag i nått billigt, funderar med på att bygga den på granitblock om jag får dit dom på nått sätt. Också intresserad vad det gick på?
 
Jättefint vedskjul! Får man fråga vad det kostar i material på ett ungefär?
 
Snyggt!

Det tar jag idéer från :)
 
Gammal tråd, jag vet. Men jag funderar på att bygga sådana här väggar till vårt vedskjul men är lite orolig för om det ventileras tillräckligt väl.

Någon som har erfarenhet?
 
Om veden är blöt när den läggs in gissar jag att det är gränsfall att den torkar bra men läggs den in när den torkat ett tag bör det inte vara några problem. En enkel ändring är att öppna baksidan på något sätt t ex med dörrar, en panel som kan häktas av/på eller att strunta i varannan bräda/köra smalare bräder på insidan (för att den ska se enhetligare ut).
 
  • Gilla
Susanne22
  • Laddar…
A
Se till att få drag underifrån och att travarna är luftiga med luftspalter emellan så är det inga problem.

Jag kör varje år in ca 50 m3 med vedkubbar och klyver under tak på vintern.
Jag kör in klyven ved och travar direkt i vedboden, aldrig haft problem bara det är luftigt..
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.