24 249 läst ·
137 svar
24k läst
137 svar
Byggt nytt hus Amorterar ni något ?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi byggde nytt för 4år sedan, amorterar inte, vi har lån på 2.4milj, huset värderat till 4milj.
Ser bara på mina föräldrar, de byggde nytt -74, för 150', de har ej amorterat, och huset idag värt 2.3-2.5milj..
Ser bara på mina föräldrar, de byggde nytt -74, för 150', de har ej amorterat, och huset idag värt 2.3-2.5milj..
En hobby är en hobbyKnockOnWood skrev:
Inser att jag tidigare i tråden nog kunnat uppfattas som lite raljant, det som retade mig var påståendet om att amortera var det enda rätta och att man ska "tänka" så. Naturligtvis beror det på omständigheter och personliga förutsättningar. Lite enkelt för mig som nördat ned mig i investeringar som hobby och som sitter med låg belåning, men min poäng är ändå glasklar, det behöver inte nödvändigtvis vara bäst att amortera. Räntan är låg, den med intresse har inga som helst problem att slå den.
Jag förstår till fullo de som sitter med hög belåningsgrad och som vill säkra upp för framtiden, och som inte har tid/kunskap att lägga på förvaltning då livspusslet kräver sitt. Det är absolut ett alternativ då, men därmed inte skrivet i sten att det är det enda rätta.
Att exempelvis handla på börsen är alltid en risk, men med insikt balanserar man givetvis upp den. Och jo, det går att tjäna pengar även på en fallande börs, men det snacket kräver en annan tråd
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men hur mycket pengar tjänar ni på att "jobba" 3-4 timmar varje dag med börsen?
Den tiden ger mig ju runt 1500kr per dag om jag skulle vara på jobbet istället, tjänar ni så pass på börsen varje dag så är det ju helt klart lönsamt.
Vad gör ni med alla pengarna?
Antar att de inte går till amortering.
Den tiden ger mig ju runt 1500kr per dag om jag skulle vara på jobbet istället, tjänar ni så pass på börsen varje dag så är det ju helt klart lönsamt.
Vad gör ni med alla pengarna?
Antar att de inte går till amortering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja det vore kul att få veta, men sådant brukar man ju hålla hemligtPumba skrev:
Nej det får vi verkligen inte hoppas.Pumba skrev:
Att amortera verkar ju nästan vara kriminellt.
Så jag vågar inte berätta hur mycket jag amorterar på mitt hus.
Då får man väl byta namn, och helst emigrera
Redigerat:
Vi tjänar tillräckligt för att det ska vara värt risken.Pumba skrev:
Det är ett intresse jag har, precis som en hobby. Jag tycker att det är roligt att fördjupa mig i ett ämne och förstå det, och sedan tjäna pengar på det. Lyssnar på podcasts till och från jobbet, ibland även på lunchen, prenumererar på tidskrifter etc. Lätt för två personer att komma upp i 3-4 timmar per dag. Kollar inte på TV. Och jag tycker inte att det är så kul att jobba att jag skulle göra det 2 timmar extra per dag för pengar.
Pengarna sparas för att sedan amortera när räntorna går upp alternativt att jag inte längre tror att jag på börsen kan göra mer pengar än vad räntan på huset är, precis det jag och t.ex. Robert63 påpekat.
KnockOnWood skrev:
+408,20 % senaste 36 månaderna, det är den tidigaste historiken jag har i en graf.
+28,28 % de senaste 12 månaderna.
-3,63 % sedan årsskiftet
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det hör ju egentligen inte hit, men det vore naturligtvis intressant att veta storleken på "insatserna" också.SonnyListon skrev:
Men det är självklart inget du behöver avslöja.
En finansman som jag beundrar är Fredrik Lundberg, som håller på att ta över hela Sverige.
Civilingenjör och civilekonom, "År 2011 var han den tionde rikaste svensken".
Tycks ha en väldigt lönsam hobby. Vad jag minns var han nere på knäna under 90-talets fastighetskris.
http://www.dn.se/ekonomi/bit-for-bit-bygger-fredrik-lundberg-sitt-imperium/
PS
-3,63% i år är bra jobbat med tanke på att Stockholmsbörsen nu ligger på -8,9% sedan årsskiftet!
Redigerat:
Insatsen är aldrig större än vad man har råd att förlora. Lite beror det på strategi i enskild aktie också, jag har mest ett längre perspektiv, men om jag ser att en aktie är väldigt rörlig kan jag, i mån av tid, gå in med lite större kapital och göra en snabb trade. Jag (precis som de allra flesta) räknar mig till de s.k "småspararna", helt enkelt beroende på att jag/vi aldrig kan förflytta en kurs åt något håll enbart genom en transaktion.KnockOnWood skrev:
Vad vi gör med alla pengar? Tja, så överdrivet mycket blir det inte, i vart fall inte på min nivå, men exempelvis kan man göra en vinsthemtagning för att ha säkrat upp sig i pappret, eller så kan man skumma av lite och ta en semester. Jag har mängder av exempel på goda historier från människor som har aktier som hobby, det är de som brukar berättas, mindre bra affärer brukar kallas att "man ligger lång" - ha-ha. Är inte lika vass som SonnyListon över 36-månaderssprinten (gissar att han ligger tung i en aktie som börjar på F), men på övriga distanser drar jag ett lite längre strå. Och framförallt, räntekostnaden är slagen med hästlängder.
Aktier är inget som kräver att man har ett jättekapital för att börja med, för mig har det utvecklats med tiden och i takt med att jag lärt mig mer. En lite lurig "bransch" där många pratar "tvärt-om-språket" beroende på om de vill upp eller ned, men man lär sig att sortera ut. Testa, det är svinkul.
Nej nej nej!Robert63 skrev:Insatsen är aldrig större än vad man har råd att förlora. Lite beror det på strategi i enskild aktie också, jag har mest ett längre perspektiv, men om jag ser att en aktie är väldigt rörlig kan jag, i mån av tid, gå in med lite större kapital och göra en snabb trade. Jag (precis som de allra flesta) räknar mig till de s.k "småspararna", helt enkelt beroende på att jag/vi aldrig kan förflytta en kurs åt något håll enbart genom en transaktion.
Vad vi gör med alla pengar? Tja, så överdrivet mycket blir det inte, i vart fall inte på min nivå, men exempelvis kan man göra en vinsthemtagning för att ha säkrat upp sig i pappret, eller så kan man skumma av lite och ta en semester. Jag har mängder av exempel på goda historier från människor som har aktier som hobby, det är de som brukar berättas, mindre bra affärer brukar kallas att "man ligger lång" - ha-ha. Är inte lika vass som SonnyListon över 36-månaderssprinten (gissar att han ligger tung i en aktie som börjar på F), men på övriga distanser drar jag ett lite längre strå. Och framförallt, räntekostnaden är slagen med hästlängder.
Aktier är inget som kräver att man har ett jättekapital för att börja med, för mig har det utvecklats med tiden och i takt med att jag lärt mig mer. En lite lurig "bransch" där många pratar "tvärt-om-språket" beroende på om de vill upp eller ned, men man lär sig att sortera ut. Testa, det är svinkul.
Verkar som att man borde byta hobby då. Men nej, har noll intresse för att hålla koll på aktier. Bor i nybyggt hus utan topplån men amorterar rätt mycket. Har ingen plan alls, men har valt en nivå som gör att vi kan leva bra i vardagen och lägga undan lite lagom samtidigt. Hade vi inte amorterat dessa pengar hade de gått till resor, inredning etc så då känns det vettigare att amortera. Förhoppningsvis kommer vi glädja oss vid pensionen 
Medlem
· Blekinge
· 12 270 inlägg