krilleman_215 skrev:
Jag ser min amortering i ett helt annat perspektiv än endast min egen ekonomi.
...
När vi blir gamla nog så vi inte orkar eller inte vill bo här längre kommer våra barn att få en ypperlig möjlighet att köpa kåken för en skälig peng. För det blir knappast lättare med åren att hitta hus med generösa tomter. Sen om någon vill bo här är upp till dom.
...
Det där är en poäng som jag också tycker är viktig!
Vi jobbar och sliter och bygger upp välstånd, inte bara för oss själva, utan också för barn och barnbarn.
Men varje generation skall ju inte behöva starta från början, då skulle vi ju fortfarande bo i grottor.
Om sedan våra barn vill fortsätta i våra spår, eller sälja och börja om på sitt eget vis är så klart upp till dem.
Men jag tycker absolut att vi skall lämna ifrån oss mer än vi fick en gång.

S
Thomas_Blekinge skrev:
Frågan återstår, varför Robert och Sonny inte lånar max på huset för att investera i börsen?
Åhhh herre gud...

ricebridge skrev:
Intressant att höra Robert kullkasta den allenarådande sanningen om att amortering är det enda rätta, vilket predikas av alla privatekonomer just nu. Själv är jag lite vankelmodig, och undrar just hur Robert får pengarna att växa så?
Jag ägnar i snitt kanske två timmar/dag åt att ta del av ekonomisk information, trots det så har jag kommit fram till en annan slutsats än dig gällande den "allenarådande sanningen", vilket i sin tur borde innebära att du spenderar ännu mer tid på att sondera aktuell ekonomisk terräng. Och då är ju den stora frågan; varför frågar du mig? Skämt åsido, vi har nog lite olika källor, en mainstream privatekonom kan helt enkelt inte sitta och rekommendera gemene man annat än att just amortera (vilket inte heller jag gör) Men om du läser mina tidigare svar så kanske du förstår bättre, tänket är rätt likt det att fem myror alltid är fler än fyra elefanter.

Robert63 skrev:
Jag ägnar i snitt kanske två timmar/dag åt att ta del av ekonomisk information, trots det så har jag kommit fram till en annan slutsats än dig gällande den "allenarådande sanningen", vilket i sin tur borde innebära att du spenderar ännu mer tid på att sondera aktuell ekonomisk terräng. Och då är ju den stora frågan; varför frågar du mig? Skämt åsido, vi har nog lite olika källor, en mainstream privatekonom kan helt enkelt inte sitta och rekommendera gemene man annat än att just amortera (vilket inte heller jag gör) Men om du läser mina tidigare svar så kanske du förstår bättre, tänket är rätt likt det att fem myror alltid är fler än fyra elefanter.
Robert,

Min fråga var ärligt menad eftersom detta är första gången jag hört något annat genomtänkt och kunnigt alternativ till mantrat amortera-amortera-amortera, som man ständigt får höra från experterna. Så jag är uppriktigt nyfiken på om du kan utveckla resonemanget, så att jag får en chans att jämföra alternativen och kanske får anledning att byta åsikt.

Men jag är ganska besviken på den arroganta och nedlåtande attityd som du visar i den här tråden, inklusive i svaret till mig. Jag inbjuder dig att beskriva mer i detalj vad som gör investeringar bättre än amorteringar och i så fall varför, och önskar ett sakligt svar utan att bli avfärdad som mindre vetande. Det tror jag nog vi alla vill, i den här tråden. Var god håll en sansad samtalston, det tjänar även du själv på.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Robert,

Min fråga var ärligt menad eftersom detta är första gången jag hört något annat genomtänkt och kunnigt alternativ till mantrat amortera-amortera-amortera, som man ständigt får höra från experterna. Så jag är uppriktigt nyfiken på om du kan utveckla resonemanget, så att jag får en chans att jämföra alternativen och kanske får anledning att byta åsikt.

Men jag är ganska besviken på den arroganta och nedlåtande attityd som du visar i den här tråden, inklusive i svaret till mig. Jag inbjuder dig att beskriva mer i detalj vad som gör investeringar bättre än amorteringar och i så fall varför, och önskar ett sakligt svar utan att bli avfärdad som mindre vetande. Det tror jag nog vi alla vill, i den här tråden. Var god håll en sansad samtalston, det tjänar även du själv på.
Nu tar jag mig friheten att svara här, men vilka experter är det du syftar på som menar att det är bättre att amortera? Det är många ekonomer som menar att amortering är viktigt, men alternativet i de frågeställningarna är att inte amortera eller spara alls.

Det finns två anledningar till att ett annat sparande eller investering är bättre än amortering. Nummer 1 är superenkel, man tjänar mer pengar på det om man har lite intresse. Punkt 2 är kanske svårare för vissa att greppa (...), men du binder inte upp dina pengar i din fastighet som du sedan måste sälja eller (ännu dummare) belåna IGEN för att kunna utföra t.ex. renoveringar.

Förstår man inte dessa två punkter så hade jag avrått starkt från att investera i annat än sin bostad eller sparkonto.

• Gilla
Zinkadus och 4 till
  • Laddar…
Asson skrev:
Verkar som att man borde byta hobby då. Men nej, har noll intresse för att hålla koll på aktier. Bor i nybyggt hus utan topplån men amorterar rätt mycket. Har ingen plan alls, men har valt en nivå som gör att vi kan leva bra i vardagen och lägga undan lite lagom samtidigt. Hade vi inte amorterat dessa pengar hade de gått till resor, inredning etc så då känns det vettigare att amortera. Förhoppningsvis kommer vi glädja oss vid pensionen :-)
Finns generellt en övertro på att det man inte unnat sig under de aktiva åren ska man förverkliga efter pensionen..Det är väl mycket bättre att resa och inreda huset än att spara till pensionen när man varken vet om det överhuvudtaget går att resa eller hur man mår då.
Finns många som ligger "6 feet under" och gottar sig åt att de är skuldfria.
Luther sitter ju på villaägarnas axlar så det stänker om det.
Hela tråden kretsar kring om man skall amortera eller spara i aktier. Skaffa ett liv är mitt råd!

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
S
IngemarB skrev:
Finns generellt en övertro på att det man inte unnat sig under de aktiva åren ska man förverkliga efter pensionen..Det är väl mycket bättre att resa och inreda huset än att spara till pensionen när man varken vet om det överhuvudtaget går att resa eller hur man mår då.
Hela tråden kretsar kring om man skall amortera eller spara i aktier. Skaffa ett liv är mitt råd!
Måste ge dig cred för ditt inlägg, vi glömmer bort att leva. Och sen dör vi.

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
IngemarB skrev:
Fast nu skrev jag väl att vi lever bra, sparar och amorterar. Vilket för mig betyder både resor och inredning. Att spara inför framtiden behöver inte betyda att man försakar en massa idag. Min poäng var snarare att vi väljer att amortera det vi klarar oss utan. Pengar vi lätt hade kunnat spendera på dyrare resor, mer inredning och prylar men som vi lever lika bra utan. Just nu känns det rätt och jag hoppas att skuldfri vid pensionen kommer kännas bättre då än att knappt veta vad som hände med tidigare inkomster.

Asson skrev:
Fast nu skrev jag väl att vi lever bra, sparar och amorterar. Vilket för mig betyder både resor och inredning. Att spara inför framtiden behöver inte betyda att man försakar en massa idag. Min poäng var snarare att vi väljer att amortera det vi klarar oss utan. Pengar vi lätt hade kunnat spendera på dyrare resor, mer inredning och prylar men som vi lever lika bra utan. Just nu känns det rätt och jag hoppas att skuldfri vid pensionen kommer kännas bättre då än att knappt veta vad som hände med tidigare inkomster.
Det låter bra om det är så, och jag förespråkar ingen sanslös överkonsumtion. Ni kanske har en utmärkt balans som gör att ni kan förena ett vettigt sparande med att unna sig att leva. Mitt inlägg var mera ett konstaterande att många glorifierar pensionen när de skulle må bättre av att leva i nuet.

falkn skrev:
Nu tar jag mig friheten att svara här, men vilka experter är det du syftar på som menar att det är bättre att amortera? Det är många ekonomer som menar att amortering är viktigt, men alternativet i de frågeställningarna är att inte amortera eller spara alls.

Det finns två anledningar till att ett annat sparande eller investering är bättre än amortering. Nummer 1 är superenkel, man tjänar mer pengar på det om man har lite intresse. Punkt 2 är kanske svårare för vissa att greppa (...), men du binder inte upp dina pengar i din fastighet som du sedan måste sälja eller (ännu dummare) belåna IGEN för att kunna utföra t.ex. renoveringar.

Förstår man inte dessa två punkter så hade jag avrått starkt från att investera i annat än sin bostad eller sparkonto.
Varenda privatekonom från våra vanligaste banker brukar mässa detta.

Jag har inte det minsta svårt att greppa nr 2 i ditt resonemang, tvärtom. det jag ödmjukt bett om är att få redogjort för mig exakt hur man kan förmera de pengarna istället, och hur man kan göra det så att man tjänar på att inte amortera.

Även du kan gärna utveckla detta utan att förfalla till smädelser. Tack.

ricebridge skrev:

Jag har inte det minsta svårt att greppa nr 2 i ditt resonemang, tvärtom. det jag ödmjukt bett om är att få redogjort för mig exakt hur man kan förmera de pengarna istället, och hur man kan göra det så att man tjänar på att inte amortera.

Att det är viktigt att amortera, absolut. Det är dock rätt sällan de gör ställningstaganden mellan amortering och övrig investering.

Jag kan ju inte sitta och berätta för dig vilka aktier du ska köpa, men tänk så här. Du amorterar varje månad ett fast belopp. Du har en garanterad avkastning i form av den räntan du har på ditt bolån. Ju sämre ränta (högre) du har, desto mer pengar tjänar du på att amortera. Denna avkastning är direkt (eller var tredje månad) i form av att dina räntekostnader minskar med motsvarande belopp. Säg att din ränta är 1,5%, du tjänar då 1,5% per år på ditt amorterande.

Om du istället tar samma summa du amorterar och investerar dem på andra sätt och gör detta rätt, så kommer du ha högre avkastning än dessa 1,5%. Avkastningen realiseras antingen genom utdelning till aktieägarna, eller genom att du säljer dina aktier. Säg att du har haft en ökning på 3% ett år och säljer detta. Amorterar du sedan av detta beloppet i en klump, så kommer du efterföljande år att ha lägre räntekostnader än om du hade amorterat dem direkt.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Robert,

Jag håller med dig, tonen blir onödigt krispig och det har jag bett om ursäkt för en gång, se nedan. Absolut inte min avsikt att vara stöddig, menar bara att det finns alternativ till amortering och att det även finns människor som spenderar mycket tid på att ha en aktiv ekonomi. Trodde vid första anblicken inte att din fråga var ärligt ställd, mer ett påhopp som jag fått ett antal av människor som verkligen inte vill förstå att myntet har två sidor.

Jag kommer aldrig någonsin ge någon ekonomiska råd, de besluten måste man komma fram till själv, men som en god början kan du starta med att läsa någon nybörjarbok för aktiehandel, köpa för ett mindre belopp och se om det är något för dig. Jag köpte min första aktie 1987 och har tagit det därifrån. Tycker helt enkelt det är sjukt kul, och så far har det varit en bra affär för mig jämfört med att amortera. Och så att ingen återigen missuppfattat, menar inte att detta passar alla, vi har samtliga olika förutsättningar. Fridens :)

Robert63 skrev:
En hobby är en hobby :)

Inser att jag tidigare i tråden nog kunnat uppfattas som lite raljant, det som retade mig var påståendet om att amortera var det enda rätta och att man ska "tänka" så. Naturligtvis beror det på omständigheter och personliga förutsättningar. Lite enkelt för mig som nördat ned mig i investeringar som hobby och som sitter med låg belåning, men min poäng är ändå glasklar, det behöver inte nödvändigtvis vara bäst att amortera. Räntan är låg, den med intresse har inga som helst problem att slå den.

Jag förstår till fullo de som sitter med hög belåningsgrad och som vill säkra upp för framtiden, och som inte har tid/kunskap att lägga på förvaltning då livspusslet kräver sitt. Det är absolut ett alternativ då, men därmed inte skrivet i sten att det är det enda rätta.

Att exempelvis handla på börsen är alltid en risk, men med insikt balanserar man givetvis upp den. Och jo, det går att tjäna pengar även på en fallande börs, men det snacket kräver en annan tråd :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge skrev:

Ja du säkert rätt i att standardrådet är att amortera. Och jag har stött på några personliga rådgivare som varit obegripligt fyrkantiga men har man tur och vägrar befatta sig med de rådgivare som inte kan annat än att ge råd/krav utifrån någon mall så är det inget problem att diskutera och få igenom amorteringsfritt.

Det finns massor med anledningar till att inte amortera och man blir nästan av vissa här i tråden idiotförklarad om man inte väljer att amortera utifrån rätt obegripliga argument. En sak och fundera över är vilken skillnad det är om något händer och du har en buffert på x tusen eller om du har amorterat x tusen, vilket gör störst nytta?

Excel
Man behöver ju inte gå all in på amortering, det kan vara oklokt... Själv amorterar jag och investerar i aktier samt lägger undan för framtida byggprojekt i säkert sparande.

Investerar man i aktier ligger stort ansvar på en själv, det är inte någon annans fel om det går ned. Man ska klara av att förlora allt. Det är STOR RISK, man gör hemläxan ordentligt och lägger tid på det.

Vi amorterar ej, och har inget topplån, har större nytta för pengarna i dag än när jag är 80år, samt stort sparande, samt aktier och fonder mm..

• Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.