J Jabba_dabba skrev:
Det var vad vi blev ombedda av kommunen att göra. Visste inte att det fanns något som hette ändringsanmälan :(
Det finns det inte. Ändring av bygglov fanns i ÄPBL men inte i nya. Vill/behöver man ändra något är det nytt bygglov som gäller.

Jag tycker håller med hempularen att sanktionen låter hög. Men fakta är att du som byggherre är ytterst ansvarig för att bygget blir rätt, mot kommunen. Sen kan du ha avtal med diverse entreprenörer som gör det faktiska jobbet, men det spelar ingen roll vad gäller sanktionen. Om du anser att det är deras fel får du ta det civilrättsligt med dessa.

Du ska dock får chans till rättelse innan man beslutar om sanktion. Dock är rättelse i ditt fall att flytta huset så det hamnar enligt det första bygglovet. Att söka nytt lov för någlt är inte ett sätt att göra rättelse enligt domstolarna.

• Gilla
Talvan och 3 till
  • Laddar…
Rent formellt så har TS byggt utan startbesked därför att det är det andra bygglovet som gäller och när det beviljades så var ju bygget de facto påbörjat. Men jag tycker att kommunens agerande är helt förkastligt om man tar ut sanktionsavgift i detta fallet. Jag tycker dessutom att det andra bygglovet borde vara kraftigt rabatterat eftersom det i princip inte krävt någon granskning jämfört med det första bygglovet. Ta och prata med nån vettig människa på kommunen och försök få gehör för att åtminstone skippa sanktionsavgiften. Kommunen tar ut den bara för att dom kan! Fy på dom!

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
J Jabba_dabba skrev:
Vi hade överklagat och fick detta beslut från Länsrrätten.
Så det är alltså redan överklagat till övre instanns. Hur sköter ni detta?
Jag hoppas verkligen att ni har en bra advokat som rådger er.

Var ni er egen byggherre? Dvs det var igen entrepenör som hade på sig totalantreprenaden?

Ni har ju insett att ni gjort fel så det behöver vi inte diskutera. Däremot är ju byggsanktionsavgiften väldigt hög.
Samtidigt har de säkert en tanke att om det kostar en massa för er så blir folk mer noggrana vid utsättning med mera.

M mlkjhr skrev:
Rent formellt så har TS byggt utan startbesked därför att det är det andra bygglovet som gäller och när det beviljades så var ju bygget de facto påbörjat. Men jag tycker att kommunens agerande är helt förkastligt om man tar ut sanktionsavgift i detta fallet. Jag tycker dessutom att det andra bygglovet borde vara kraftigt rabatterat eftersom det i princip inte krävt någon granskning jämfört med det första bygglovet. Ta och prata med nån vettig människa på kommunen och försök få gehör för att åtminstone skippa sanktionsavgiften. Kommunen tar ut den bara för att dom kan! Fy på dom!
Tror tyvärr du har helt rätt. Det är bygglov nummer två de hänvisar till. Det bygglovet var dock betydligt billgare än det första. Typ 15 istället för 50 tusen.
Vi överklagar nu till förvaltningsrätten med förhoppning om att få det nedsatt då det helt saknas uppsåt.

• Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Men har rätten hittills haft hela historien? Att det fanns ett godkänt bygglov, som blev fel, och att det nya lovet var för att korrigera felet.

Och som sagt detta borde gå på er KA.

D09
Beklagar din situation. Låter helt sjukt!

Skulle du någongång hamna i en situation där du sitter ner med riktigt tynga kriminella typ Kumla så berätta att du gjorde en olovlig byggstart.

Du lär få hög status bland busarna då ;)

• Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
J Jabba_dabba skrev:
Vi har byggt hus. Sökte och fick bygglov och startbesked.

Av olika anledningar (högst oavsiktligt) så blev grunden placerad nån meter fel i förhållande till den godkända placeringen.

Vi blev uppmärksammade av detta från kommunen. Istället för att riva upp hela grunden sökte vi nytt bygglov för den nya placeringen. Detta fick vi beviljat i princip omedelbart (2 dagar) eftersom den nya placeringen bara var fördelaktig för alla grannar.

Trots detta fick vi sedan en Byggsanktionsavgift på ca: 100.000 kr. I beslutet hänvisas det till att vi byggt utan startbesked.

I min hjärna är det rimligt att om kommunen upptäcker att man byggt fel (vi hade bygglov/startbesked) men att resultatet inte blivit därefter så borde man få en chans att ändra detta utan man man får böter i denna storlek.

Har googlat och har bara hittat folk som byggt just utan startbesked. Men de kanske tycker att det är samma sak, så fort man inte bygger exakt som plan så är det samma sak som att bygga utan startbesked?

Någon som haft liknande erfarenheter?
En sådan summa kan ej försvaras och måste därvid överklagas!

Hade ni fått startbesked och de anmärker på att ni startat tidigare, så är det lugnt. Då ska de inte kunna begära avgift, och ni borde vinna om de drar det till rätten. De kan inte bara hitta på nya saker att anmärka på när den första felaktiga inte håller.

Men, se för guds skull till att få lägesfelet ur världen innan ni tar den fighten!

J Jabba_dabba skrev:
Vi har nog varit lite naiva i processen och trott att vi inte behövde vara inblandade. Jag har inte koll på exakt vad KA och vi har för respektive ansvarsområden.
Mycket som är konstigt...

Jobbar som KA och har aldrig varit med om en grovutsättning som varit mer än några centimeter fel...

Det är INTE KA:s uppgift att kontrollera utsättning (få KA är även lantmätare). Det är inte alls säkert att KA ens har sett grunden innan den gjutits , beror på kommunen och vad som överenskommits med byggherren.

I slutändan är ansvaret alltid byggherrens om det inte avtalats annat. Varför grundläggarna (eller byggherren) inte reagerat förstår jag inte.

Ett problem som KA är att BH har kontrollplanen hemma i byrålådan och bara fyller i den före arbetsplatsbesök/slutsamråd. Och "glömmer" att titta i den hela tiden (och göra kontrollerna). Den här gången verkar den vara borttappad (efter bygget slut dock).

En KA är inte en byggkontrollant som övervakar och besiktar alla steg. Uppgiften är i första hand hjälpa BH att följa lagar och regler. Där är kontrollplanen ett viktigt redskap, men det är BH som har ansvaret.

Enligt den "nya" PBL måste kommunerna ta ut sanktionsavgift vid regelöverträdelse. Lär inte bli lätt att slippa det i det här fallet. Däremot kan man få rabatt om det finns skäl till det.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktig, gör man fel (medvetet eller omedvetet) är det väl bara att bita i det sura äpplet. Och jag förstår absolut inte varför man ska "grina" på ett forum för att få "moraliskt stöd".
Var rakryggad och ta konsekvensen av ert handlande utan att gnälla.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Ta och prata med nån vettig människa på kommunen och försök få gehör för att åtminstone skippa sanktionsavgiften. Kommunen tar ut den bara för att dom kan! Fy på dom!
Nu är ju inte lagtexten formulerad så att kommunen får ta sanktion om de har lust, det som står är att kommunen SKA ta ut sanktion om nåt är fel. Och det står också att den ska tas ut även om överträdelsen inte skett uppsåtligen. Är det nåt kapitel i PBL som är hyfsat tydligt så är det sanktionskapitlet. Det är svårt att "komma undan" när man gjort fel.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Jag förstår inte riktig, gör man fel (medvetet eller omedvetet) är det väl bara att bita i det sura äpplet. Och jag förstår absolut inte varför man ska "grina" på ett forum för att få "moraliskt stöd".
Var rakryggad och ta konsekvensen av ert handlande utan att gnälla.
E eemeliie skrev:
Nu är ju inte lagtexten formulerad så att kommunen får ta sanktion om de har lust, det som står är att kommunen SKA ta ut sanktion om nåt är fel. Och det står också att den ska tas ut även om överträdelsen inte skett uppsåtligen. Är det nåt kapitel i PBL som är hyfsat tydligt så är det sanktionskapitlet. Det är svårt att "komma undan" när man gjort fel.
Regler är regler ja.
Men det kan väl vara värt att diskutera om de är rimliga?
Om det vore offentligt spöstraff inskrivet som sanktion för detta så skulle det också heta "det är helt enkelt så reglerna ser ut". Men jag tror att fler skulle inse att reglerna slår fel och därmed tillsammans försöka åstadkomma en förändring av det.

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Mycket som är konstigt...

Jobbar som KA och har aldrig varit med om en grovutsättning som varit mer än några centimeter fel...

Det är INTE KA:s uppgift att kontrollera utsättning (få KA är även lantmätare). Det är inte alls säkert att KA ens har sett grunden innan den gjutits , beror på kommunen och vad som överenskommits med byggherren.

I slutändan är ansvaret alltid byggherrens om det inte avtalats annat. Varför grundläggarna (eller byggherren) inte reagerat förstår jag inte.

Ett problem som KA är att BH har kontrollplanen hemma i byrålådan och bara fyller i den före arbetsplatsbesök/slutsamråd. Och "glömmer" att titta i den hela tiden (och göra kontrollerna). Den här gången verkar den vara borttappad (efter bygget slut dock).

En KA är inte en byggkontrollant som övervakar och besiktar alla steg. Uppgiften är i första hand hjälpa BH att följa lagar och regler. Där är kontrollplanen ett viktigt redskap, men det är BH som har ansvaret.

Enligt den "nya" PBL måste kommunerna ta ut sanktionsavgift vid regelöverträdelse. Lär inte bli lätt att slippa det i det här fallet. Däremot kan man få rabatt om det finns skäl till det.

Men nog ingår det i KA uppdraget att kontrollera att kontrollplanen följs?

Om där finns en punkt om finutsättning som inte utförs, och trots det börjar man gjuta en grund. Det trodde iallafall jag ingick i KA uppdraget att stoppa bygget då.

Jag förstår att KA inte skall kontrollera varenda moment i det faktiska bygget, men KA skall kontrollera att kvalitetspunkterna följs.

H hempularen skrev:
Men nog ingår det i KA uppdraget att kontrollera att kontrollplanen följs?

Om där finns en punkt om finutsättning som inte utförs, och trots det börjar man gjuta en grund. Det trodde iallafall jag ingick i KA uppdraget att stoppa bygget då.

Jag förstår att KA inte skall kontrollera varenda moment i det faktiska bygget, men KA skall kontrollera att kvalitetspunkterna följs.
Precis, Betalar man som privatperson 25 000:- för en KA så ska dom se till att det går rätt till, han ska även kontrollera egenkontrollerna från div entreprenörer, vad är annars meningen?

P
Vore ju konstigt att ha en kvalitetsansvarig som inte har ansvar .. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.