Har precis köpt ett hus. Byggt 77 och har mekanisk frånluft. Det ska sitta en ny takfläkt (2022) och i köket sitter en franke alliance 724-16. Jag är osäker på vilken takfläkt det är, har inte varit uppe och kikat ännu.
Min fundering: Jag upplever att ventilationen är relativt högljudd, och när jag aktiverar "VL" på köksfläkten hör jag absolut ingen skillnad. Efter att ha läst på har jag fått uppfattningen att takflätkten bör gå på ett lägre grundvarvtal och gå över till max när man aktiverar "VL".
Betyder detta att något antagligen inte fungerar som det ska? Enligt säljaren gjordes en optimering av ventilationen 2023. Är det möjligt att resultatet av denna helt enkelt visade sig vara att takfläkten behöver gå på max även i grundläget eller låter detta orimligt?
Tar gärna emot era tankar och eventuella förslag på hur jag kan felsöka.
Min fundering: Jag upplever att ventilationen är relativt högljudd, och när jag aktiverar "VL" på köksfläkten hör jag absolut ingen skillnad. Efter att ha läst på har jag fått uppfattningen att takflätkten bör gå på ett lägre grundvarvtal och gå över till max när man aktiverar "VL".
Betyder detta att något antagligen inte fungerar som det ska? Enligt säljaren gjordes en optimering av ventilationen 2023. Är det möjligt att resultatet av denna helt enkelt visade sig vara att takfläkten behöver gå på max även i grundläget eller låter detta orimligt?
Fläkten om den är kopplad rätt reglerar hastighet i 3 lägen via knappsats om ingen skillnad så är styrningen förbikopplad eller paj.D durken1 skrev:Har precis köpt ett hus. Byggt 77 och har mekanisk frånluft. Det ska sitta en ny takfläkt (2022) och i köket sitter en franke alliance 724-16. Jag är osäker på vilken takfläkt det är, har inte varit uppe och kikat ännu.
Hur många våtrum finns det i huset. Hur stor boyta?
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I tre lägen? Jag trodde takfläkten endast kunde gå i två lägen, grundventilation och max?H Håbbe01 skrev:
Två badrum, en tvättstuga. Totalt 5 ventiler till frånluften. 120 m2 boytta + 70 biyta.
Hur kan jag se om styrningen är förbikopplad? Öppna kökskåpan och kolla transformatorn?
Är den kopplad enligt manual så ser man nog det
Hur ser takfläkt ut. Nedan en variant som är vanlig
En TKC 300 (34cm diameter) skulle inte klara huset om inte de går på max o lite till
TKC 400 isåfall 44cm diameter
Hur ser takfläkt ut. Nedan en variant som är vanlig
En TKC 300 (34cm diameter) skulle inte klara huset om inte de går på max o lite till
TKC 400 isåfall 44cm diameter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu haft tid att öppna spiskåpan och undersöka hur det är kopplat. Allt ser rätt ut och när jag mäter spänningen som går upp till fläkten får jag 80 V vid grundläge och 230 med "VL" aktiverat. Hur tusan kan då grundläget låta exakt lika mycket som maxläget?
Antar att jag behöver ta mig upp på taket och undersöka fläkten närmare, men är det någon som har någon smart idé vad detta kan bero på?
Antar att jag behöver ta mig upp på taket och undersöka fläkten närmare, men är det någon som har någon smart idé vad detta kan bero på?
Skumt, kolla om det är samma 80v vid fläkt. Tänkte om det är nått relä som är kopplat så den går on off bara. Har något liknande med min takfläkt till pannrummet. Går ej att reglera längre. Bytte drifftkondensator på fläkt utan skillnad. Annars ett vanligt fel. Tror fläkten har brunnit delvis men inte tillräckligt för att sluta funka. Men felet började med att en liten glasrörssäkring gått i regulator.D durken1 skrev:Har nu haft tid att öppna spiskåpan och undersöka hur det är kopplat. Allt ser rätt ut och när jag mäter spänningen som går upp till fläkten får jag 80 V vid grundläge och 230 med "VL" aktiverat. Hur tusan kan då grundläget låta exakt lika mycket som maxläget?
Återupplivar den här gamla tråden lite.
Har varit uppe på taket och kollat närmare på fläkten. Om jag förstår saker rätt är det endast fas, nolla och skyddsjord dragen till fläkten (inte den svarta kabeln från transfon som påverkas av ventilationsläget), vilket borde betyda att den alltid går på max och förklarar varför ventilationsläget inte påverkar något. Det jag inte riktigt förstår är varför man satt in en alliance-fläkt öht..
Fläkten ser ut att vara en TAK250 1415AC.
Upplever att ventilationen inte är tillräcklig (har satt in friskluftventiler i sovrum + vardagsrum vilket saknades när vi flyttade in.) så har ett par funderingar.
Är detta en för liten fläkt för vårt hus? (Enplan 120 m2 + 70 m2 ekonomidel). Isåfall går det att byta till större eller skulle det kräva mer omfattande jobb med byte av kanaler eller liknande?
Är det en rimlig åtgärd att sätta in mini ftx i sovrummen för bättre luftflöde i dessa rum? Eller är det klokare att endast försöka förbättra den existerande frånluften?
Upplever även ventilation som högljudd men har svårt att avgöra om det beror på högljudd fläkt eller bara suset från luftflödet i kanalerna. Finns det några kloka råd angående om detta bör gå att åtgärdas?
Bifogar ett par bilder
Har varit uppe på taket och kollat närmare på fläkten. Om jag förstår saker rätt är det endast fas, nolla och skyddsjord dragen till fläkten (inte den svarta kabeln från transfon som påverkas av ventilationsläget), vilket borde betyda att den alltid går på max och förklarar varför ventilationsläget inte påverkar något. Det jag inte riktigt förstår är varför man satt in en alliance-fläkt öht..
Fläkten ser ut att vara en TAK250 1415AC.
Upplever att ventilationen inte är tillräcklig (har satt in friskluftventiler i sovrum + vardagsrum vilket saknades när vi flyttade in.) så har ett par funderingar.
Är detta en för liten fläkt för vårt hus? (Enplan 120 m2 + 70 m2 ekonomidel). Isåfall går det att byta till större eller skulle det kräva mer omfattande jobb med byte av kanaler eller liknande?
Är det en rimlig åtgärd att sätta in mini ftx i sovrummen för bättre luftflöde i dessa rum? Eller är det klokare att endast försöka förbättra den existerande frånluften?
Upplever även ventilation som högljudd men har svårt att avgöra om det beror på högljudd fläkt eller bara suset från luftflödet i kanalerna. Finns det några kloka råd angående om detta bör gå att åtgärdas?
Bifogar ett par bilder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden