Men om du nu tycker att investera ger så bra avkastning, varför lånar du inte fullt på huset och investerar dessa pengar då?

SonnyListon skrev:
Nej nej nej! :-) F skulle jag aldrig våga röra mer än en och annan swingtrade med små belopp. Men det är klart man surar lite i hemlighet över att man inte vågade gå in. Däremot var jag insatt i en annan aktie som var ett turn around för några år sedan.
F? Försäkringskassan?

• Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
Poängen med att amortera är ju att slippa betala en massa när räntorna stiger samt att äga huset man köpt. Att börja amortera då räntorna är höga? Då går ju allt till räntor och man har inte råd att amortera nån större summa.
Visst går det att få avkastning på börsen om man aktivt håller på och handlar flera timmar om dagen. Rik lär man nu inte bli, det finns nog tusen andra saker att lägga tiden på som är mera lukrativa.

Man amorterar kraftigt bort hela lånet, sen har man massor av pengar över varje månad att t.ex. sprätta iväg på börsen om man vill. Att ge bort 50 000 - 100 000kr i bara räntor varenda år är knappast ekonomiskt försvarbart. Sen efter 20 år har man kastat bort 1-2 miljoner (om räntorna hålls låga, annars lätt det dubbla) på att förvalta bankens hus utan att man ens äger ett sketet stuprör själv. Den eventuella värdestegringen på huset har man ju ingen nytta alls av om man inte tänker sälja huset och bo i en skokartong.

Amorteringsfria lån finns inte på kartan någonstans i världen förutom i Sverige. Jag som utböling har jättesvårt att förstå hur många svenskar det verkar finnas som inte tycks värdera känslan att vara herre över sitt sitt eget hus överhuvudtaget. Kulturskillnader antar jag.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Lite enkelt för mig som nördat ned mig i investeringar som hobby och som sitter med låg belåning, men min poäng är ändå glasklar, det behöver inte nödvändigtvis vara bäst att amortera
Har följt tråden. Varför har du låg belåning? Borde du inte lånat max med ditt tänk?

Thomas_Blekinge skrev:
F? Försäkringskassan?
Nej, jag gissar snarare på Fingerprint Cards, som länge har hankat sig fram på börsen med rätt dåligt resultat.
Annars finns bara ett annat bolag på F på börsen, Fabege, som väl huvudsakligen är en fastighetsförvaltare. Och de brukar väl inte vara så volatila?

Hur har Försäkringskassan utvecklats på sistone? Lika bra som Migrationsverket :rolleyes:

Mainstream skrev:
Har följt tråden. Varför har du låg belåning? Borde du inte lånat max med ditt tänk?
Nej för sjutton, är du galen :) Låg belåning kan bero på flera saker, bland annat kan du ha varit med i matchen ett tag och kunnat ta med dig vinster från tidigare bostäder, du kan ha bott i ditt hus i 100 år och sett en värdestigning och det behöver nödvändigtvis inte ligga på Djursholm i Stockholm :) Om du följt tråden så har du nog missat att jag skrivit att detta inte passar alla.

Det jag menade, varför amortera? Bättre att använda pengarna nu! Huset ökar i värde, ej lånet.

Som de som byggt för 150' och efter 40år värt 2.4milj.

Men som det verkar nu ned nya förslaget, måste alla amortera nu? Tyckte de pratade om endast nya lån.

Känns meningslöst att amortera med lån på 2.4miljoner..

Husqvarna220Ac skrev:
Det jag menade, varför amortera? Bättre att använda pengarna nu! Huset ökar i värde, ej lånet.
Bara för man inte låser sig med att amortera samma summa varje månad betyder inte att man amorterar överhuvudtaget.
Om man amorterar 10 000kr / år i dagsläget så betyder det att man har 1,5% av 10000 att betala mindre nästa år (150kr).
Jämför detta med att handla på börsen, vilket i genomsnitt genererat 6%/år vilket ger mellan 600kr per år.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
N
Jag tycker att man ska vara försiktigt med börsen. Att lyckas är mer ett undantag en regel. Dessutom är
börsen dopad av alla billiga lån. Vi får se vad som händer med börsen när alla dessa lån ska betalas tillbaka.

Angående amortering, hög belåningsgrad medför att man blir sårbar vid sjukdom, arbetslöshet och räntehöjningar.
Då måste man kunna sänka belåningsgraden snabbt om man inte vill flytta. Vad huset är värt idag är totalt ointressant egentligen. Om en kris kommer så är värdet på huset det marknaden är beredd att betala, men ditt lån är lika stort, oavsett! Har du inte råd att bo kvar så måste du sälja, till priset marknaden är beredd att betala.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej, jag gissar snarare på Fingerprint Cards, som länge har hankat sig fram på börsen med rätt dåligt resultat.
Annars finns bara ett annat bolag på F på börsen, Fabege, som väl huvudsakligen är en fastighetsförvaltare. Och de brukar väl inte vara så volatila?

Hur har Försäkringskassan utvecklats på sistone? Lika bra som Migrationsverket :rolleyes:
Det fanns Framfab en gång i tiden, en riktigt börsrysare tills man upptäckte att de producerade precist ingenting.

Frågan återstår, varför Robert och Sonny inte lånar max på huset för att investera i börsen?

Thomas_Blekinge skrev:
Det fanns Framfab en gång i tiden, en riktigt börsrysare tills man upptäckte att de producerade precist ingenting.
Framfab (= Framtidsfabriken) var ju verkligen the shit en gång i tiden.
Minns ett performancemöte på Hotel Elva i Göteborg (ja, allt i Götet skulle ju vara vitsigt, detta ligger vid älven i det gamla Eriksbergsområdet) där Birgersson orerade och domderade. Då var det portaler som gällde, högst på listan stod nog Postens portal. Vad är Posten nu :(

Så det är inte lätt att veta vad man skall satsa på.
Alla är vi ju inte Bill Gates :o
Men vad skall man egentligen med 80 miljarder USdollars till, om man tänker efter :wow:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bill_Gates

PS
Ursäkta svamlet :o

Redigerat:
Krilleman
Jag ser min amortering i ett helt annat perspektiv än endast min egen ekonomi.

Mitt hus (som delas med min sambo) har vi betalat av efter 60års ålder. Och det känns riktigt bra. När vi blir gamla nog så vi inte orkar eller inte vill bo här längre kommer våra barn att få en ypperlig möjlighet att köpa kåken för en skälig peng. För det blir knappast lättare med åren att hitta hus med generösa tomter. Sen om någon vill bo här är upp till dom.

Ibland är det bra att ta ett steg tillbaka och fråga sig själv vad som känns bäst.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Frågan återstår, varför Robert och Sonny inte lånar max på huset för att investera i börsen?
Frågan är bevarad tidigare, bland annat handlar det om riskspridning samt om grad av belåning. Bland annat. Härlig tråd, kan slå rekord i urspårning samt att vi kanske inte till fullo hjälpt TS framåt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Intressant att höra Robert kullkasta den allenarådande sanningen om att amortering är det enda rätta, vilket predikas av alla privatekonomer just nu. Själv är jag lite vankelmodig, och undrar just hur Robert får pengarna att växa så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.